همفکران
1401/07/27
10:13
گزارش بازار/ کوهی از مشکلات!

شاخص کل بورس تهران در ۲۶امین روز از مهر ماه ۱۴۰۱،بیش از ۱۴۵۰ واحد به جلو گام برداشت و در سطح ۱ میلیون ۳۱۲ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی یکساعت ابتدایی روند صعودی داشت اما پس از آن متعادل شد و حتی کمی از راه رفته را نیز برگشت. شاخص هموزن اما برخلاف شاخص کل تا انتها به مسیر صعودی ادامه داد و با حدود ۰.۵ درصدی سبزپوش به خط پایان رسید. شپنا، شبندر و شتران...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۶امین روز از مهر ماه ۱۴۰۱،بیش از ۱۴۵۰ واحد به جلو گام برداشت و در سطح ۱ میلیون ۳۱۲ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی یکساعت ابتدایی روند صعودی داشت اما پس از آن متعادل شد و حتی کمی از راه رفته را نیز برگشت.


شاخص هموزن اما برخلاف شاخص کل تا انتها به مسیر صعودی ادامه داد و با حدود ۰.۵ درصدی سبزپوش به خط پایان رسید.


شپنا، شبندر و شتران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شپنا امروز هم پرتقاضاتر بود و با رشد بیش از ۲.۵ درصدی قیمت به کارش پایان داد. دو نماد دیگر حدود ۲ درصد افزایش قیمتی را رقم زدند. فولاد، کچاد و کگل بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فولاد ۱- خورد و دو غول سنگ آهنی در مدای منفی ۳ درصدی متوقف شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای زاگرس و ددانا و دی، با رشد ۵۴ واحدی همراه و در سطح ۱۷ هزار و ۸۵۲ واحد قرار گرفت. کگهر و فغدیر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز از شدت خروج پول های خرد کاسته شد و حقیقی ها تنها ۶۷ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۲ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و غذایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بیمه و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای دانا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صنعت بانک، تحت تاثیر معاملات پست بانک ایران، بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کرد. در مقابل بیمه ای ها و سرمایه گذاری ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نماد وپست بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای دانا و بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



به دنبال تغییر حال و هوای بازار در دقایق پایانی روز گذشته، امروز نیز شاهد شروعی مثبت و پرتقاضا در اکثریت گروه های معاملاتی بودیم. اما این مثبت ها خیلی پایدار نبود، به ویژه در بزرگان، چرا که همزمان با نزدیک شدن به نیمه اول، عرضه ها تشدید شد و به موجب آن بسیاری از این نمادها دور برگردان را دور زدند و به عقب بازگشتند. البته ناگفته نماند که عرضه ها زیاد شد اما شدت آن عجیب و غریب نبود، به طوری که زورش نرسید شاخص ها را به مدار منفی ببرد و تمام نماگرها سبز پوش روز را به پایان بردند.


کم حجمی، بی پولی و بی اعتمادی هنوز هم سه معضل مهم است که همچون کوهی در برابر بازار سرمایه ایستاده و اجازه هیچگونه ایجاد انگیزه در این بازار را نمی دهد، مشکلات دیگر که جای خود دارد...!


در خودرویی ها امروز باز هم قطعاتی بهتر عمل کردند رشد قیمتی بیشتری را رقم زدند. خوساز، خشرق، خچرخش، خاذین، خموتور، خلنت و خکمک از این دسته نمادهای پرتقاضا بودند. بزرگان خودرویی نظیر خودرو و خساپا تا مدار مثبت ۲ درصدی و خگستر و ورنا تا حوالی ۴+ بالا آمدند ولی در ادامه عقب نشینی کردند و یکپارچه در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند.


بانکی ها امروز روندی متعادل داشتند. البته وپست به موجب گزارشی که منتشر کرد توانست توجه خریداران را جلب کند و از محدوده های منفی تا صف خرید پیشروی کند. البته فورنشده ها اجازه پایداری صف خرید را ندادند و این شرکت در نهایت با رشد ۴ درصدی در قیمت ۴۳۳ تومان به کارش پایان داد. بانک دی هم خوش درخشید و در قیمت ۶۳ تومان خریداران را صف نشین کرد و تا پایان به همین منوال پیش رفت. وبملت و وبصادر و وتجارت به درجا زدن حوالی صفر تابلو اکتفا کردند.


پالایشی ها امروز هم از صنایع پرطرفدار بازار بودند که عمدتا با رشد قیمتی همراه شدند. شپنا به عنوان لیدر با رشد ۲.۵ درصدی به ۶۱۹ تومان رسید. شتران ۲+ خورد و ۴۶۸ تومان شد و شبندر در قیمت ۷۲۸ تومان با رشد حدود ۲ درصدی بست. شبریز و شراز نیز معاملاتی مثبت داشتند.


در میان پتروشیمی ها، مجددا زاگرس و شفن به کانون توجهات بازگشتند و در سقف قیمتی با صف خرید به کارشان پایان دادند.


دانا پرتقاضاترین نماد بیمه ای بود که بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشت. این سهم تقریبا تمام روز در سقف قیمتی با صف خرید دنبال شد و در پایان معاملات امروز جهت برگزاری مجمع به مرخصی چندروزه رفت.


در دارویی ها دبالک و ددانا، در میان صنعت نرم افزار اوان، در انبوه سازی ها ثتران و ثامید و وتوس، در گروه کشاورزی دامپروری غدشت و غاذر، در کانی های غیر فلزی کساپا و کمرجان و کسرا مورد توجه خریداران بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای داراب، وپست و شزنگ و در بازه ۳۰ روزه نمادهای وپست، افق و داراب بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را خکمک با ۳.۰۲ درصد، واعتبار با ۲.۹۶ درصد و لسرما با ۲.۴۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام اپال با ۳.۷۶ درصد، کنور با ۳.۶ درصد و ثشرق با ۳.۳۳ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۲۱۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۲ هزار ۷۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید افت ۰.۶۲ درصدی داشت و به ۱۴ میلیون و ۹۴۴ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۳۸ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۶۵۵ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0