بورس۲۴
1401/02/16
12:46
مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛ یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به تنظیم موفق بازار فولاد از مسیر بورس کالا ، ساماندهی بازار فولاد با تمرکز عرضه ها در بورس کالا ، پلتفرم مشترک بورس کالا و سوریه در آستانه ورود به فاز نهایی ، شمش طلا در راه بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا و با عرضه سیمان در بورس کالا، التهاب ها از بین رفت اشاره کرد.

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛ یک هفته با بورس کالا

بورس۲۴ : در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "تنظیم موفق بازار فولاد از مسیر بورس کالا"، "ساماندهی بازار فولاد با تمرکز عرضه ها در بورس کالا"، "پلتفرم مشترک بورس کالا و سوریه در آستانه ورود به فاز نهایی"، "شمش طلا در راه بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا" و "با عرضه سیمان در بورس کالا، التهاب ها از بین رفت" اشاره کرد.


تنظیم موفق بازار فولاد از مسیر بورس کالا


در هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از زمان شروع به کار دولت سیزدهم قواعدی را برای تنظیم بهینه بازار در پیش گرفتیم و بدون آنکه محیط کسب و کار بهم بریزد و برخورد قهری کنیم، بازار فولاد تنظیم شد؛ در این راستا عرضه کامل محصولات فولادی در بورس کالا را اجرایی و از ۲۰ ابزار بورسی بهره گرفتیم و امروز شاهد تنظیم بهینه بازار و تعادل قیمت ها هستیم.


سیدرضا فاطمی امین اظهار داشت: کاری که اتفاق افتاد این بود که ما یک قواعدی را در بورس کالا پیاده سازی کردیم که باعث شد تا رفتار فعالان اقتصادی تنظیم شود، مثلا یکی از موضوعات این بود که باید تمامی محصولات فولادی در بورس عرضه شود و اگر یک بخشی در بورس عرضه شود و بخش دیگر عرضه نشود، عرضه از تقاضا کمتر می‌شود و قیمت افزایش پیدا می‌کند.


ساماندهی بازار فولاد با تمرکز عرضه ها در بورس کالا


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است با عرضه مستمر و مطلوب محصول‌های زنجیره فولاد در بورس کالا، نیاز داخل تامین و در پایان زنجیره از مصرف کنندگان نیز حمایت می شود.


حجت اله فیروزی با بیان اینکه باید اقدامی صورت گیرد که مطالبات کل زنجیره فعالان بازار فولاد به طور معقول و همزمان برآورده شود، گفت: اگر زنجیره تولید محصول‌های فولادی در بورس کالا عرضه شود هیچ نیازی به قیمت دستوری نیست و بازار تنظیم و متعادل خواهد شد. در همین زمینه مجلس از همان ابتدا با قیمت دستوری فولاد مخالف بود و خوشبختانه این نگاه نیز در حوزه سیاست گذاری تضعیف شده است.


وی افزود: اگر کل زنجیره ارزش فولاد کشور در بورس کالا عرضه شود، بازار عرضه و تقاضا تعادل خود را بدست می آورد که با تحقق رشد عرضه ها به طور مستمر، علاوه بر تنظیم بهینه بازار، شفافیت نیز در این صنعت افزایش می یابد.


پلتفرم مشترک بورس کالا و سوریه در آستانه ورود به فاز نهایی


پیشنهادهای متنوع بورس کالای ایران برای راه اندازی پلتفرم مشترک با طرف سوری ارایه شده و به گفته مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تهران منتظر دمشق برای ورود به فاز نهایی همکاری است.


بهادر بیژنی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل می‌گوید: بورس کالای ایران یکی از بین‌المللی‌ترین بورس‌های کشور است و نگاه بسیار ویژه‌ای به کشور همسایه، سوریه دارد؛ این موضوع تا جایی پیش رفت که دفتری در دمشق تاسیس شد و این دفتر به عنوان مرکز هماهنگی فعالیت‌های بازارسرمایه ایران در سوریه نام گرفت.


او ادامه داد: همکاری‌های موجود بین بورس کالای ایران و سوریه در این خصوص به تسهیل مبادلات کالایی کشور و انجام نظام‌مند آن کمک می‌کندکه هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت تاثیر مثبتی در مبادلات کالایی داشته باشد و هم از نظر میزان مبادلات و ارزش مبادلات کالا بین دو کشور تاثیرگذار باشد. براین اساس، بورس کالا آمادگی خود را در این راستا اعلام کرده است.


شمش طلا در راه بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا


رئیس هیات عامل ایمیدرو از امضای قرارداد ایجاد خزانه داری شمش طلا برای انتشار اوراق سپرده در بورس کالا طی روزهای آینده خبر داد.


وجیه ا... جعفری در نشست ویدیو کنفرانسی با اعضای صندوق شمش طلای ایمیدرو ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با ایجاد خزانه داری در بانک ملت و نگهداری شمش تولیدی طلای زرشوران در آن، به ازای شمش های نگه داری شده، اوراق سپرده شمش طلا در مقیاس های کوچک (مثلا یکصد سوت یا ۰.۱ گرمی) منتشر و در سامانه معاملات بورس کالا عرضه می شود.


وی افزود: با توجه به معاف بودن گواهی سپرده این صندوق از مالیات و ارزش افزوده، برای ورود عامه مردم به سرمایه گذاری های خرد در صندوق مذکور، جذاب خواهد بود.


با عرضه سیمان در بورس کالا، التهاب ها از بین رفت


دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است از زمانی که سیمان به بورس کالا وارد شد، معاملات در شرایط شفاف و مستقیم میان تولیدکننده و مصرف کننده انجام گرفت و بازار سیمان متعادل بود مگر در زمان‌هایی که صنعت سیمان متاثر از محدودیت‌های برق و گاز، با کاهش تولید و متناسب آن کاهش عرضه مواجه شد.


عبدالرضا شیخان گفت: از زمانی که سیمان به بورس کالا وارد شد و فرهنگ‌سازی لازم برای فعالان بازار سیمان صورت گرفت و فعالان توانستند از طریق کارگزاری‌ها معاملات را انجام دهند و عملا بازار بدون التهاب پیش رفت. مگر در زمان‌هایی که با محدودیت‌های برق و گاز مواجه می‌شویم.


وی تاکید کرد: خوشبختانه با عرضه سیمان در بورس، بخش دلالی کمرنگ شد و با روند فعلی از منافع این بازار، هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده نهایی نفع می‌برند. ازاین‌رو، هرچند، آشنایی با معاملات بورس برای فعالان این بازار در ابتدا سختی‌هایی داشت اما بعد از فرهنگ‌سازی صورت گرفته، امروز معاملات به‌خوبی و با استقبال زیاد در حال انجام است.


دلال‌زدایی با عرضه سیمان در بورس کالا


محمدعلی بد، کارشناس بازار سیمان تاکید کرد: با آغاز عرضه سیمان در بورس کالا، بازار به‌سرعت ساماندهی شد و نظم گرفت. قیمت‌های سیمان که در تیرماه سال قبل در اثر قطع برق کارخانه‌ها تا کیسه‌ای ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود، پس از عرضه در بورس، به کمتر از ۳۰ هزار تومان کاهش یافت و ماه‌هاست با همین قیمت تعادلی عرضه‌ها انجام می‌شود.


وی متذکر شد: حال با عرضه سیمان در بورس کالا، قیمت‌ها یکدست شده و تمامی عرضه‌کنندگان تولید خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و خریدار می‌تواند از نزدیک‌ترین کارخانه کالا را خریداری کرده تا کرایه حمل کمتری بپردازد.


این فعال بازار سیمان با بیان اینکه در حال حاضر عرضه و تقاضا در بورس کالا در حالت تعادلی است، اظهار کرد: با توجه به آنکه همه تولیدکنندگان سیمان در بورس حضور دارند؛ بین عرضه و تقاضا تعادل مناسبی برقرار است و همین مسئله باعث جلوگیری از تنش‌های مختلف در بازار شد.


زعفران نگین را برای تحویل آبان ماه معامله کنید


مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران از راه اندازی قرارداد آتی زعفران نگین با سررسید آبان ماه ۱۴۰۱ خبر داد.


براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا، آغاز راه اندازی قرارداد مذکور با سررسید آبان ماه امسال در روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت خواهد بود که معاملات آن تا ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

انتهای خبر

0
0