حمید کوشکی (تحلیل بنیادی)
1401/02/31
22:39
همکاران و سهامداران گرامی می توانند در تارنمای عرضه اولیه سوالات خودشان را پیرامون ارزشیابی زرنام مطرح نمایند. مواردی که برای خود ما جای سوال بود...

همکاران و سهامداران گرامی می توانند در تارنمای عرضه اولیه سوالات خودشان را پیرامون ارزشیابی زرنام مطرح نمایند.



مواردی که برای خود ما جای سوال بود عبارت هستند از:



۱) اعمال سیاست تقسیم سود ۹۰٪ که در برآورد بیشتر ارزش موثر بوده است. این بخش بسیار مهم است چرا که در صنعت غذایی مشکلات خاصی وجود دارد که تاثیرات با اهمیت بر سرمایه درگردش و کیفیت سود دارد و توانمندی شرکت ها را برای پرداخت های حداکثری سود آن هم مادام العمر کاهش می دهد.


۲) ارزش های نهایی در مدل های DDM و FCFE بر اساس نرخ تنزیلی محاسبه گردیده است که در جدول به همین منظور، اعلام نشده است. مطابق با محاسبات معکوس نرخ استخراجی ما حدود ۳۰٪ بوده است.


۳) در محاسبه ارزش به روش DDM و FCFE دوره تنزیل مشخص نگردیده است.


۴) استفاده از پی بر ای گروه و دخیل کردن پی بر ای شرکت هایی که مرتبط با شرکت نیستند و ضمن اینکه از پی بر ای های سال ۹۹ نیز استفاده گردیده که باعث شده پی بر ای برآوردی بسیار بالا باشد.


۵) افزودن ارزش روز سرمایه گذاری های کوتاه مدت به ارزش های برآوردی و با توجه به تاثیر غزر، ارزش این شرکت با پی بر ای بالاتر از ۲۰ واحد مورد استفاده قرار گرفته است. شاید شرکت اعلام کند سرمایه گذاری کوتاه مدت معادل وجه نقد است اما با توجه به درصد سرمایه گذاری و سیاست های سرمایه گذاری نمی توان این تصور را داشت به سرعت نقد شوند.


۶) زیان های تسعیر ارز احتمالی به حساب دارای افزوده شده اند، به عبارتی تصور دارند که هر سال نرخ دلار حداقل ۲۰٪ رشد نماید.


۷) دخیل کردن ارزش خالص دارایی ها در ارزشیابی



نکته مهم ارزشیابی این است که خالص ارزش روز دارایی های شرکت بیشتر از ارزش فعالیت شرکت است. هنگامی که چنین وضعیتی اتفاق می افتد ابتدا باید به مفروضاتی توجه کرد که براساس آن ارزش فعالیت شرکت محاسبه شده است. اگر با وجود مفروضات جسورانه همچنان خالص ارزش روز دارایی ها کمتر از ارزش فعالیت باشد، می توان نتیجه گرفت فعالیت به صورت واقعی بازدهی خاصی ندارد. به عبارتی تسویه کسب و کار ارزش افزوده بالاتری به نسبت تداوم فعالیت آن دارد.

انتهای خبر

0
0