بااقتصاد
1401/04/11
13:41
فشار فروش و خروج پول حقیقی‌ها از بورس ادامه دارد / بازار منتظر کدام تلنگر مثبت است تا به مسیر صعود برگردد؟

اولین روز معاملاتی هفته درحالی آغاز شد که شاهد فشار فروش حقیقی‌ها بودیم ، تمایل به خروج سرمایه از بازار و ورود به بازارهای موازی که کسب سود از آن‌ها درحال حاضر آسان‌تر است ، هم‌چنان در میان فعالان حقیقی بازار به چشم می‌خورد. پایان بی‌نتیجه مذاکرات ایران و دولت‌های غربی در قطر، جو روانی بازار را مجددا تحت تاثیر قرار داد و فشار فروش افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، اولین روز معاملاتی بازار سرمایه از دومین هفته تابستان با افت قابل توجه شاخص کل آغاز شد. خبرهای متناقض و بدون نتیجه مشخص از مذاکرات برجامی به عنوان اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه در این روزها شناخته می‌شود. بسیاری از فعالان بازار معتقدند که پس از دو سال از وضعیت ریزشی و رکودی حالا چشم‌انداز بورس مثبت است اما با این وجود شرایط بازار به گونه‌ای نیست که سرمایه‌گذاران ترغیب به ادامه حضور در آن شوند و خروج پول حقیقی هر روز در آن دیده می‌شود. زمانی که بازارهای مالی در یک پروسه فرسایشی و رو به پایان حرکت می‌کنند ، سهامداران هر روز خسته‌تر می‌شوند و در نتیجه خروج پی در پی پول حقیقی‌ها در بازار سهام رقم می‌خورد. در این روزها فعالان حقیقی بازار سرمایه به امید کسب سود بهتر راهی سرمایه‌های خود را راهی سایر بازارها می‌کنند اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد این است که وضعیت کنونی اولین بار نیست که بر بورس حاکم شده و آخرین بار هم نخواهد بود ، سرانجام روزی بورس هم به مدار صعود برمی‌گردد و همانند همیشه صبوران این بازار بهترین و بالاترین سودها را خواهند برد.


دلار ، متغیر تاثیرگذاری که در ابهام مانده


برای بررسی تاثیرگذاری نرخ ارز بر بازار سرمایه ، دلار نیما مدنظر قرار می‌گیرد، چراکه صنایع بزرگ بورسی مبادلات صادراتی را خود برپایه نرخی که در بازار نیما تعریف می‌شود انجام می‌دهند. حالا مدت زیادیست که دلار نیمایی در محدوده ۲۵ هزار تومانی باقی مانده و فاصله معناداری با نرخ بازار دارد. در نتیجه مشخص نبودن تکلیف قیمت دلار به نرخ روز سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران برای خرید سهام شرکت‌ها محتاط‌‌تر عمل کنند.


اخبار حواشی بازار


شورای عالی بورس مصوبات جدید را اعلام کرد


۲۲۸مین جلسه شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صنعت معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضا شورا برگزار شد. این جلسه با ۵ تصمیم و مصوبه به پایان رسید.


در این جلسه نخست گزارشی از آخرین وضعیت بازار سرمایه و صنایع بورسی و تاثیر تصمیمات وزارت نیرو درباره مدیریت مصرف برق بر صنایع مطرح و مقرر شد وزیر اقتصاد با هماهنگی وزیر صنعت طی مکاتباتی با وزارت نیرو و هیئت دولت پیگیر اتخاذ تصمیمات مناسب جهت مدیریت تخصیص برق صنایع در هفته‌های اوج مصرف برق باشد.


در ادامه تصمیماتی درباره نحوه مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورسی و غیر بورسی سهام عدالت اتخاذ شد تا فرایند افزایش سرمایه این شرکت‌ها تسهیل و تعیین تکلیف شود.


در این جلسه همچنین اصلاحات پیشنهادی سازمان بورس اوراق بهادار در دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار قابل معامله در بورس انرژی و ایجاد امکان انجام معاملات گواهی صرفه جویی انرژی به تصویب رسید.


در ادامه در راستای حفظ حقوق سهامداران حقیقی و حقوقی مقرر شد مبالغ جرایم مندرج در ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی که متوجه ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام و نیز مدیران آنهاست، متناسب با شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی تعدیل شده و جهت تصویب به هیئت دولت پیشنهاد شود. بر اساس قانون کف و سقف جرایم هر ۳ سال یکبار با پیشنهاد شورای عالی بورس در هیات وزیران به تصویب می رسد.


همچنین در جدیدترین جلسه شورای عالی بورس، به پیشنهاد علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی و با تصویب اعضای شورای عالی بورس، مقرر شد گواهی سپرده خرید سکه طلا طرح امام، پس از تایید کمیته فقهی سازمان به عنوان ابزار مالی در بازار سرمایه پذیرفته و درج شود.


گمانه زنی بلومبرگ از برگزاری دور بعد مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه


خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که مذاکرات برای رفع تحریمها و احیای برجام احتمالا بعد از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه دوباره آغاز خواهد شد.


جو بایدن قرار است اواسط ماه جاری میلادی به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی سفر کند.


براساس این گزارش، د دیپلمات اروپایی آگاه از روند مذاکرات گفته اند، اگر چه مذاکرات دوحه پیشرفتی نداشت اما انتظار میرود این مذاکرات فراتر از مهلت اعلام شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان ماه جولای ادامه یابد.


دیپلمات سوم نیز که با این مذاکرات آشناست، گفته تلاش ها ممکن است پس از سفر بایدن به منطقه غرب آسیا دوباره از دوحه پایتخت قطر از سر گرفته شود.


مذاکرات دوحه به منظور گفت‌وگو درباره موضوعات اختلافی باقیمانده از وین روزهای سه شنبه و چهارشنبه انجام شد.


وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای قطری خود بعد از پایان این مذاکرات با بیان اینکه ارزیابی ما از مذاکرات دوحه مثبت است، گفت: برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقع بینی آمریکا، توافق دست یافتنی است.


دیپلماتهای اروپایی با اشاره به مذاکرات دو روزه در دوحه مدعی شده اند که ایران در این مذاکرات از مواضع آژانس درباره عدم همکاری کم تهران با این نهاد سازمان ملل در زمینه بازرسیها انتقاد کرده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱


در شرایطی که حقیقی‌ها بیشتر در جبهه فروشنده ظاهر می‌شوند حقوقی‌ها ناچار به حمایت و خرید سهام هستند. مجموع ارزش معاملات خرد در بازار امروز حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان بود که شامل ۴۹ درصد کل ارزش معاملات است.


صنایع خودرو، فلزات اساسی و فراورده نفتی به ترتیب با ارزش معامله ۴۴۹ میلیارد تومان ، ۲۷۶ میلیارد تومان و ۱۹۱ میلیارد تومان برترین صنایع بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.بیشترین ارزش معامله در بازار امروز به نام نمادهای خگستر، شپنا و خودرو ثبت شد و بیشترین حجم معامله به نمادهای دی، شستا و خودرو اختصاص داشت. شستا، ثفارس و شرانل بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها و شپنا، وساپا و وبملت بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در روز جاری بوده است.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۵۰۱,۶۳۲ (۱۲,۰۸۲ واحد کاهش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۷,۲۰۳ (۴۲۷۷ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۳۸۹۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، پارس ، خودرو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰,۲۰۹ (۲۰۲ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۳۲۵۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگهر، آریا، زاگرس





انتهای خبر

0
0