تحلیل کاربردی هلالات
1400/03/30
08:23
#خوب_است_بدانیم_که / بخش سوم / 30 خرداد *اقتصادی 1. بنا به گزارش بانک مرکزی، رشد نقطه به نقطه نقدینگی در اردیبهشت ماه، ۳۸.۸ درصد به ثبت رسیده اس...

#خوب_است_بدانیم_که / بخش سوم / ۳۰ خرداد



*اقتصادی



۱. بنا به گزارش بانک مرکزی، رشد نقطه به نقطه نقدینگی در اردیبهشت ماه، ۳۸.۸ درصد به ثبت رسیده است. حجم نقدینگی در پایان دومین ماه از سال جاری به ۳۶۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد ماهانه پایه پایه پولی در اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود ۶ درصد برآورد شده است.



۲. مدیر بخش فناوری‌های مالی بانک مرکزی انگلیس بیت‌کوین را ابزاری ناکارآمد و ناسازگار با محیط زیست خواند.



۳. بانک صنعت و تجارت چین این امکان را فراهم کرده تا کاربران بتوانند از عابر بانک‌های این بانک یوآن دیجیتال بخرند.



۴. صادرات بخش کشاورزی و غذای کشور در دو ماهه اول سال جاری، ۸۹۶ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.



۵. بلومبرگ می گوید "ذخایر نفتی که در سال گذشته میلادی به خاطر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و زمین‌گیر شدن هواپیماها پر شده بودند، در آمریکا خالی می‌شوند. این جدیدترین نشانه افزایش تقاضا در بزرگترین کشور مصرف کننده نفت است. برای اولین بار از آغاز همه‌گیری کرونا، منابع ذخیره‌سازی خالی شده و برای اجاره دادن در کوشینگ اوکلاهاما یعنی مرکز توزیع نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ارائه می‌شوند. خالی شدن ذخایر نفتی در ماه‌های آینده تشدید می‌شود."



۶. اخزا با سررسید یک ساله سود معادل بانکی ۲۰درصد دارد که نسبت به ماه قبل حدود یک درصد کاهش داشته است.



*سیاسی



۱. نیویورک تایمز می گوید " یکی از موانع اصلی در روند احیای برنامه جامع اقدام مشترک درخواست ایران برای تعهدنامه کتبی از سوی واشنگتن است که هیچ دولت بعدی آمریکا نتواند همانند «دونالد ترامپ»، از توافق خارج شود. چون بایدن همانند اوباما، نمیتواند موافقت دو سوم سنای آمریکا با این توافق را داشته باشد بنابراین برجام می‌تواند یک توافقنامه اجرایی باشد و هر رئیس جمهور آتی همانند ترامپ می‌تواند آن را اجرا نکند."



۲. نشست رسمی کمیسیون مشترک برجام طی روز جاری برگزار می‌شود و در این نشست درباره مسیر پیش رو در گفت‌وگوهای وین و مرحله پایانی آن تصمیم گیری خواهد شد.



۳. ظریف می گوید "مانع اصلی در وین، نحوه راستی‌آزمایی پایبندی آمریکا به برجام است"



موفق باشید / ۳۰ خرداد

انتهای خبر

0
0