ایبنا
1402/01/28
10:58
حمایت از تولید ایرانی؛ الزام تحول اقتصادی از منظر رهبری

از منظر رهبری انقلاب، اعتماد به تولیدات داخلی و استقبال از کالاهای ایرانی، نسخه‌ای کارآمد برای حل مشکلات اقتصادی موجود است.

به گزارش خبرنگار ایبنا، در بخش دوم مجموعه مقالات "ریل گذاری در مسیر تحقق منویات رهبری در سال جدید"، به سراغ بررسی منویات رهبری در باب حمایت از تولیدات داخلی و اعتماد و اهتمام ویژه به کالا‌های ایرانی می‌رویم و پس از آن، بایسته‌ها و الزامات تحول اقتصادی و جهش تولید از منظر رهبری را تبیین می‌کنیم.


اعتماد به ظرفیت‌های داخلی و تولیدات ایرانی از منظر رهبری


مصرف تولیدات ایرانی و اعتماد به ظرفیت‌های داخلی در کنار حمایت‌های مردمی و حمایت‌های مسئولان، از دیدگاه مقام معظم رهبری، نسخه‌ای کارآمد برای حل مشکلات اقتصادی موجود است. به عبارت دیگر، زمانی که اهمیت یک مسئله روشن شود، گام بعدی، امیدآفرینی برای تبدیل آن به واقعیت‌های معتبر است. بر این اساس، مقام معظم رهبری در نویدبخشی پیرامون اینکه حمایت از تولید داخلی می‌تواند راهگشا باشد، بر چند گزاره چه در سخنرانی نوروزی امسال در حرم مطهر رضوی و چه در دیدار با کارگزاران نظام و اقشار مختلف مردم در سال‌های گذشته، تاکید کرده اند:




اعتماد به تولیدات داخلی؛ نسخه‌ای کارآمد


از دیدگاه رهبری معظم انقلاب، تولیدات و کالا‌های داخلی پاسخگوی نیاز‌های کشور است و چنانچه به آ نها اعتماد کرده و آ نها را در اولویت مصرف خود قرار دهیم، می‌توانیم، از بسیاری از واردات بکاهیم. همچنین از منظر معظم له، اهتمام ویژه به تولیدات داخلی، ما را نسبت به تحریم‌های ظالمانه‌ی دول غربی، مقاوم‌تر خواهد کرد.



امکان‌پذیری عبور از سد تحریم‌ها با حمایت از تولیدات داخلی


مقام معظم رهبری در بیانات خود در دیدار جمعى از کارگران سراسر کشور، در اردیبهشت سال ۹۴، در باب امکان‌پذیری عبور از سد تحریم‌ها با حمایت از تولیدات داخلی فرمودند:


"اعمال تحریم‌های ظالمانه اگرچه باعث ایجاد محدودیت‌ها و موانع جدی در سر راه رشد و توسعه‌ی اقتصادی کشور شده، اما این سد قابل عبور بوده و نمی‌تواند توان، نبوغ و ظرفیت‌های ایرانی برای تقویت تولید ملی را برای همیشه فلج کند. بنده انکار نمی‌کنم که این تحریم‌های ناعادلانه‌ای که دشمنان ملتّ ایران و دشمنان انقلاب بر ملّت ایران تحمیل کرده اند تاثیر دارد؛ بلاشک بی تاثیر نیست، منتها این را من انکار می‌کنم که این تحریم‌ها بتواند جلوی یک تلاش عمومی سازمان یافته‌ی برنامه ریزی شده برای رونق تولید را بگیرد؛ این را من قبول ندارم"



درون‌زایی اقتصاد؛ راهی بهینه برای حل مشکلات اقتصاد ایران


رهبری در ادامه‌ی فرمایشات خود در دیدار اردیبهشت ۱۳۹۴ با قشر کارگران در باب درون زایی اقتصاد به عنوان راهی بهینه برای حل مشکلات اقتصاد ایران اشاره داشتند:



"موضوع مهم بعدی این است که اگر چه ظرفیت‌های خارجی می‌تواند به عنوان کاتالیزور در حل مشکلات کشور نقش داشته باشد، اما راهکار بهینه در این حوزه، به کار بستن ظرفیت‌های درونی، تقویت تولید داخلی، جهش آن و مواردی ازاین دست است. در واقع باید ایمان داشته باشیم مشکل اقتصادی کشور اگر بخواهد حل بشود، باید روی تولید متمرکز شد... کلید حلّ مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست؛ در داخل کشور است"


بایسته‌ها و الزامات تحول اقتصادی و جهش تولید از منظر رهبری



بخش دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری در جهت تحول اقتصادی و جهش تولید، مربوط به الزامات و بایسته‌هایی است که باید در عمل مبنا قرار گیرد. در این زمینه، ایشان بر چند محور تاکید دارند:


بازنگری در سازوکار‌های حوزه واردات


از جمله مواردی که به منظور حمایت از تولید و کالای ایرانی مورد توجه مقام معظم رهبری است، پرهیز از واردات بی رویه کالا‌های خارجی، ممنوعیت واردات کالا‌های با مشابه داخلی و هدفمندسازی واردات است. ایشان در زمینه واردات نیز بر چند نکته تاکید دارند:


نکوهش مصرف کالا‌های خارجی، جلوگیری از واردات بی رویه، ممنوعیت استفاده از محصولات خارجی توسط دستگاه‌های دولتی و هدفمندسازی واردات؛ بدین معنا که واردات صرفا باید محدود به مواردی باشد که در داخل توان تولیدی وجود ندارد و در سایر مواردی که مشابه داخلی وجود دارد و یا امکان تولید در داخل کشور هست، از واردات اجتناب شود.


مبارزه با قاچاق کالا و شبکه‌های مافیایی سازمان یافته


قاچاق کالا از دیدگاه رهبری، "بلایی بزرگ و سمّ تولید داخلی" است. ایشان در این زمینه بر مبارزه جدی و حتی آتش زدن کالا‌های قاچاق تاکید دارند. همچنین معظم له به کارگزاران و متولیان امر تاکید داشته اند که از مبارزه با شبکه‌های مافیایی سازمان یافته در حوزه قاچاق کالا دست برندارند و فکری اساسی نیز به حال اشتغال کولبران داشته باشند.


کنار گذاشتن برندگرایی


برندگرایی چالش و مانعی برای جهش تولید است؛ زیرا یک روی افزایش و رونق واردات، افزایش میل به برند گرایی است. در واقع، برند گرایی ازآنجاکه ارضای هوس‌های شخصی، با هزینه‌ی ضربه به منافع عمومی و کلان می‌باشد، به زیان حیات اقتصادی کشور است و باید کنار گذاشته شود.


از منظر مقام معظم رهبری، کاهش میل به برند گرایی و کنار گذاشتن آن، یکی از راه‌هایی است که در راستای انجام آن، مردم می‌توانند به رونق و جهش تولید داخلی کمک کنند.


ایشان همچنین در بیانات خود در باب تقبیح برند گرایی و ضرر‌های آن بیانات در اجتماع مردم اسفراین در مهر ماه ۱۳۹۱، می‌فرمایند:


"تولید داخلی احتیاج دارد به مصرف داخلی؛ این به عهده‌ی مردم است. مصرف خودمان را باید از تولیدات خودمان انتخاب کنیم. اینکه کسانی همه اش دنبال مارک‌ها و برند‌های خارجی و اسم‌های خارجی باشند، خطاست؛ فرونشاندن یک هوس شخصی است، اما ضربه زدن به یک کار عمومی و اصلی است"


استمرار ثبات در قوانین


مقام معظم رهبری، وجود ثبات در فضای اقتصادی (فضای کسب و کار) را از مهم‌ترین الزامات جهش تولید می‌دانند و اظهار می‌دارند که در این زمینه، یکی از بدیهی‌ترین اصول، ثبات قوانین مرتبط با مسائل اقتصادی است.


تعصب و احساس مسئولیت مردمی


رهبری انقلاب در دیدار دانشگاهیان استان سمنان، در آبان ماه ۱۳۸۵ در این باب می‌فرمایند:


" تعصب و احساس مسئولیت در کنار تولیدکننده، سرمایه گذار و مردم، رکن چهارمی برای جهش تولید داخلی است و بلکه مکمل سایر ارکان است؛ زیرا چنانچه تعصب و تعهد عمومی به مصرف تولیدات ایرانی وجود داشته باشد، این مایه‌ی دلگرمی و امیدواری تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بوده و رونق و بهبود اقتصادی را به دنبال می‌آورد".


تولید کالا‌های ایرانی معتبر، بادوام، زیبا و فاخر


شاید بتوان گفت که مهم‌ترین الزام برای جهش تولید، تولید کالا‌های ایرانی به صورتی است که قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشد و در یک کلام، پاسخگو و برآورند ه نیاز‌ها و انتظارات مصرف‌کنندگان باشد. در این صورت، از میزان تمایل به مصرف کالا‌های خارجی و بی اعتمادی به کالا‌های داخلی به میزان زیادی کاسته خواهد شد.



مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور، در هفتم اردیبهشت ۱۳۹۰ در ارتباط با تولید کالا‌های ایرانی بادوام اشاره داشته اند:


"ما باید کاری کنیم که کالای ایرانی به عنوان یک کالای محکم، مطلوب، زیبا، همراه با سلیقه و بادوام در ذهن مصرف کننده ایرانی و غیر ایرانی باقی بماند. این باید همت مجموعه کارآفرینی و کارگری و متصدیان این امر باشد. البته این کار، پیش نیاز‌هایی دارد... ما باید همتمان را بر این قرار بدهیم؛ ایجاد محصول و کالای ایرانی معتبر، بادوام، زیبا و فاخر. این، یک کار کلان است"


انتهای خبر

0
0