بااقتصاد
1399/10/02
16:41
صعود کم‌رمق شاخص و ناتوانی در عبور از سقف ۱.۵ میلیون واحد/ سوخت و سوز سهامداران پالایش یکم در روزهای مثبت گروه فراورده‌های پالایشی!

معاملات امروز بازار سهام هم مانند دیروز، در راند منفی آغاز شد و با تاثیرگذاری نمادهای بانکی و خودرویی تنها با ۸۰۰۰ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۴۴۴ هزار واحدی ایستاد و برای عبور از سقف ۱.۵ میلیونی کم‌رمق و ناتوان نشان داد.

به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه، دوم دی‌ماه، ارزش کل معاملات بازار سهام به حدود ۱۹.۵ میلیارد تومان رسید و کگل، خودرو و بپاس مثبت‌سازان اصلی شاخص بودند. این در حالی‌است که شستا به‌عنوان یکی از لیدرهای بازار، در مسیر سقوط طی طریق می‌کند و نماد پالایش هم در کانال قیمتی ۸۰۰۰ تومانی معامله می‌شود که با انتقادهای زیادی از سوی سهامداران و فعالان بازار مواجه شده‌اند.


تغییر روند تقاضا از نمادهای کوچک به بزرگ


در تایم پیش‌گشایش امروز، برخلاف روزهای گذشته، نمادهای کوچک با کاهش تقاضا و افزایش عرضه روبرو شدند. در دقایق نخست شروع معاملات، نمادهای بوعلی، قرن، برکت و کاما از بورس تهران و سمگا، وکبهمن، کگهر و کوثر از بازار فرابورس در سمت خرید پرحجم بودند. روندی که پایدار نماند و با شروع معاملات مجددا شاهد افزایش تقاضا در نمادهای صنایع کوچک‌تر بازار به ویژه سیمانیی‌ها و داروسازان بودیم.


شستا روی موج منفی بدون توقف!


در نقطه مقابل، شستا، شپنا و فولاد قرار داشتند که از ابتدای تایم معاملات با افزایش عرضه، شاخص کل را به دامنه منفی تابلو هدایت کردند. شستا روی مدار منفی، حجم معاملات ۱۳۱ میلیونی داشت و قیمت هر سهمش با افت یک درصدی به ۲۴۱۰ تومان رسید.


البته روند واگرایی شاخص کل و شاخص هم‌وزن امروز هم تداوم داشت و به‌رغم افت ۳۰۰۰ واحدی شاخص کل در نیمه نخست بازار، شاخص هم‌وزن ۲۰۰۰ واحد صعود کرد.


وپارس جریان‌ساز اصلی بورس و بانک


گروه بانکی‌ها که از روند منفی معاملات فاصله گرفت و نمادهای آن یکی پس از دیگری وارد محدوده مثبت شد، با پیشتازی وپارس، جریان‌ساز اصلی معاملات امروز بورس تهران بود. وپارس در سقف روزانه قیمتی به ۴۲۱ تومان رسید و با تشکیل صف خرید ۱۳۴ میلیونی، حجم معاملات ۴۴۵میلیون سهم را پشت سر گذاشت.


وتجارت، دیگر نماد پرتقاضای بازار امروز، افزایش بیش از ۴.۵ درصدی را ثبت کرد و در قیمت ۳۴۷ تومان ۷۶۰ میلیون سهم را انتقال داد. وبصادر نیز تقاضای خرید ۴۵ میلیونی را ثبت کرد و در قیمت ۳۱۹ تومان، بیش از ۴۰۰ میلیون سهم را جابجا کرد. ونوین هم در قیمت ۵۸۰ تومان شاهد جابجایی ۱۶۷ میلیون سهم بود و وبملت با افزایش ۳درصدی به قیمت ۵۰۳ تومان، دادوستد ۲۱۳ میلیون سهم را برعهده گرفت.


صعود خودروسازان هم‌پای بانکی‌ها


در کنار بانکی‌ها، خودروسازان هم به کمک شاخص آمدند و ایجاد موج مثبتی از تقاضا، روند بازار را تغییر دادند. خودرو با مثبت ۲.۵ درصدی، حجم معاملات ۳۲۰ میلیون سهم را در قیمت ۳۴۷ تومان رقم زد و خساپا با ۳و۵ درصد رشد در قیمت ۲۵۷ تومان، ۴۰۷ میلیون سهم را جابجا کرد.


خگستر، دیگر نماد تاثیرگذار خودروسازان، در سقف روزانه به قیمت ۴۳۸ تومان رسید و شاهد نقل و انتقال ۲۹۷ میلیون سهم به ارزش ۱۸ میلیارد تومان در صف خرید بود. دو نماد خپارس و خزامیا نیز در سقف قیمت روزانه معامله شدند و به این ترتیب، گروه خودرویی روی تابلو بورس یک روز سراسر مثبت و سبزرنگ را پایان دادند.


کم‌توجهی خریداران به غول‌های فلزی بورس


اما در گروه فلزات اساسی امروز حتی غول‌های هم توجه خریداران بازار را جلب نکردند و با کاهش قیمت مواجه شدند. فولاد با نوسانات منفی در قیمت ۱۴۲۲ تومان، ۷۲ میلیون سهم را جابجا کرد و فملی هم در محدوده منفی به قیمت ۱۵۸۳ تومان رسید تا ۴۲ میلیون سهم را در این قیمت دادوستد کند.


ذوب، دیگر نماد شاخص‌ساز فلزی‌ها هم با موج منفی معاملات همراه شد و با ۱.۵درصد افت، شاهد جابجایی ۷۵ میلیون سهم با قیمت ۵۵۰ تومان بود. ناگفته نماند که نمادهای کوچک‌تر این گروه مانند فپنتا، فنورد، فسپا، فروس، کویر، فنوال، کیمیا، فمراد، فولای و فرآور در سقف روزانه قیمتی با افزایش تقاضای زیادی مواجه شدند.


پالایشی‌ها هم مثبت شدند


گروه فراورده‌های نفتی نیز امروز معاملات روان و مثبتی را پشت سر گذاشتند. شبریز در سقف روزانه قیمتی به ۳۲۵۲ تومان رسید و با تشکیل صف خرید ۱۴ میلیونی به و ارزش ۴۴ میلیارد تومان، حجم معاملات ۳۲ میلیون سهم را رقم زد. قیمت هر سهم شتران نیز با مثبت یک درصد ۱۱۷۶ تومان تعیین شد و در همین رنج قیمتی ۷۳ میلیون سهم را معامله کرد.


شبندر، دیگر نماد پرقدرت پالایشی‌ها با ۲ درصد رشد و قیمت ۲۹۰۰ تومان، ۴۴ میلیون سهم را جابجا کرد و شپنا هم با ثبت نوسانات مثبت، در قیمت ۱۴۳۶ تومان حجم معاملاتش از ۲۷۴ میلیون سهم گذشت.


طی طریق پالایش یکم در کانال ۸۰۰۰ تومانی و نارضایتی سهامداران


مهم‌ترین موضوع در این گروه پرجنب‌وجوش، کاهش ارزش ذاتی نماد پالایش یکم است که انتقادات زیادی را به همراه دارد و فعالان بازار نسبت به عملکرد بازارگردان این صندوق دولتی، گلایه‌مندند. گفته‌می‌شود که دولت بخش بزرگی از کسری بودجه ۹۹ را از محل معاملات پالایش یکم تامین کرده است و مجلس‌نشینان نیز نسبت به این موضوع و همچنین عملکرد ضعیف وزیر اقتصاد، حساس شده‌اند!


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌شنبه دوم دی‌ماه ۹۹


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار بورس تهران و فرابورس، به ۱۹ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان رسید و نمادهای کگل، خودرو و بپاس بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر صعود ۸۰۰۰ واحدی شاخص گذاشتند تا در رقم یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۸۸۹ واحد ثابت بماند.


به این ترتیب و در پایان معاملات امروز، حقیقی‌ها بیش از ۸۰۰میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام کردند و ارزش کل معاملات خرد ۱۶هزار و ۵۱۰میلیارد تومان ثبت شد. بیش‌ترین میزان ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه خودرو و ساخت قطعات، مواد و محصولات دارویی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات رقم خورد و حقوقی‌ها نیز به گروه‌های فلزات اساسی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی تمایل نشان دادند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۴۴,۸۸۹.۱۶ (۸۴۹۶.۲۶ افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۶۰.۳۸۸.۲۷ (۷۹۶۵.۸۰افزایش)


ارزش معاملات: ۱۲,۳۰۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۱میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: کگل، خودرو و اخابر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰,۱۱۹.۶۶ (۱۷۴.۷۸ افزایش)


ارزش معاملات: ۷,۱۹۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: بپاس، زاگرس و کگهر



گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0