اخبار سایت بورس تهران
1401/03/17
17:35
افزایش نقدشوندگی از طریق عملیات بازارگردانی در نمادهای اختیار معامله بورس اوراق بهادار تهران

بورس اوراق بهادار تهران در راستای توسعه کیفی بازار و افزایش نقدشوندگی بازار مشتقه، پیشنهادی به منظور نحوه انجام بازارگردانی توسط صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی و نصاب‌های مربوطه تهیه و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده است.

وحید مطهری‌نیا سرپرست مدیریت عملیات بازار ابزارهای نوین مالی با بیان مطلب فوق گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی بورس تهران به منظور ایجاد نمادهای جدید در بازار اختیارمعامله این است که کیفیت بازار ایجاد شده علاوه بر کمیت نمادها و یا دارایی‌های پایه ارائه شده جهت انجام معاملات مشتقه، باید از حداقل شرایط مطلوب برخوردار باشد.


وی افزود: ایجاد نمادهای اختیار معامله بر روی برخی از دارایی‌های پایه جدید، بعضا مورد تقاضای فعالان این بازار می‌باشد. اما جهت برآورده شدن این خواسته، لازم است در کنار بازگشایی نمادهای جدید به کیفیت معاملات آن نیز توجه شود؛ درصورتیکه صرفا بازگشایی نمادهای مشتقه بر روی دارایی‌های پایه جدید اساس کار قرار گیرد، نمادهای اختیارمعامله مبتنی بر دارایی‌های پایه جدید پس از بازگشایی مورد معامله قرار نمی‌گیرند و یا حجم معاملات آنها بسیار اندک خواهد بود و این موضوع عملا تاثیر مثبتی بر بازار مشتقه و کارکردهای آن نخواهد داشت. لذا جهت بازگشایی نمادهای اختیارمعامله در بورس تهران، باید این اطمینان حاصل شود که نمادهای جدید از حجم معاملات معقولی برخوردار خواهند بود. لازم به ذکر است که درحال حاضر، نمادهای اختیار معامله مربوط به دارایی‌های پایه‌ای که دارای حجم معاملات اندک هستند، به تدریج با سایر دارایی‌های پایه جایگزین خواهند شد.


مطهری نیا یکی از مسائل مهم و مورد نیاز در بازارهای مشتقه را نقدشونده بودن آن عنوان کرد و اظهار داشت: باید اطمینان نسبی در افراد فعال بازار وجود داشته باشد که تحت شرایط مختلف بازار و در صورت تمایل، قادر به آفست موقعیت‌های باز خود با قیمت‌های منصفانه و خروج از بازار خارج خواهند بود. در صورت وجود چنین سطحی از نقدشوندگی، افراد بیشتری جذب بازار مشتقه شده و موجبات توسعه کیفی بازار فراهم خواهد آمد.


سرپرست مدیریت عملیات بازار ابزارهای نوین مالی خاطرنشان کرد: بدین منظور و در راستای توسعه کیفی بازار، فراهم کردن شرایط بازارگردانی در بازار اختیار معامله طی ماه‌های گذشته از سوی بورس تهران پیگیری شده و پیشنهادی به منظور نحوه انجام بازارگردانی توسط صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی و نصاب‌های مربوطه تهیه و به سازمان محترم بورس و اوراق بهادار ارسال شده که در مدیریت مربوطه در حال بررسی است.


وی یادآوری کرد: فرایند انجام بازارگردانی با همکاری شرکت سبدگردان کاریزما، در نمادهای اختیار معامله مربوط به صندوق اهرم (که اخیرا در بورس تهران بازگشایی شده)، در حال انجام بوده و مورد استقبال بازار نیز قرار گرفته است. در نمادهای اختیار معامله مربوط به صندوق اهرم، بازارگردان با شرایط تعیین شده توسط بورس، در حال کمک به بازار و حفظ نقدشوندگی می‌باشد. در رابطه با سایر نمادها نیز تلاش خواهد شد از ظرفیت بازارگردان‌های فعال در بازار سرمایه استفاده شود.


مطهری نیا از دیگر مواردی که بورس تهران با هدف افزایش کیفیت بازار در حال پیگیری آن است، توسعه بازار از طریق تنوع در تاریخ سررسید نمادهای اختیار معامله مبتنی بر یک دارایی پایه دانست و تصریح کرد: بدین ترتیب، سرمایه‌گذاران بیشتری می‌توانند به تناسب افق زمانی یا استراتژی معاملاتی خود به بازار وارد شوند. البته تنوع سررسیدها باید بدون ضربه زدن به نقدشوندگی نمادها انجام شود.


وی ادامه داد: در این خصوص گفتنی است که نمادهای اختیار خودرو به عنوان نقدشونده‌ترین نماد بازار اختیار معامله ایران، در حال حاضر دارای سه سررسید بوده که به تدریج با افزایش مشارکت‌کنندگان بازار و افزایش نقدشوندگی، امکان ارائه ۱۲ سررسید ماهانه تا یکسال آتی در این نماد فراهم خواهد شد. این برنامه به تدریج بر روی سایر نمادهای دارای نقدشوندگی بالا نیز اجرایی می‌شود.


شایان ذکر است: بازار قراردادهای اختیار معامله بورس اوراق بهادار تهران از سال ۱۳۹۵ با همکاری سایر ارکان، راه‌اندازی شد و امروز عنوان بزرگترین بازار قراردادهای اختیار معامله از لحاظ تعداد دارایی پایه، حجم معاملات روزانه و تنوع سررسیدها را از آن خود کرده است.



انتهای خبر

0
0