مبین تحلیل
1400/03/28
18:41
🔹خلاصه بازار هفته بازار هفته جاری متاثر از آخرین اخبار انتخابات و مذاکرات بر جام بود و همچنان خروج نقدینگی حقیقی و خرید پله ای حقوقی ها را به خود ...

🔹خلاصه بازار هفته



بازار هفته جاری متاثر از آخرین اخبار انتخابات و مذاکرات بر جام بود و همچنان خروج نقدینگی حقیقی و خرید پله ای حقوقی ها را به خود می بیند. شاخص کل با منفی کمتر از نیم درصدی و شاخص کل هم وزن با منفی ۲.۷٪ همچنان از کاهش فاصله بازدهی این دو شاخص در دو سال اخیر حکایت دارد. بهترین های این هفته به ترتیب نمادهای باران (۳۰٪) ، ولکار (۲۴٪) ، ساراب (۱۷٪) ، خگستر (۱۶٪) و خاور (۱۴٪) بودند. باران با بازگشایی بدون دامنه نوسان به تعادل رسیده و ساراب هم وارد روند منفی شده و خودرویی ها هم منتظر روند هفته پیشرو هستند. اما ضعیف ترین نمادهای هفته مربوط به سصفها (۴۳-٪) ، لکما (۳۵-٪) ، واحصا (۳۴-٪) و پدرخش (۳۳-٪) بودند. بهترین و ضعیف ترین صنایع هفته هم به ترتیب پالایشی ها (۴.۵+٪) و سیمان (۵-٪) بودند.



🔸روند بازار


روند بازار از نیمه دوم اردیبهشت تا انتهای هفته جاری (۶ هفته گذشته) فاصله بازدهی ۱۱٪ بین شاخص کل و هموزن را نشان می دهد که با کمترین نوسان در شاخص کل، شاهد ریزش بیش از ۱۱٪ شاخص هم وزن در این بازه زمانی بوده ایم. بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل هم وزن را صنایع کانی غیرفلزی (۲۸-٪)، کاشی و سرامیک (۲۱-٪) و حمل و نقل (۱۴.۵-٪) داشتند که با روند منفی بازار و ریزش بیشتر قیمت ها به مرور باید به متعادل شدن و ورود به روند مثبت این صنایع امیدوار باشیم.



🔸کامودیتی و نفت


حرکت رشدی ۲٪ شاخص دلار تمامی بازارهای کالایی دنیا را با کاهش قیمتی مواجه کرده و بیشتر از همه برای سهامداران نمادهای فلزی نگران کننده شده و با کاهش ۵٪ تا ۱۰٪ قیمت ها در بین فلزات رنگی، انتظارات برای کاهش قیمت در کوتاه مدت وجود دارد. کاهش نرخ دلار نیمایی در دو ماه گذشته نیز، گزارش های فصلی نه چندان رشدی در این صنعت را قابل پیش بینی می کند، البته رشد قیمت جهانی در صنعت فولاد و معاملات سلف این محصول در بورس کالا می تواند نوید بخش گزارش های خوب خرداد ماه و فصلی در این صنعت باشد.


در بخش محصولات شیمیایی، همچنان مقاومت اوره و روغن پایه در کاهش نرخ، نمادهای این صنایع را در بین جذاب ترین های صنعت شیمیایی قرار داده است. افزایش تقاضا در بازار نفت به مقاومت آن در کانال بالای ۷۳ دلاری کمک شایانی کرده که می تواند به پیش بینی های رشدی در بین صنایع پالایشی، آروماتیک و حتی الفینی هم منجر شود.



در بخش محصولات کشاورزی، روغن سویا با کاهش ۱۵٪ قیمت در هفته جاری از رشد ۱۳۰٪ ۳ سال گذشته به کمتر از ۱۰۰٪ رسیده است که برای صنعت روغن خوراکی خبر مهمی می تواند باشد.



🔸کدال


افزایش سرمایه ۳۶۰٪ پترول از محل اندوخته ها و ۱۰۰٪ اتکای و بنو از محل سود انباشته از مهمترین های کدال در تغییرات سرمایه بودند. وآیند به افشای اطلاعات درباره درخواست های بانک مرکزی برای افزایش سرمایه ۱۵ هزار میلیارد تومانی از محل آورده نقدی و فروش پروژه های با پیشرفت ۹۰٪ تا پایان سال ۱۴۰۱ پرداخت. افزایش نرخ ها در بخش سیمان همچنان ادامه دارد و در بورس کالا این روند اعمال می شود. در حال حاضر سیمان کیسه ای تیپ ۲ حدود ۴۸۰ تومان و سیمان فله ای ۳۵۰ تومان قیمت گذاری شدند.


ارسال گزارش های سالانه به روزهای پایانی نزدیک شده و بهترین نسبت های بنیادی (کمترین نسبت P/E) را نمادهای البرز، شفن، بساما و نوری به خود اختصاص داده اند که تنها نوری کمترین درآمد غیر عملیاتی (ناشی از تسعیر ارز دارایی ها) را دارد. سهم فروش دارایی ها در سود خالص البرز و بساما بیش از ۸۰٪ و در شفن در حدود ۶۰٪ می باشد. در بیشتر سهام تولیدی و خدماتی بازار با رشد درآمد و سود خالص نسبت به سال ۹۸ مواجه هستیم که صنایع شیمیایی و فلزی بیشترین رشد مبلغ ریالی سود خالص را به نام خود ثبت کردند. فولاد با حدود ۱۸ هزارمیلیارد تومان رشد مبلغ سود خالص برترین نماد بازار در سال ۹۹ بوده است.



🔸ارز و طلا


در هفته که گذشت بازار بورس ایران با نمایش شکل معاملات خود امید هایی برای سرمایه گذاران خود نسبت به بهبودی بازار به وجود آورده است. اما در میان بازار های موازی بازار سکه و دلار نیز همچنان در یک روند رنج و در انتظار روز ۲۸ خرداد متوقف شده اند ولی از نظر نمودار، وضعیت سکه فردایی با ثبت قیمت ۱۰ میلیون ۷۲۰ هزار تومان یک ضعف در گام فروش خود به نمایش گذاشته است این ضعف به این معنی است که پس از رشد قیمت سکه از محدوده ۹ میلیون ۳۰۰ هزار تومان تا محدوده فعلی از نظر قدرت فروشنگان نسبت به خریدارن بسیار ضعیف عمل کردند و این می توان یک امید برای عملی شدن انتظار رشد قیمت سکه فردایی تا محدوده ۱۱ میلیون ۲۵۰ هزار تومان باشد.

انتهای خبر

0
0