بااقتصاد
1400/02/06
14:17
نقش فلزات اساسی همراه با تغییر اساسی در روند معاملات امروز بورس تهران/ حقیقی‌ها در صف فروش، نظاره‌گر خریداران حقوقی

گزارش بازار/ دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ معاملات صبح امروز بازارهای سهام تهران، از همان دقایق نخست، در مدار کاملا منفی آغاز شد و پس از گذشت یک ساعت از تایم بازار، شاخص کل ۳۰۰۰ واحد سقوط کرد اما این وضعیت دیری نپایید و حمایت نمادهای بزرگ بورس تهران و معاملات مثبت نمادهای تاثیرگذاری مانند فملی، فولاد و شستا، بیش از ۲۰۰۰ واحد از افت شاخص جبران شد و در وقت پایانی به کمتر از هزار واحد افت رضایت داد، اما شاخص کل فرابورس سبز شد.

معاملات مثبت و متعادل با رنج‌کشی فملی


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، معاملات بازار سهام تهران به روال روزهای گذشته در رنج منفی آغاز به کار کرد و به‌رغم سقوط ۶۰۰ واحدی شاخص کل در دقایق نخست بازار، تحرکات مثبتی در برخی نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز ازجمله فملی، برای جمع‌کردن صف‌های فروش مشاهده شد که نویدبخش معاملات متعادل و البته مثبت را می‌داد.


پس از به راه افتادن موج مثبت در گروه فلزات اساسی و چند رشته‌ای، گروه خودرو، پتروشیمی و بانک‌ها نیز متاثر از این موج، به روند مثبت و متعادل معاملات بازگشتند و توانستند با ایجاد صف‌های خرید و افزایش تقاضا، ناجی شاخص بورس در میانه معاملات هفتگی شدند.


رکوردشکنی برخی نمادها پس از چند ماه!


در سایه این موج مثبت، برخی از نمادهای بزرگ نیز امروز رکوردشکنی کردند. فملی با حجم معاملات ۱۰۰ میلیون سهم، رکورد این مولفه را از نیمه فروردین‌ماه اخیر شکست و خودرو نیز با حدود ۷۰۰ میلیون سهم، رکورد حجم معاملات در یک ماه گذشته جابجا کرد. خساپا نیز با حدود ۲۰۰ میلیون برگ سهم، بالاترین میزان خرید حقوقی‌ها را در دوونیم ماه گذشته، ثبت کرد.


تاثیرگذاری ۳۸۰۰ واحدی مثبت فملی و فولاد بر شاخص


در نیمه نخست معاملات بازار امروز، با به راه افتادن موج مثبت و تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام، رنج‌کشی مثبت فملی، متاثر از صعود قیمت جهانی مس و نزدیک شدن به مرز ۱۰ هزار دلاری، سایر نمادهای گروه فلزات اساسی مانند فولاد نیز به مسیر مثبت بازگشتند. این دو نماد به تنهایی امروز حدود ۳۸۰۰ واحد مثبت بر شاخص کل افزودند و در کنار آنها شستا نیز بیش از ۱۰۰۰ واحد بر شاخص تاثیر مثبت گذاشت.


پتروشیمی‌ها مورد توجه قرار گرفتند


در ادامه این روند صعودی، نمادهای پتروشیمی نیز با استقبال خوب سرمایه‌گذاران مواجه شدند و در صدر آنها نوری در بورس تهران و آریا و شگویا در فرابورس، بالاتر از سایر نمادهای گروه ایستادند. نوری بیش از ۷۰۰ واحد سبز رنگ بر شاخص بورس تهران اضافه کرد و آریا با ۳۲ واحد سبزرنگ، صدرنشین مثبت‌سازان امروز بازار فرابورس لقب گرفت. شگویا هم توانست بیش از ۱۳ واحد بر صعود شاخص فرابورس تاثیرگذاری داشته باشد.


حقیقی‌ها در صف فروش، نظاره‌گر حقوقی‌های خریدار


در امتداد افزایش تقاضا و صف خرید حقوقی‌ها، حقیقی‌ها هنوز به جمع‌بندی متشکلی برای خرید سهم‌های ارزنده بازار نرسیده‌اند و همچنان پیشگام در صف عرضه هستند. بر همین اساس، امروز ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و ETFهای دولتی) بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان بود هرچند ارزش معاملات خرد امروز نسبت به روزهای گذشته کمی رشد کرد.


ارزنده‌ها و پرتراکنش‌های امروز بازار سهام


امروز سهام بانک‌ها، پالایشی‌ها، خودرویی‌ها و فلزات اساسی پرارزش‌ترین معاملات بازار را به خود اختصاص دادند و پراکنش‌های بورس تهران نیز خودرو، فملی، برکت، شستا، شپنا، پترول و شتران بودند. در فرابورس نیز نمادهای شگویا، آریا، بپیوند، ذوب، بگیلان، بجهرم و صبا در لیست پرتراکنش‌ها قرار گرفتند.



نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز یکشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازار سهام به حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید که ۳۱۰۰ میلیارد تومان به دادوستدهای بورس تهران و بقیه برای فرابورس لحاظ شد. بیش‌ترین ارزش معاملات در گروه‌های برتر بانک‌ها، فراورده‌های و فلزات اساسی، با ۳۱۴، ۲۵۳ و ۲۳۸ میلیارد تومان به ثبت رسید.


در نمای پایانی تابلو بورس تهران، شاخص کل با افت ۹۰۹ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحد نزول کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز با ریزش ۸۷۶ واحدی روی عدد ۴۲۷ هزار و ۲۶۵ ایستاد. تنها شاخص سبز امروز، فرابورس بود که با ۷ واحد رشد، رقم ۱۷ هزار و ۶۰۴ واحد پایانی را ثبت کرد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۸۷,۸۲۰.۲۸ (۱۱۵۲۰.۸۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۸.۱۲۹.۵۶ (۹۴۵.۲۵-)


ارزش معاملات: ۳.۰۴۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فملی، فولاد و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۵۹۶.۹۲ (۹۰.۱۰-)


ارزش معاملات: ۱,۲۹۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳۷۹ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، مارون و شگویا


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0