همفکران
1400/07/24
08:45
پیش بینی هفتگی کارشناسان؛ رشد کامودیتی ها به داد بورس می رسد؟

متغیرهای بنیادی مختلفی مانند گزارش های مطلوب شرکت ها پایه های رشد بازار را محکم کرده و برخی رویدادهای دیگر مانند برگشت دلار از ۲۷ هزار تومان و افزایش قیمت کامودیتی ها پشت بازار را گرفته و ممکن است ورق را در هفته پیش رو، دوباره به نفع بورس برگرداند.


سرمای پاییزی مدتی است که به بورس اوراق بهادار تهران هم زده و معاملات را نزولی کرده است. شاخص کل در آستانه ورود به آخرین هفته مهرماه ارتفاع ۱.۴ میلیون واحدی را از دست داده و در حال عقبگرد است. سهامداران این روزها بیش از هرچیز به مذاکرات هسته ای و نرخ دلار چشم دوخته اند و عده ای که تحمل ریسک کمتری دارند بدون توجه به قیمت ها به سهام خود چوب حراج می زنند. با این وجود متغیرهای بنیادی مختلفی مانند گزارش های مطلوب شرکت ها پایه های رشد بازار را محکم کرده و برخی رویدادهای دیگر مانند برگشت دلار از ۲۷ هزار تومان و افزایش قیمت کامودیتی ها پشت بازار را گرفته و ممکن است ورق را در هفته پیش رو، دوباره به نفع بورس برگرداند.


علت ایجاد هیجان فروش


حمزه کریمی، کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی وضعیت بازار به همفکران می گوید: «در حال حاضر عوامل متعددی برای رشد بازار فراهم است اما نکته اساسی این است که سهامداران عمدتا قیمت دلار را در نظر می گیرند. می دانیم که یکی از پارامترهای اصلی رشد بازار نرخ دلار است و با توجه به اینکه انتظارات کاهشی برای دلار به وجود آمده شاهد افت تقاضا در بازار بودیم؛ افتی که مربوط به مولفه های بنیادی نیست و به انتظارات کاهشی برمی گردد که حالا به بورس هم رسیده است. در حال حاضر نقدشونده ترین بازار برای سرمایه گذاران بورس است و به همین دلیل با کوچک ترین انتظاری برای کاهش نرخ دلار سهامداران اقدام به فروش سهم می کنند. البته به نظر نمی رسد که دلار افت بیشتری داشته باشه و اگر کاهشی شود نهایتا در قیمت ۲۵ هزار تومان آرام می گیرد.»


او می گوید: «اگر پارامترهای اصلی بازار را مدنظر داشته باشیم جهش قیمت نفت تا محدوده ۸۵ دلار و صعود قیمت روی و مس می تواند بر رشد بازار اثرگذار باشد و شرکت هایی که از رشد کامودیتی ها سود می کنند از این مسیر شاهد افزایش قیمت باشند. با این وجود ترس سهامداران همچنان آن ها راترغیب می کند که دست به فروش بزنند.»


اهمیت واکنش شاخص به سطح یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد


این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: «برای پیش بینی وضعیت معاملات در هفته جاری باید به شاخص کل توجه کرد. اگر شاخص بتواند در محدوده ۱ میلیون و ۳۶۰ الی ۳۸۰ هزار واحد واکنش داشته باشد ممکن است چند روز مثبت را تجربه کنیم اما برای رشد بیشتر شاخص به نظر می رسد باید تا نیمه دوم آبان ماه صبر کنیم تا پالس های مثبت از گزارش های ۹ ماهه و سایر عوامل بنیادی رفته رفته سبب صعود شود.»


او در پاسخ به این پرسش که چه گروه هایی در هفته جاری ظرفیت رشد دارند می گوید: «گروه خودرو رشد چندانی نداشته اما با توجه به اینکه این گروه می تواند لیدر باشد و در حال حاضر هم انتظاری برای رشد قوی بازار وجود ندارد، بنابراین نمی تواند برای این گروه رشد چشم گیری متصور بود. قیمت بانکی ها نیز جذاب شده و در برخی نمادها مانند بانک تجارت اگر امروز یک منفی دیگر ثبت شود دقیقا به قیمت اوایل خرداد می رسند. نمادهای گروه پتروپالایشی نیز رشد زیادی داشتند و با توجه تثبیت موقت قیمت نفت انتظار رشد بیشتری برای این گروه نداریم.»


رشد قیمت کامودیتی ها امیدبخش است


شایان کرمی، کارشناس بازار سرمایه نیز به همفکران می گوید: «به طور کلی معاملات متعادل و سرد دنبال می شود و فعلا سرمایه گذاران صبر پیشه می کنند تا شرایط متغیرهای اثرگذار بر بازار مشخص شود. با این وجود برای هفته پیش رو خوش بینی هایی هم وجود دارد؛ رشد قیمت کامودیتی ها و شرایط خوب آن ها به همراه گزارش های ۶ ماهه شرکت ها مهم ترین عواملی است که می تواند نویدبخش اوضاع بهتری برای بورس باشد و یا دست کم از افت بیشتر ارزش بازار جلوگیری کند.»


رفتار محتاطانه نقدینگی


این کارشناس بازار سرمایه می گوید: «در حال حاضر نرخ ارز حساسیت زیادی به مذاکرات نشان می دهد و انتشار هرگونه خبر در مورد این مذاکرات شرایط نرخ ارز را تعیین خواهد کرد. با توجه به اینکه دلار نتوانسته به روند صعودی خود ادامه دهد و احتمال ادامه مذاکرات به میان آمده، فعلا اوضاع بازار مبهم شده است. نرخ دلار در روزهای اخیر از روند رو به رشد خود باز مانده و از آنجایی که موتور محرک اصلی بورس فعلا دلار شاهد شرایط فعلی هستیم. بازار سرمایه در حال معامله کردن انتظارات تورمی است و با توجه به اینکه دلار در هفته های اخیر مقدار کمی افت داشته، جریان نقدینگی فعلا برای ورود به بازار محتاطانه عمل می کند. البته فروش اوراق دولتی و عرضه های اولیه در شرایطی که نقدینگی در بازار وجود ندارد از دیگر عوامل افت بازار در مدت اخیر بوده است.»

انتهای خبر

0
0