فارس نیوز
1401/11/25
17:00
کاهش وابستگی بورس به متغیرهای پیرامونی/ تغییر روند بازار سرمایه امکان‌پذیر است؟

کارشناسان معتقدند بازار سرمایه در حال حاضر وابستگی بسیار کمی به متغیرهای پیرامونی مانند دلار دارد اما در میان‌مدت مولفه‌های موثر بر بازار سهام، گزارش‌های شرکت‌های بورسی و سودسازی آنها است که این دو عامل هم شاید توان کافی برای تغییر روند بورس را نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در وضعیت ناپایدار قرار ‌گرفته است و هر لحظه با هر خبر و با هر رویدادی به سمت صعود یا نزول حرکت می کند.


کاهش میزان معاملات در بازار سهام نشان می‌دهد دیگر رمقی برای سهامداران خرد باقی نمانده و کاهش مجدد ارزش معاملات خرد نشان از همین مساله دارد.


رفت و برگشت های بورس در هفته‌های گذشته سهامداران را خسته کرده است. به نظر بسیاری از کارشناسان بورس هم از نظر بنیادی و هم از نظر تکنیکالی در وضعیت مناسبی برای صعود قرار دارد. اما هیچ نیرویی در شرایط فعلی نمی تواند کاهش تقاضا در بورس را جبران کند.


شکل گیری روند رکودی در بورس و واکنش نشان ندادن بازار سرمایه به رخدادهای سایر بازارها می‌تواند دو لبه یک چاقو باشد. بورس چند هفته ای است که به تغییرات نرخ دلار واکنش مثبت یا منفی ندارد و بدون توجه به اتفاقات این بازار در حال طی کردن مسیر پرنوسان خود است.


* دو عاملی که توان ایجاد حرکت در بورس را ندارند


در همین زمینه، وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: واکنش بازار سهام به متغیرهای پیرامونی به شدت کاهش یافته و این مساله می تواند در کوتاه مدت مفید و در میان مدت به ضرر بورس تمام شود.


وی ادامه داد: مثلا بورس واکنش بسیار اندکی به تغییر قیمت ارز نشان می دهد. این مساله می تواند وابستگی بازار سرمایه به دلار را کاهش دهد. اما در میان مدت تنها مولفه موثر به بازار سهام گزارش‌های شرکت‌های بورسی و سودسازی آنها خواهد بود که به نظر می‌رسد این دو عامل، توان کافی برای تغییر روند بورس را نداشته باشند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: شاخص های بازار سرمایه هریک درگیر یک مقاومت هستند و تا زمانی که میزان معاملات خرد به بالای ۵ هزار میلیارد تومان نرسد و در این عدد تثبیت نشود، نمی توان انتظار صعود و ایجاد تعادل در بازار سرمایه را داشت.


* بازهم شاخص های بورس قرمز شدند


در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل با ریزش ۱۰ هزار و ۳۱۶ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۵۳۷ هزار و ۹۶۱ واحد پائین آمد. بازدهی این شاخص منفی ۶۱ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با افت ۳ هزار و ۳۸۹ واحدی در رقم ۴۷۹ هزار و ۳۸۹ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۷ دهم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۴۰ واحدی در سطح ۲۰ هزار و ۳۰ واحد قرار گرفت.


* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۰ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲ هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان بود که ۲۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.


ارزش معاملات خرد سهام نیز باز هم ریزش کرد و با کاهش ۲ درصدی به نسبت روز گذشته به رقم ۳ هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات بورس ۳۴ درصد بوده است.


* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفدهمین روز متوالی منفی بود و ۴۸۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز قبل ۲۱۶ درصد افزایش یافته است.


در معاملات روز سه شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام کگل (شرکت گلگهر)، غدشت (دشت مرغاب) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) اختصاص داشت.


در سوی دیگر، سصفها (سیمان اصفهان)، سرچشمه (سرمایه گذاری مس سرچشمه) و وسینا (بانک سینا) بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.



* رشد ارزش صف های فروش بورس


در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۱۷۲ نماد رشد قیمت داشتند و ۴۷۵ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۲۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۳ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ۶۳ نماد صف خرید داشتند و ۸۷ نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت ۲۵ درصدی به ۱۶۷ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز ۱۲ درصد افزایش یافت و ۶۰۷ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نمادهای وسینا (بانک سینا)، غدانه (شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان) و شدوص (شرکت دوده صنعتی پارس) بیشترین صف خرید را داشتند.


در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به سهم های غدیس (پاکدیس)، چکارن (کارتن ایران) و حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) اختصاص داشت.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0