همفکران
1400/07/06
15:00
گزارش بازار / جا به جایی صفر شاخص در روز هسته ای

شاخص کل بورس تهران سه‌شنبه ۶ مهر ماه ۱۴۰۰ را با گارد صعودی آغاز کرد و توانست ۷ هزار واحد رشد کند. هنوز یک ساعت از شروع معاملات نگذشته بود که جهت شاخص تغییر کرد و شروع به پس دادن واحدها کرد. در پایان شاخص کل با ۷۳۲ واحد معادل ۰.۰۵ درصد رشد به یک میلیون و ۴۲۵ هزار واحد رسید و در همان محدوده‌ای که بود در جا زد. شاخص کل هم در ابتدا نزولی بود اما با دیدن رشد شاخص کل دچار تردید شد و کمی هم رشد کرد. ولی یک ساعت بعد تغییر جهت داد و با سرعت افت کرد. این شاخص ۰.۳۳ درصد معادل ۹۰۰ واحد را از دست داد

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران سه‌شنبه ۶ مهر ماه ۱۴۰۰ را با گارد صعودی آغاز کرد و توانست ۷ هزار واحد رشد کند. هنوز یک ساعت از شروع معاملات نگذشته بود که جهت شاخص تغییر کرد و شروع به پس دادن واحدها کرد. در پایان شاخص کل با ۷۳۲ واحد معادل ۰.۰۵ درصد رشد به یک میلیون و ۴۲۵ هزار واحد رسید و در همان محدوده‌ای که بود در جا زد. شاخص کل هم وزن در ابتدا نزولی بود اما با دیدن رشد شاخص کل دچار تردید شد و کمی هم رشد کرد. ولی یک ساعت بعد تغییر جهت داد و با سرعت افت کرد. این شاخص ۰.۳۳ درصد معادل ۹۰۰ واحد را از دست داد. پارسان، شبندر و وغدیر بیش از همه تاثیر مثبت داشتند ولی هیچکدام نتوانستند صف خرید مطمئنی تشکیل دهند. فولاد، رمپنا و فخوز نیز سه نماد با بیشترین تاثیر منفی بودند، به لطف حقوقی‌ها هیچکدام افت شدیدی را تجربه نکردند و به صف فروش نرسیدند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس در ۵ دقیقه اول بازار نزولی بود ولی بعد شروع به رشد کرد و بعد از یک ساعت به اوج روزانه رسید و پس از آن تا پایان ساعت کاری در تعادل ماند و افت چندانی نداشت. این شاخص ۵۳ واحد معادل ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۲۰ هزار و ۸۵۹ واحد رسید. آریا، زاگرس و شگویا بیش از همه تاثیر مثبت و بپاس، صبا و وسپهر بیش از دیگر نمادها تاثیر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در پایان بازار امروز شاهد خروج ۲۶۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها بودیم، ارزش معاملات خرد نیز در حدود روز معاملاتی گذشته و ۵۰۷۷ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ هزار هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۷ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


بمب خبری امروز کشف ماینر ارزهای دیجیتال در شرکت بورس اوراق بهادار بود. این خبر از طرف شرکت بورس تکذیب ولی از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار تائید شده است. باید دید شرکت بورس در صورت‌های مالی خود این درآمد را به عنوان درآمد غیرعملیاتی ثبت خواهد کرد یا خیر.


مشکلات هسته معاملاتی باعث شد باز هم نام شرکت‌های وابسته به بورس در بین اخبار تکرار شود. مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در خصوص کندی ۱۰ دقیقه‌ای معاملات امروز گفت: فروش پرحجم کیمیاتک معاملات را کند کرد.


رئیسی به موضوع تورم اشاره کرده است و آن را مسئله مهم و اولویت دولت نامید. رئیس جمهور از بانک مرکزی خواسته است تا سیاست‌های پولی را متناسب با مدیریت نقدینگی و کنترل تورم پیگیری کند. دستگاه‌های اجرایی را از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تورم می‌شود بر حذر داشت.


هنوز هم اخبار ضد و نقیض درباره شروع مذاکرات برجام منتشر می‌شود اما در نهایت برآوردها مثبت هستند و امیدوار کننده.


پرحجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و فراورده‌های نفتی بیشترین حجم معاملات را میزبانی می‌کردند. شبندر، خساپا و وسکرشا نیز بیش از دیگر نمادهای بورس خرید و فروش شدند.


شبندر برای دومین روز متوالی است که عنوان پرحجم‌ترین معاملات روزانه را کسب می­کند. از ۳۳۳ میلیون سهم معامله‌شده ۳۲ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه شد حقیقی‌ها با خرید ۸۴ درصد آن‌ها ۳۶ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند. P/E شبندر ۶.۷۱ است که با توجه به میانگین گروه و بازار مقدار جذابی به نظر می‌رسد.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه فراورده‌های نفتی توانست بیشترین توجه حقیقی‌ها را به سمت خود جلب کند. نرم افزار و هتل و رستوران دو صنعت دیگر محبوب حقیقی‌ها بودند. فلزات اساسی، بانک‌ها و صندوق‌ها سرمایه‌گذاری بیش از همه خروج پول داشتند. در بین نمادها شبندر، توسن و شپنا بیشترین حمایت حقیقی و کیمیاتک، فسبزوار و فولاد بیشترین حمایت حقوقی را از آن خود کردند.


توسن کماکان صف خرید سنگین خود را حفظ کرده است. امروز ۴۳ میلیون سهم برای فروش عرضه شد که ۳۶ درصد آن را حقوقی‌ها فروختند و تقریبا ۱۰۰ درصد را حقیقی‌ها خریدند و ۱۷ میلیارد تومان پول به سهم وارد کردند. P/E نماد ۱۸.۸۷ اعلام شده است که از میانگین گروه رایانه کمتر ولی از میانگین بازار بیشتر است.


کیمیاتک روز را در صف فروش آغاز کرد در طول روز این صف چند بار جمع شد اما فشار فروش دوباره ادامه پیدا می‌کرد. از ۸۱ میلیون سهم معامله‌شده ۳۰ درصد توسط حقوقی‌ها خریداری و ۸۷ درصد توسط حقیقی‌ها فروخته شد در نتیجه شاهد ورود ۴۶ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم بودیم. P/E کیمیاتک ۱۲.۲ است که هم از میانگین گروه محصولات شیمیایی بالاتر است و هم از میانگین بازار.




نمادهای مشکوک


سلار، آپ و فنرژی سه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به تپکو، شکف و بمپنا رسید.


آپ از صف فروش به صف خرید رفت. این نماد روز را در صف فروش آغاز کرد، بعد از ساعت ۱۰ حجم تقاضا بالا رفت و خیلی زود صف جمع و قیمت به سمت سقف قیمتی حرکت کرد. ۸۱ میلیون سهم در این نماد معامله شد که سهم حقوقی‌ها از خریدها و فروش‌ها برابر بود ولی ۲۰۲ میلیون تومان پول حقیقی به نماد وارد شد. P/E آپ ۳۶.۶۲ است که تقریبا دو برابر میانگین گروه رایانه محسوب می‌شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سدبیر و توسن با ۵ درصد رشد کسب کردند. ولپارس نیز با ۴.۹۸ درصد در رتبه دوم قرار گرفت. لکما با ۱۸.۵۹ درصد و غگز با ۷.۶۹ درصد افت بدترین عملکرد امروز را داشتند.


سدبیر به لطف فروش یک کد حقوقی برای پر کردن حجم مبنا توانست ۵ درصد رشد کند. ۴۷۰ هزار سهم در این نماد معامله شد که ۶۳ درصد آن را یک کد حقوقی عرضه و ۱۰۰ درصد را حقیقی‌ها خریدند و یک میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد. P/E سدبیر ۹.۲۷ است که تقریبا دو برابر گروه سیمانی­ها و در محدوده P/E بازار است.


لکما که به دلیل انتشار اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و به دلیل حجم عرضه‌ها افت زیادی داشت. ۹ میلیون سهم در این نماد معامله شد که تمام آن را حقیقی‌ها عرضه کردند و خریدند و حقوقی‌ها فقط تماشاچی ماجرا بودند.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار بالاخره یک گام به سمت بالا برداشت و به نظر می‌رسد قصد ورود به کانال ۲۸ هزار تومان را دارد. هر دلار با ۰.۶۱ درصد رشد نسبت به روز قبل با قیمت ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد.


سکه طرح جدید به جایی رسیده که باید برای بالا رفتن و یا پایین آمدن تصمیم بگیرد. هم اکنون هر سکه با ۰.۱۸ درصد رشد با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان داد و ستد می‌شود.


انس طلا افت ۰.۹۷ درصدی را تجربه کرده است و به ۱۷۳۰ دلار رسیده است. احتمال اینکه یکبار دیگر انس را در کانال ۱۶۰۰ دلار ببینیم بالا است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟



انتهای خبر

0
0