همفکران
1400/03/19
14:52
گزارش هفتگی / خودرویی ها سبقت گرفتند

شاخص کل بورس تهران اندکی رشد کرد. شاخص کل در این هفته سه روز کاری داشت که دو روز را صعودی و یک روز را نزولی طی کرد. شدت کاهش شاخص در چهارشنبه به قدری بود که بازدهی هفتگی را از یک درصد به ۰.۳ درصد کاهش داد و شاخص در ارتفاع یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحد هفته را تمام کرد. شاخص کل هم وزن شرایط بدتری داشت و نه تنها تمام رشد خود ر از دست داد بلکه بازدهی منفی ۰.۳ درصدی را نیز برای این هفته ثبت کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران اندکی رشد کرد. شاخص کل در این هفته سه روز کاری داشت که دو روز را صعودی و یک روز را نزولی طی کرد. شدت کاهش شاخص در چهارشنبه به قدری بود که بازدهی هفتگی را از یک درصد به ۰.۳ درصد کاهش داد و شاخص در ارتفاع یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحد هفته را تمام کرد. شاخص کل هم وزن شرایط بدتری داشت و نه تنها تمام رشد خود ر از دست داد بلکه بازدهی منفی ۰.۳ درصدی را نیز برای این هفته ثبت کرد.


در فرابورس خیلی بدتر بود.. شاخص کل فرابورس در این هفته ۱.۲۳ درصد افت داشت و با رسیدن به ۱۷ هزار ۴۸۴ واحد تا شنبه بسته شد.


صندوق های سرمایه گذاری


از بین صندوق های درآمد ثابت ، سهامی ، مختلط و مبتنی بر طلا بیشترین بازدهی در یک هفته قبل به دارایکم با ۸.۵۲ درصد ، اعتبار سهام ایرانیان با ۴.۶۸ درصد و آهنگ سهام کیان با ۴.۱ درصد اختصاص داشت. در مقابل صندوق های مبتنی بر سکه طلا بیشترین افت را داشتند. به ترتیب صندوق کیان ، مفید و لوتوس با ثبت ۱.۱۳ درصد، ۱.۱۰ درصد و ۱.۰۸ درصد افت بیش از دیگران به سهامداران خود ضرر زدند.


دارایکم ابتدای خرداد ماه به قیمت ۱۰۹،۵۰۰ ریال رسیده بود. از ان زمان روند صعودی گرفت و اغلب روزها سبز رنگ شد. این صندوق از اردیبهشت سال ۹۹ که پذیره نویسی شد تا کنون بازدهی ۲۶.۵ درصدی را برای خود ثبت کرده است. دارایکم که اغلب زیر ارزش ذاتی خود معامله می شود، روز چهارشنبه نیز در حالی با قیمت ۱۲۶۵۰۰ ریال کار خود را تمام کرد که NAV آن ۱۶۵۲۰۶ ریال ارزیابی می شد.


یاقوت برای دهمین روز متوالی سبز بود و توانست با بازدهی ۰.۳ درصدی یکی از صندوق های سود ده بازار باشد. ۳۸ درصد از سبد سرمایه گذاری یاقوت آگاه را اوراق ، ۷.۱ درصد سهام و ۴۹.۱ درصد را سپرده بانکی تشکیل می دهد.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی



خودرویی ها با ۷.۵۶ درصد رشد بیشترین بازدهی هفتگی را به نام خود زدند. پس از آنها گروه بیمه و حمل و نقل به ترتیب با بازدهی هفتگی ۶.۹۶ و ۶.۸۶ درصدی قرار دارند. در قعر جدول هم گروه کاشی و سرامیک با اختلاف بدترین عملکرد را داشت. این گروه بازدهی منفی ۵.۶۷ درصدی داشت. اداره بازارهای مالی با ۲.۴۱ درصد و کانی های غیر فلزی با ۱.۲۸ درصد افت در رتبه های بعدی قرار گرفتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی هفتگی به غکوروش با ۱۹.۸۴ درصد ، برکت با ۱۹.۳۹ درصد و کدما با ۱۸.۳۵ درصد اختصاص یافت. این هفته ۱۹۹ نماد بازدهی مثبت یا صفر داشتند. در عوض از بین ۴۱۰ سهمی که بازدهی منفی داشتند ثتران با ۳۸.۳۸ درصد ، فالوم با ۳۳.۵ درصد ، غویتا با ۳۲.۷ درصد و خموتور با ۳۰.۶۳ درصد افت بیش از دیگران ضرر ساختند.


کدما این هفته زیر ذره بین ناظر بورس بود. در اولین دقایق بازار در اولین روز کاری هفته، نماد به دلیل تغییر بیش از ۲۰ درصدی متوقف شد. فردای آن هم به خاطر ظن در دستکاری بازار متوقف شد و با این حال با بازدهی ۱۸.۳۵ درصدی در بین بهترین ها قرار گرفت.


غویتا از بهمن ماه که از مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه برگشت دچار شوک شد. در آن زمان دو سلبریتی در فضای مجازی شروع به اظهار نظر درباره این نماد کردند و ناگهان صف های فروش سنگین به سراغ نماد آمد تا جایی که در این مدت ببش از ۳۷ درصد از ارزش خود را از دست داده و کماکان روند نزولی دارد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار هفته گذشته را با قیمت ۲۳۴۰۰ تومان تمام کرد و چند روزی است به ثبات رسیده است. پیش بینی می شود فعلا در همین بازه قیمتی بماند تا خبری موثر منتشر شود. بازدهی هفتگی دلار حدود ۰.۷ درصد شده است.


سکه طرح جدید دوشنبه رشد خوبی داشت و بعضی پیش بینی کردند می تواند وارد کانال ۱۱ میلیون تومانی شود اما روز بعد افت کرد و به ۱۰میلیون ۶۸۰ تومان رسید. امروز حدود یک درصد رشد کرده است و باقیمت ۱۰ میلیون ۷۸۹ هزار تومان در حال معامله است. بازدهی سکه منفی ۰.۳۱ درصد براورد می شود.


انس طلا در هفته ای که گذشت بیش از یک درصد کاهش قیمت داشت. البته به نظر می رسد بعد از این اصلاح دوباره برای صعود امیدوار شده است. هم اکنون هر انس طلا در بازارهای جهانی به قیمت ۱۸۸۹ دلار در حال خرید و فروش است.


بیت کوین هفته سختی را پشت سر گذاشت و حتی تا ۳۱ هزار دلار نیز افت کرد. هم اکنون هر بیت کوین با قیمت ۳۴ هزار دلار معامله می شود و بازدهی هفتگی آن منفی ۱۰ درصد ارزیابی می شود.



انتهای خبر

0
0