همفکران
1400/06/23
14:36
گزارش بازار / دست شاخص به کانال نرسید

شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ برای برگشت به کانال ۱۵۰۰ هزار واحد تلاش کرد اما نتوانست خود را وارد این محدوده کند. شاخص کل ۱.۴۷ درصد معادل ۲۱ هزار ۷۰۰ واحد رشد کرد و به یک ۴۹۷ هزار واحد رسید. بازار از صبح روند صعودی داشت تقریبا یک ساعت آخر به تعادل رسید و ۵۰۰ واحد را از دست داد. شاخص کل هم وزن نیز روندی مشابه داشت و توانست ۱.۷۸ درصد معادل ۷۹۰۰ واحد بالا برود.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ برای برگشت به کانال ۱۵۰۰ هزار واحد تلاش کرد اما نتوانست خود را وارد این محدوده کند. شاخص کل ۱.۴۷ درصد معادل ۲۱ هزار ۷۰۰ واحد رشد کرد و به یک ۴۹۷ هزار واحد رسید. بازار از صبح روند صعودی داشت تقریبا یک ساعت آخر به تعادل رسید و ۵۰۰ واحد را از دست داد. شاخص کل هم وزن نیز روندی مشابه داشت و توانست ۱.۷۸ درصد معادل ۷۹۰۰ واحد بالا برود. پارسان، نوری و فولاد بیشترین اثر مثبت را داشتند. پارسان چند باری تا صف خرید رفت اما صف بی دوام بود. نوری هم با کوشش زیاد توانست روز را در صف خرید تمام کند؛ اما فولاد معاملات متعادلی داشت و به صف نرفت. فخاس، وسصفها و اپال بیشترین اثر منفی را داشتند و به جز وسصفها دو نماد دیگر متعادل بودند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس در ابتدا قصد داشت روند نزولی را در پیش بگیرد اما سی دقیقه بعد تغییر نظر داد و صعودی شد. این شاخص با ۰.۵ درصد رشد معادل ۱۱۵ واحد به ارتفاع ۲۲ هزار ۲۴۶ واحدی رسید. آریا، هرمز و زاگرس بیشترین تاثیر مثبت و بپاس، غصینو و دماوند بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ۳۱۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم و ارزش معاملات به حدود هزار میلیارد تومان رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۲ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۲ میلیارد دلار شد.





پر حجم ترین معاملات بورس


خودرویی ها، بانک ها و فراورده های نفتی بیشترین حجم معاملات را داشتند. خساپا، وبملت و خودرو نیز بیش دیگر نمادهای بورس خرید و فروش شدند.


خساپا سه بار برای رسیدن به صف خرید تلاش کرد و هر بار ناکام ماند. از ۴۰۰ میلیون سهم معامله شده ۱۰ درصد توسط حقوقی ها خریداری شد و ۹۵ درصد توسط حقیقی ها عرضه، در نتیجه ۴ میلیارد تومان ورود پول حقوقی به سهم داشتیم. خساپا دیروز به حمایت ۱۸۰۰ ریال واکنش نشان داد و احتمالا بتواند تا ۲۰۷۰ ریال رشد کند.


بیشترین ورود و خروج پول



فراورده های نفتی، محصولات شیمیایی و بانک ها بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. جالب اینکه فراورده های نفتی و محصولات شیمیایی دیروز بیشترین خروج پول را داشتند. گروه های سرمایه گذاری، نیروگاهی و زراعت نیز بیش از هم ورود پول حقوقی را تجربه کردند. در بین نمادها فملی، شپنا و شبریز در لیست خرید حقیقی ها بودند و فولاد، پارسان و فوکا د بیش از همه حمایت حقوقی ها را با خود داشتند.


فملی در محدوده صفر تابلو در حال نوسان بود و تمایلی برای منفی شدن نشان نمی‌داد. از ۷۸ میلیون سهم معامله شده ۵۰ درصد توسط حقوقی ها عرضه و ۸۸ درصد توسط حقیقی ها خریداری و ۳۹ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد. فملی P/E ۸.۲۵ دارد که کمی از هم گروهی هایش بالاتر است اما نسبت به بازار مناسب ارزیابی می شود. فملی با حمایت مهمی برخورد کرده است و انتظار می رود بتواند از ۱۵۵۰۰ ریال عبور کند اما در صورتی که به ین حمایت واکنش مناسبی نشان ندهد مقصد بعدی ۱۱۵۰۰ ریال خواهد بود.


فولاد از صفر تابلو پایین تر نرفت و تلاش کرد در همان محدوده باقی بماند. از ۸۲ میلیون سهم معامله شده ۵۷ درصد را حقوقی ها خریدند و ۷۳ درصد را حقیقی ها فروختند که این روند موجب ورود ۲۹ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد.




نمادهای مشکوک


خعمرا و وسقم در دو بازه ۷ و ۳۰ روزه مشکوک ترین حجم را به نام خود زدند.


وسقم روزهای زیادی است که در صف فروش است. در آخرین دقایق امروز یک کد حقوقی ۸۹ درصد از ۴۵ میلیون سهم معامله شده را خریداری کرد که موجب تزریق ۳ میلیارد تومان پول به سهم شد. با اینکه قسمت زیادی از صف فروش خریداری شده اما صف همچنان پا برجا است. P/E این نماد منفی ۱.۰۷ است ولی نسبت به میانگین گروه وضعیت خوبی دارد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به خعمرا با ۷۱.۵۹ درصد رشد تعلق گرفت و پس از او کیمیاتک، توریل، شسینا، کالا و فکمند با ۵ درصد به طور مشترک در رتبه دوم ایستادند. در طرف دیگر جدول حشکوه با ۵ درصد، ثعتما با ۴.۹۴ درصد و سکارون با ۴.۸۸ درصد افت بدترین عملکرد را داشتند.


خعمرا بعد از دو ماه که برای افزایش ۷۱۸ درصدی از محل اندوخته متوقف شده بود، بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و در چند دقیقه راه طولانی بازار را طی کرد. یک کد حقوقی در معاملات امروز مشارکت داشت و ۴ درصد از عرضه ها را خریداری کرد. در نتیجه ۱۹۵ میلیون تومان پول حقوقی به سهم وارد شد. p/e این نماد ۶۰.۱۹ است.


حشکوه یکی از زیر مجموعه های حآفرین است که به تازگی عرضه اولیه شده. از ۱۳ میلیون سهم معامله شده ۲۷ درصد توسط دو کد حقوقی خریداری شد. حقیقی ها نیز ۱۰۰ درصد در سمت عرضه حضور داشتند و یک میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار ۰.۸۵ درصد نسبت به دیروز رد کرده است و به ۲۷ هزار ۵۶۰ تومان رسیده.


سکه طرح جدید نیز افزایش قیمت دارد و با ۰.۸۵ درصد رشد با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۹۱ هزار تومان معامله می شود.


انس طلا تا الان ۰.۲۹ درصد افت داشته است و با قیمت ۱۷۸۷ دلار خرید و فروش می شود.



انتهای خبر

0
0