فارس نیوز
1401/02/19
17:00
کاهش قدرت خریداران کار دست بازار سهام داد/ بورس توان شکستن مقاومت پیش رو را دارد؟

بازار سرمایه به مقاومت جدی برخورد کرده و ممکن است در روزهای آینده نیز قرمزپوش باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه بالاخره پس از ۵ روز رشد شاخص کل و رشد ۱۶ روز در شاخص کل هم‌وزن، قرمزپوش شد تا تحلیلگران تکنیکال مقاومت‌های موجود پیش روی شاخص‌ها را علت اصلی این افت بدانند.


طی روزهای گذشته هشدارهایی در مورد رسیدن شاخص‌ها به مقاومت داده شده بود. در جریان معاملات امروز بازهم پالایشی‌ها و خودرویی‌ها باعث کاهش شاخص کل بورس شدند. البته طی روزهای قبل نیز کاهش قدرت خریداران تا حدود زیادی افت کرده بود.


با نزدیک شدن شاخص کل هموزن به سطح مقاومتی ۴۳۰ هزار واحدی در روزهای اخیر باعث شد، عرضه‌ها رشد قابل توجهی پیدا کند و برخی گروه‌های کوچک بازار به سمت کاهش قیمت حرکت کنند.


تحلیل‌گران تکنیکی سطح یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحد را مرز مهمی برای شاخص می‌دانند و قرار گرفتن شاخص بالاتر از این سطح سیگنال مثبتی برای معامله‌گران و سهامداران است.


* بورس توان شکستن مقاومت پیش رو دارد؟


محمدعلی متقیان، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: در این شرایط با توجه به جو عمومی مثبت بازار، احتمال گسیل شدن تقاضا به سمت سهام شاخص ساز وجود دارد که در این سناریو به سمت شاخص در سطح یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحدی حرکت خواهیم کرد.


وی ادامه داد: مقاومتی که احتمال شکست آن پیش از مجامع وجود دارد و در صورت شکست آن حجم تازه‌ای از تقاضا وارد بورس خواهد شد، تقاضاهایی که البته همراه با هیجانات خرید همراه خواهد بود؛ به نظر می ‌رسد روزهای پیش رو زمان تصمیم‌‌گیری شاخص است.


* افت دسته جمعی شاخص‌های عملکردی بورس


در معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس تهران با افت ۱۲ هزار و ۹۰۴ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۳۷ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۰.۸۳ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس نیز پس از ۱۶ روز صعود متوالی با افت ۲ هزار و ۲۲۴ واحدی در سطح ۴۲۶ هزار و ۷۸۷ واحدی ایستاد. بازهی این شاخص نیز منفی ۰.۵۲ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۰۷ واحد پائین آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۹۵ واحد قرار گرفت.


* رشد ۷۸۰ درصدی خروج پول از بازاز سهام


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۲۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. این میزان خروج پول از بورس نسبت به روز گذشته رشد ۷۸۰ درصدی داشته است.


گروه های فراورده‌های نفتی و کک و خودرو و ساخت قطعات بیشترین خروج پول را به نام خود ثبت کرده و گروه‌های محصولات شیمیایی و ماشین‌آلات و تجهیزات نیز بیشترین ورود پول را داشتند.


در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) اختصاص داشت و نمادهای جم (پتروشیمی جم)، خپارس (پارس خودرو) و فخوز (فولاد خوزستان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* فروش اوراق دلیل رشد کل معاملات بازار سرمایه


امروز نیز مانند همه دوشنبه‌های هفته‌های قبل، ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۷۷ هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۶۹ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۶ هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه حدود ۳ درصد بوده است.


* افزایش ارزش صف‌های فروش پایانی بازار


در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و ۵۱ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۹ درصد افت کرد و در رقم ۶۸۹ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای شبریز (شرکت پالایش نفت تبریز)، آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) و بفجر (شرکت فجر انرژی خلیج فارس) بیشترین صف خرید را داشتند.


همچینن بیشترین صف فروش به نماد انرژی۱ (نهادهای مالی بورس انرژی) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای لپارس، قثابت و غصینو بیشترین صف فروش را داشتند.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0