بااقتصاد
1400/03/31
15:58
آخرین روز بهار ۱۴۰۰ با سبزپوشی شاخص بورس و عبور از محدوده مقاومتی تکنیکالی/ بازگشت بانکی‌ها به مدار مثبت معاملات بازارهای سهام

گزارش بازار/ دوشنبه ۳۱خرداد ۱۴۰۰ مطابق پیش‌بینی بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه، صبح امروز بازارهای سهام تهران در ادامه روند منفی دیروز، با ریزش همراه شدند و این روند تا نیمه نخست ادامه داشت اما روی دیگر بازار در راند دوم رقم خورد و برخلاف تمامی پیش‌بینی‌های منفی، شاخص‌ها به رنگ سبز درآمدند و فروشندگان به صف‌های خرید پیوستند. پایان سبز معاملات بورس تهران در آخرین روز از بهار ۱۴۰۰، می‌تواند تابستان داغ امسال را برای سهامداران زیان‌دیده کمی متعادل کند.

صعود شاخص با حمایت شستا و بانکی‌ها


به‌گزارش بااقتصاد، در وقت پایانی معاملات، شاخص کل پس از رشد ۴۸۳۵ واحد و عبور از محدوده مقاومتی یک‌میلیون و ۱۶۳ هزار واحدی به رقم یک‌میلیون و ۱۶۸ هزار رسید. این تغییر روند با حمایت نمادهای بزرگ بانکی‌ها و به پیشتازی نماد شاخص‌ساز شستا انجام شد و به‌نظر می‌رسد گروه بانکی به مدار مثبت معاملات بازگشته‌اند. گروه‌های خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی نیز امروز در فاز مثبت قرار گرفتند.


فولاد و هرمز تک‌نمادهای سرخ در میان بزرگان سبزپوش


از صعود ۴۸۰۰ واحدی شاخص کل، نمادهای بورسی شستا بیش از ۱۲۰۰ واحد را به خود اختصاص داد و دو نماد بانکی وتجارت و وبصادر نیز ۹۰۰ واحد تاثیر مثبت گذاشتند. رمپنا، فارس و خودرو نیز در ردیف سهم‌های موثر بر روند مثبت شاخص کل و در مقابل فولاد، تک نماد سرخ بورسی ایستادند.


نمادهای تاثیرگذار فرابورسی نیز میدکو، غصینو، وهور، سمگا، فرابورس و مادیرا بودند که بیش‌ترین نقش را در صعود ۳۲ واحدی شاخص کل بورس ایفا کردند. تک نماد سرخ‌پوش این بازار در میان سبزپوشان صدر جدول، هرمز بود که بیش‌ترین تاثیر منفی را روش شاخص گذاشت.


صعود شاخص هم‌وزن با حضور حقیقی‌ها در سمت تقاضا


یکی دیگر از نکات مهم امروز در معاملات سهام، حضور حقیقی‌ها در کنار حقوقی‌ها و تمایل به سمت تقاضا بود که نیم‌نگاهی هم به صف‌های خرید داشتند. بر همین اساس شاخص کل هم‌وزن ۱۳۷ واحد رشد را ثبت کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۳۱۹ هزار واحد رسید.


لقب پرتراکنش‌های معاملات امروز در بورس تهران، به ولکار، شستا، غکورش، خگستر، خودرو، شپنا و فملی رسید و در فرابورس نیز فتوسا، رافزا، چخزر، زملارد، کزغال، شاروم و کرمان جزو پرتراکنش‌های این بازار قرار گرفتند.


حدود نیمی از نمادهای بورسی در مدار مثبت


در بورس تهران امروز ۳۲۱ نماد توسط معامله‌گران مورد توجه قرار گرفتند و ۱۴۰ سهم در فاز مثبت دادوستد شدند. ۱۵۴ سهم بورسی نیز به مدار منفی معاملات رسیدند و ۴۹ سهم با صف خرید به ارزش ۴۴۸ میلیارد تومان مواجه شدند. ایجاد صف فروش ۱۰۲۰ میلیارد تومانی برای ۷۷ نماد از بورس تهران هم روی تابلو ثبت شد.


تقابل خریداران و فروشندگان در بازار اول و دوم


در بازار ۱۱۴۸ میلیارد تومانی اول و دوم فرابورس نیز امروز ۱۲۹ نماد به دادوستد رسیدند و ۵۳ سهم با قیمت پایانی مثبت و ۷۰ سهم هم در روند منفی معاملات روی تابلو رفتند. برای ۱۵ نماد صف خرید ۵۳ میلیارد تومانی ایجاد شد و درمقابل ۴۱ نماد شاهد تشکیل صف فروش ۴۹۵ میلیارد تومانی بودند.


افزایش ۶۸ درصدی خرید سهام نسبت به روز گذشته


ارزش کل صف‌های خرید سهام در بورس و فرابورس با ۶۸ درصد افزایش نسبت به دیروز، روی رقم ۴۸۳ میلیارد تومان ایستاد، درحالی‌که ارزش صف‌های فروش در این دو بازار ۵ درصد کاهش یافت و ۴۹۵ میلیارد تومان رقم خورد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌دوشنبه ۳۱ خرداد


مجموع ارزش معاملات بازارهای سهام تهران در یک روز نوسانی معاملات، با جابجایی حدود ۱۱۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۱۸۶۰۰ میلیارد تومان بود که سهم ارزش معاملات بورس تهران ۶۳۰۰ میلیارد تومان با حجم معاملاتی ۹۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم ثبت شد. ارزش معاملات فرابورسی‌ها نیز با انتقال ۲۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش ۱۲۳۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد بورس ۳۴۸۱ میلیارد تومان با خالص تغییر مالکیت۶۹ میلیارد تومانی سهام از حقیقی‌ها به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۶۸,۵۹۲.۵۲ (۴۸۳۵.۴۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۰.۰۲۵.۷۸ (۱۳۷.۲۳افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۳۶۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: شستا، وتجارت و رمپنا


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فولاد، فملی و تاپیکو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۳۱۹.۲۰ (۳۲.۴۶افزایش)


ارزش معاملات: ۱۲,۳۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: میدکو، غصینو و وهور


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: هرمز، بنو و مارون


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0