کوین ایران
1399/12/05
10:00
پروتکل کامپاند (Compound) چیست؟ معرفی توکن COMP

پروتکل کامپاند چیست؟ کامپاند (Compound) یک پروژه اتریوم است که تمرکزش بر اجازه دادن به وام‌گیرندگان برای گرفتن وام و وام‌دهندگان برای ارائه وام از طریق قفل کردن دارایی‌ها...

پروتکل کامپاند چیست؟ کامپاند (Compound) یک پروژه اتریوم است که تمرکزش بر اجازه دادن به وام‌گیرندگان برای گرفتن وام و وام‌دهندگان برای ارائه وام از طریق قفل کردن دارایی‌های آن‌ها در این پروتکل بنا شده است.


در واقع کامپاند یک پروتکل وام‌دهی سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد با واریز آنها به یکی از چندین مجموعه پشتیبانی‌شده توسط این پلتفرم، کسب سود کنند.


هنگامی که یک کاربر توکن‌ها را به یک مجموعه کامپاند واریز ‌کند، در مقابل توکن‌های کامپاند (cTokens) دریافت می‌کند. این توکن‌های کامپاند نشان‌دهنده سهم فرد در مجموعه است و می‌تواند برای بازخرید رمزارزها که در ابتدا و در هر زمان سپرده شده است، استفاده شود. به عنوان مثال، با واریز اتر (ETH) به مجموعه، در ازای آن اتر کامپاند ( cETH) دریافت خواهید کرد. با گذشت زمان، نرخ ارز این توکن‌های کامپاند به دارایی پایه افزایش می‌یابد. این بدان معناست که می‌توانید آن‌ها را برای مقدار بیشتری از دارایی پایه در مقایسه با آنچه در ابتدا قرار داده‌اید، بازخرید کنید – این روش توزیع سود است.


در طرف مقابل، وام‌گیرندگان می‌توانند با واریز وثیقه از هر مجموعه کامپاند وام تضمینی بگیرند. حداکثر نسبت تسهیلات به ارزش (LTV) بر اساس دارایی وثیقه متفاوت است، اما در حال حاضر از ۵۰ تا ۷۵ درصد است. نرخ سود پرداخت شده توسط دارایی وام‌گرفته‌شده متفاوت است و درصورت سقوط وثیقه خود از یک آستانه نگهداری خاص، وام‌گیرندگان می‌توانند با تصفیه خودکار روبرو شوند.


از زمان راه‌اندازی شبکه اصلی کامپاند در سپتامبر ۲۰۱۸، محبوبیت این پلتفرم سر به فلک کشیده و اخیرا بیش از ۸۰۰ میلیون دلار ارزش کل قفل‌شده را پشت سر گذاشته است.


پروتکل کامپاند Compound و توکن COMP

مانند اکثر پروتکل‌های سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز، کامپاند نیز سیستمی از قراردادهای هوشمند قابل دسترسی‌ست که بر روی اتریوم ساخته شده است. کامپاند تمرکزش بر اجازه دادن به وام‌گیرندگان برای گرفتن وام و وام‌دهندگان برای ارائه وام از طریق قفل کردن دارایی‌های رمزنگاری‌شده آن‌ها در پروتکل است. نرخ بهره پرداختی و دریافتی توسط وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان با توجه به میزان عرضه و تقاضای هر دارایی رمزنگاری تعیین می‌شود. نرخ بهره با هر بلوک استخراج تولید می‌شود. وام‌ها می‌توانند پس داده شوند و دارایی‌های قفل‌شده در هر زمان قابل برداشت هستند.


توکن کامپاند (cTokens) ساخته شده، توکن اصلی بومی کامپاند است که به کاربران امکان می‌دهد سود پول خود را به‌دست آورند و همچنین می‌توانند پول را در برنامه‌های دیگر انتقال، معامله و استفاده کنند.


به طور خلاصه


کامپاند شرکتی است که به افراد امکان می‌دهد از طریق رمزنگاری پس‌انداز خود، درآمد کسب کنند. این پروژه بخشی از اتریوم و به طور گسترده‌تر، سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز است. همچنین کاربران می‌توانند با قرار دادن وثیقه در بالای آستانه‌ی مشخص‌شده توسط پروژه، توکن را از کامپاند قرض بگیرند.


قیمت کامپاند

قیمت کامپاند (Compound) امروز ۴۷۲.۷۸ دلار آمریکا است و حجم معاملات ۲۴ ساعته آن ۶۱۳،۸۷۳،۷۳۵ دلار است. کامپاند در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳.۶۰درصد افزایش یافته است (ارقام مربوط به زمان نگارش می‌باشند). رتبه‌بندی CoinMarketCap در این زمان ۲۹ است، با سقف بازار ۲،۱۷۵،۲۹۴،۳۵۲ دلار. این یک منبع گردش از ۴،۶۰۱،۱۰۶ کوین COMP ( Compound Coin با نماد اختصاری COMP یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است) و حداکثر است؛ عرضه ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ کوین COMP. در حال حاضر مبادلات برتر برای معاملات در کامپاند Binance ، Huobi Global ، OKEx ، BitZ و HBTC هستند.


در یک حساب پس‌انداز سنتی و مرسوم، شما پول را وارد بانک می‌کنید و سود آن را می‌گیرید. مشکل این است که مشتریان عادی بانکی به محض حضور در بانک قادر به استفاده از پول واریزشده و سود کسب‌شده خود به هیچ‌وجه نیستند. چه می‌شد اگر می‌توانستید پولی که پس‌انداز شما به‌دست آورده است در حالی که هنوز پس انداز می‌کنید، خرج کنید؟ این ایده‌‌ای است که سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز ( DeFi ) امیدوار است بتواند آن را حل کند.


یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی این سرویس در دنیای سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز، کامپاند است. در زیر بررسی خواهیم کرد که چگونه این پروژه مبتنی بر اتریوم سعی در کمک به مردم برای دسترسی به پس‌اندازهای‌شان دارد.


چه کسانی بنیان‌گذار کامپاند هستند؟

رابرت لشنر (Robert Leshner)، اقتصاددان سابق، بنیان‌گذار و مدیر‌عامل شرکت کامپاند است. کامپاند در سال ۲۰۱۷ توسط رابرت لشنر و جفری هیز (Geoffrey Hayes) تاسیس شد که هر دو قبلا در نقش‌های برجسته در Postmates – سرویس تحویل آنلاین غذا – کار می‌کردند. این دو همچنان به سمت‌های اجرایی در Compound Labs، Inc – شرکت توسعه نرم‌افزار پشت پروتکل کامپاند ادامه می‌دهند؛ در حالی که لشنر به عنوان مدیر اجرایی مشغول به کار است، جفری هیز مدیر ارشد فنی شرکت است.


هر دو بنیان‌گذار، تجربه تاسیس شرکت‌های موفق را دارند، به‌ویژه رابرت لشنر، در کمک به رشد فضای بلاکچین فعال بوده و به طور عمومی در پلتفرم‌های رمزنگاری محبوب از جمله Argent Wallet ، Opyn و Blockfolio سرمایه‌گذاری کرده است.


تیم کامپاند اکنون بیش از ده نفر را تشکیل می‌دهد – تقریبا نیمی از آنها به عنوان مهندس کار می‌کنند.


تیم کامپاند Compound

چه عاملی کامپاند را منحصربه‌فرد می‌کند؟

به گفته کامپاند، اکثر رمزارزها در پلتفرم‌های صرافی بیکار می‌مانند و هیچ کاری برای دارندگان خود انجام نمی‌دهند. کامپاند به نظر می‌رسد با پلتفرم وام باز خود، این وضعیت را تغییر دهد و به هرکسی که اتریوم‌های خود را سپرده، اجازه می‌دهد تا به‌راحتی سود موجودی خود را به دست آورد یا یک وام با وثیقه دریافت کند – همه به روشی کاملا بدون نیاز به اعتماد.


حاکمیت جامعه کامپاند آن را از سایر پروتکل‌های مشابه جدا می‌کند. دارندگان توکن حکمرانی بومی پلتفرم – COMP – می‌توانند تغییراتی در پروتکل، بحث و رای‌گیری درمورد اجرای تغییرات پیشنهادی توسط دیگران – بدون هیچ‌گونه مشارکت تیم کامپاند، ارائه دهند. این می‌تواند شامل انتخاب رمزارزها برای افزایش پشتیبانی ، تنظیم عوامل وثیقه و ایجاد تغییر در نحوه توزیع توکن‌های COMP باشد.


توکن‌های COMP را می‌توان از صرافی‌های شخص ثالث خریداری کرد و یا با تعامل با پروتکل کامپاند مانند واریز دارایی یا گرفتن وام به دست آورد.


ویژگی خاص این پروتکل در چیست؟

از نظر ظاهری، استفاده از دارایی‌های رمزنگاری‌شده به عنوان وثیقه برای وام‌گرفتن دارایی‌های رمزنگاری بیشتر، به پروتکل‌های وام غیرمتمرکز دیگر شباهت دارد. جایی که کامپاند برجسته است، توکنیزه کردن دارایی‌های قفل‌شده در سیستم آن‌ها با استفاده از cTokens است .


توکن‌های کامپاند به سادگی توکن های ERC۲۰ است (این استانداردی است که هر کوین دیجیتال اتریوم از آن پیروی می‌کند. این استاندارد نحوه رفتار هر کوین دیجیتال یا توکن را تعریف می‌کند در نتیجه آن تراکنش‌ها قابل پیش‌بینی می‌شوند. سایر ارزهای دیجیتال نیز به تقلید از اتریوم از این استاندارد استفاده می‌کنند)، که وجوه کاربر را به او واریز می‌کنند. با قرار دادن ارز اتر یا ERC۲۰ دیگری مانند USDC در پروتکل، کاربران مقدار معادل cTokens به‌دست می‌آورند. به عنوان مثال، قفل‌کرد ارز دیجیتال USDC در پروتکل، توکن‌های cUSDC (cUSDC نماینده توکن USDC در پروتکل کامپاند است) ایجاد می‌کند که به طور خودکار به شما سود می‌دهد. در هر زمان می‌توانید cUSDC خود را به ارز دیجیتال USDC معمولی تبدیل و همچنین سود پرداخت‌شده را نیز به صورت ارز دیجیتال USDC دریافت کنید.


هر دارایی بازار خاص خود را دارد و میزان عرضه یا تقاضا در آن بازار نرخ بهره را تعیین می‌کند. مقدار کل cTokens شما با گذشت زمان جمع می‌شود.


کامپاند Compound

امنیت شبکه کامپاند چگونه است؟

با استفاده از قراردادهای هوشمند ، که با توکن‌های کامپاند پس از واریز دارایی‌های اتریوم و ERC-۲۰ عمل می‌کنند، همه موارد موجود در کامپاند به طور خودکار اداره می‌شوند و به کاربران امکان می‌دهد سهام خود را با استفاده از توکن‌های کامپاند خود بازخرید کنند.


این پروتکل که ضریب وثیقه را برای کلیه دارایی‌های پشتیبانی‌شده توسط پلتفرم اعمال می‌کند، باید اطمینان حاصل کند که هر مجموعه در همه زمان‌ها بیش از حد وثیقه دارد. اگر وثیقه زیر حداقل سطح باشد، با تخفیف ۵ درصدی به تصفیه‌کنندگان فروخته می‌شود، مقداری از وام را پرداخت می‌کند و باقیمانده را به یک ضریب وثیقه قابل قبول بازمی‌گرداند؛


این ترتیب کمک می‌کند تا وام‌گیرندگان سطح وثیقه خود را حفظ کنند، شبکه ایمنی برای وام‌دهندگان فراهم می‌کند و فرصتی برای تصفیه‌کنندگان فراهم می‌کند.


چه عامل متفاوت دیگری در توکن‌های کامپاند وجود دارد؟

وقتی دارایی‌های قفل‌شده کاربر به فرم ERC-۲۰ تبدیل می‌شوند، در سایر برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) به راحتی قابل جابه‌جایی، تجارت و استفاده می‌شوند. استفاده از cTokens نشان‌دهنده یک ویژگی اساسی جنبش سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز است – توانایی ترکیب پروتکل‌های مختلف به عنوان بلوک‌های مختلف ساختاری – که لگوهای پول نامیده می‌شود.


به عنوان مثال: cUSDC اخیرا در TokenSet –Dep محبوب سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز گنجانیده شده است که به طور خودکار دارایی‌های رمزنگاری را براساس شرایط ازپیش برنامه‌ریزی‌شده معامله می‌کند. با ترکیب cUSDC با الگوریتم‌های معاملات خودکار، دارندگان توکن نه تنها از معاملات خودکار بهره‌مند می‌شوند، بلکه می‌توانند سود آنها را نیز کسب کنند – دو برابر مزایای سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز. اما همه اینها سطح تراز برای کامپاند نبوده است.


یکی از انتقادات عمومی کامپاند از جانب بنیان‌گذار Spankchain، آمین سلیمانی (Ameen Soleimani) بود که در مورد نقطه احتمالی متمرکز شکست در پروتکل نوشت- یک نه بزرگ در دنیای مالی غیرمتمرکز. به گفته سلیمانی، بودجه کاربران در معرض حمله و دستکاری قرار گرفت، زیرا پروتکل کاملا غیرمتمرکز نبود .


رابرت لشنر ، بنیان‌گذار کامپاند، با انتقاد از این امر، قول داد که کامپاند در نهایت به برنامه کاملا غیرمتمرکز مورد نظر جامعه Web۳.۰ تبدیل خواهد شد.


cTokens و توکن COMP

cTokens چگونه تولید می‌شود؟

توکن‌های کامپاند (cTokens) جدید زمانی ایجاد می‌شوند ‌که کاربر دارایی‌های رمزنگاری‌شده را به پروتکل کامپاند واریز کند. اگر کاربران بخواهند با استفاده از وثیقه اتر وام بگیرند، در ازای اتر سپرده‌گذاری‌شده خود به طور خودکار cETH دریافت می‌کنند. اگر کاربران بخواهند از USDC برای کسب سود استفاده کنند، وقتی USDC را به سیستم واریز می‌کنند cUSDC دریافت می‌کنند.


توکن‌های کامپاند ( cTokens ) را کجا نگهداری کنید؟

هرکسی می‌تواند توکن‌های کامپاند را با استفاده از کیف پول اتریوم مانند MetaMask ، کیف پول Coinbase یا کیف پول Huobi به علاوه یکی از دارایی‌های رمزنگاری‌شده که سیستم کامپاند در حال حاضر قبول می‌کند، ضرب یا ایجاد کند. از دسامبر ۲۰۱۹، کاربران کامپاند می‌توانند BAT ، DAI ، ETH ، REP ، USDC ، WBTC و ZRX را قرض دهند یا به آنها وام دهند.


با کامپاند چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

علاوه بر کسب سود در دارایی‌های رمزنگاری خود، که یک فرایند نسبتا ساده برای واریز دارایی‌های رمزنگاری‌شده در پلتفرم و دریافت توکن‌های کامپاند است، می‌توانید دارایی‌های رمزنگاری را نیز از طریق کامپاند قرض بگیرید . به وام گرفتن دارایی‌های رمزنگاری یک گام اضافه شده است تا اطمینان حاصل کنید که ارزش وثیقه شما نسبت به وام شما از حداقل مبلغ بالاتر است. اگر ارزش وثیقه شما خیلی پایین بیاید، خطر انحلال خواهید داشت – وثیقه خود را برای بازپرداخت وام خود به طور خودکار فروخته‌اید.


cTokens و توکن COMP

چه تعداد توکن COMP در گردش وجود دارد؟

مانند بسیاری از دارایی‌های دیجیتال، فقط تعداد مشخصی از توکن‌های COMP وجود دارد. کل عرضه در ۱۰ میلیون COMP محدود شده و از زمان نوشتن، کمتر از یک سوم آن در گردش است (۳.۳ میلیون پوند). از این ۱۰ میلیون توکن، بیش از ۴.۲ میلیون توکن در یک بازه ۴ ساله به کاربران کامپاند توزیع می‌شود. دومین تخصیص بزرگ (تقریبا ۲.۴ میلیون COMP) به سهامداران آزمایشگاه Comound ، Inc اختصاص دارد، در حالی که ۲.۲ میلیون توکن با یک برنامه ۴ ساله واگذاری به بنیان‌گذاران و تیم فعلی کامپاند واگذار می‌شود.


سرانجام، ۷۷۵،۰۰۰ COMP مختص مشوق‌های حاکمیت جامعه است و ۳۳۲،۰۰۰ توکن باقی مانده به اعضای آینده تیم اختصاص خواهد یافت. نرخ دقیق انتشار COMP با گذشت زمان تغییر می‌کند، زیرا رای‌دهندگان می‌توانند با تصویب پیشنهادی از طریق حاکمیت جامعه ، میزان انتشار را افزایش یا کاهش دهند.


از کجا می‌توانید COMP بخرید؟

COMP در حال حاضر برای تجارت در صدها پلتفرم ارز رمزنگاری‌شده از جمله Coinbase Pro ، Binance و Huobi Global در دسترس است. با اکثر رمزارزهای معروف دیگر و همچنین طیف وسیعی از ارزهای فیات از جمله دلار آمریکا (USD)، روپیه هند (INR) و دلار استرالیا (AUD) قابل معامله است.


آینده پروتکل کامپاند

کامپاند و سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز به طور گسترده‌تر می‌خواهند به مردم کمک کنند دسترسی و کنترل بیشتری روی پولی که کسب و یا پس‌انداز می‌کنند داشته باشند. در حالی که این پروژه انتقادهای خود را داشته است، اما هدف بلند‌مدتش همیشه این بوده است که در طول زمان کاملا غیر‌متمرکز شود. تیم کامپاند در حال حاضر پروتکل را مدیریت می‌کند، اما آنها تصمیم دارند که سرانجام اختیارات خود را به یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) محول کنند که تحت مدیریت جامعه کامپاند قرار دارد.



منبع ۱ و ۲


انتهای خبر

0
0