اقتصاد آنلاین
1400/07/21
17:05
قیمت گذاری منصفانه، شرط عبور از بحران صنعت قند و شکر

کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت‌گذاری بالای نرخ شکر خام باعث تضعیف نقدینگی کارخانجات قند وشکر شده و این کارخانجات عملا قادر به خرید شکرخام نیستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، شهاب بخشیان – تحلیلگر شرکت مشاورسرمایه‌گذاری فاینتک در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: قیمت‌گذاری به دور از عدالت در اقتصاد کشور ما باعث کاهش شدید حاشیه سود و تحمیل زیان در برخی از صنایع شده است.


وی افزود: صنعت قند و شکر یکی از صنایعی است که از این چالش دچار ضررهای فراوانی شده‌است. در حال حاضر کارمزد تصفیه شکر خام ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو است که با احتساب نرخ ۱۱.۵۰۰ تومان، تنها کارمزد ناخالص ۳درصدی عاید تولیدکننده کرده و در نهایت به زیان تولیدکننده تمام می‌شود؛ این در حالی است که در سال ۱۳۹۰به ازاء هرکیلو شکر ۴۲۰ تومانی، نرخ کارمزد ۹۷ تومان بوده و حاشیه سود ناخالص ۲۵٪ را نصیب تولیدکننده می‌نمود که این نرخ به نسبت منصفانه‌تر بوده است.


بخشیان بیان کرد: قیمت‌گذاری بالای نرخ شکر خام باعث تضعیف نقدینگی کارخانجات قند وشکر شده و این کارخانجات عملا قادر به خرید شکرخام نیستند.


تحلیلگر مشاورسرمایه گذاری فاینتک تصریح کرد: معضل جدید این صنعت حذف شدن قند و شکر از ذیل ماده نهم فصل سوم قانون معافیت های ارزش افزوده است که باعث افزوده شدن نه درصد مالیات ارزش افزوده به شکر خریداری‌شده و قند فروش رفته می‌شود. همچنین این صنعت با ۵۰۰۰ کارگر در حال ضرردهی است.


به گفته وی در این شرایط باید هرچه سریع تر به راهکارهای عملی جهت خروج از بحران فکری کرد. همچنین راهکار کوتاه‌مدت، نرخ منصفانه کارمزد تصفیه شکرخام همانند سال ۱۳۹۰ و فروش اعتباری شکرخام توسط شرکت بازرگانی دولتی است.


انتهای خبر

0
0