تحلیل کاربردی هلالات
1400/05/10
09:00
#کنسانتره #سنگ_آهن #مس #سرب #روی پیشنهادی از سوی وزارت صمت مطرح شده تا در جلسه بعدی هیات وزیران تصویب گردد. هیات دولت عکس یادگاری را هم گرفته و بع...

#کنسانتره #سنگ_آهن #مس #سرب #روی



پیشنهادی از سوی وزارت صمت مطرح شده تا در جلسه بعدی هیات وزیران تصویب گردد. هیات دولت عکس یادگاری را هم گرفته و بعید است که چنین جلسه ای و چنین موضوعی اساسا تصویب شود اما به چند نکته توجه کنید:



۱) نخست اینکه فولادی ها در ایران با کمبود سنگ آهن مواجه هستند و اساسا به جز سنگ آهن دانه بندی، صادرات دیگری در این حوزه صورت نمی گیرد. هیچ کدام سنگ آهنی های بورس اساسا صادراتی ندارند یا نزدیک به صفر است، لذا این مساله در خصوص سنگ آهن مهم نیست.



۲) در خصوص مس، ۳درصد سود سال ۱۳۹۹ ملی مس ناشی از صادرات کنسانتره بود. ملی مس با افزایش تولید کاتد در سال جاری، امکان صادرات کنسانتره ندارد لذا اولا که قصدی برای صادرات ندارد، ثانیا اثر این مساله بر سود فملی زیر ۱درصد است.



۳) سرب و روی کاران، مانند فاسمین، فزرین یا شمش تولید می کنند یا کنسانتره اکسیده که در داخل تقاضا برای آن هست و میزان صادرات آن بسیار جزئی است. برخی از سرب و روی کاران سولفوره صادر می کنند اما همانطور که عنوان کردیم اساسا این پیشنهاد باید در هیات وزیران دولت اقای روحانی تصویب شود که روز پنجشنبه همین هفته، مراسم تحلیف خواهد بود.



به نظر من مساله پیشنهاد وزارت صمت در خصوص تعرفه صادراتی بر روی مواد خام معدنی، تصویب نمی شود و اگر بشود با توجه به موارد فوق برای معدنی های بورس بی اهمیت است اما برای معدن های کوچک خاج از بورس اثرات منفی دارد.

انتهای خبر

0
0