کوین ایران
1399/11/28
11:20
میزان مصرف انرژی بیت کوین… چرا نباید نگرانش باشیم؟

۱- انرژی یک بازی جمع صفر است انرژی مورد نیاز برای تولید بیت کوین مستقیما از برق تامین می‌شود. این به این معنی است که تاکنون این صنعت مستقیما و بدون واسطه از صنعت تولید ان...

۱- انرژی یک بازی جمع صفر است

انرژی مورد نیاز برای تولید بیت کوین مستقیما از برق تامین می‌شود. این به این معنی است که تاکنون این صنعت مستقیما و بدون واسطه از صنعت تولید انرژی موجود استفاده می‌کرده است. این به این معنی است که اگر صنعت تولید انرژی فقط به جهت رفع نیاز بیت کوین برق تولید کرده باشد باید بتوان آن را در روند تولید برق جهانی مشاهده کرد.


میزان مصرف انرژی بیت کوین

عدم تغییر در این روند به این معنی است که این صنعت از جایی دیگر برق را به بیت کوین منتقل کرده است. این که آیا مصرف‌کننده‌ی بازنده در این معامله شرکت تولیدی لباس‌های پلاستیکی یکبار مصرف بوده یا بیمارستانی که جان انسان‌ها را نجات می‌داده به انتخاب بازار و اهمیت آن منبع برای آن منطقه بازمی‌گردد.


آنچه واضح است این است که بعضی صنایع تولید برقی که تاکنون به اسم حمایت از مردم سوبسید دریافت می‌کرده‌اند و همینطور مصرف‌کنندگان بی‌ارزشی که برق ارزان‌قیمت در اختیار دارند، احتمالا دچار طمع شده و دیر یا زود باید حسابرسی شوند.


درضمن حتی به فرض اینکه شبکه برای تامین برق بیت کوین ظرفیت خودش را افزایش دهد، به محض اینکه ما بتوانیم جایگزین مناسبی برای بیت کوین پیدا کنیم، هیچ بخشی از سرمایه‌گذاری اضافه‌ای که در صنعت برق کرده‌ایم بی‌حاصل نخواهد ماند. انرژی تا مدتی ارزان‌تر خواهد بود ولی داشتن یک شبکه‌ی قدرتمند درنهایت به نفع همگان است.


۲- انرژی وارد شده به بیت کوین از اسراف انرژی توسط سیاست‌‌های پولی جلوگیری می‌کند

پولی که وارد چرخه‌ی بیت کوین شود، ارزشی است که هرگز و تا زمانی که بیت کوین زنده است از بین نمی‌رود چون امکان از بین بردن ارزش با استفاده از سیاست‌های تورمی وجود ندارد. بگذارید مثالی بزنم:


شما کارخانه‌ای تاسیس کرده‌اید و با مصرف ۱۰۰۰ مگاوات ساعت انرژی و ۱۰۰ تن گندم موفق شده‌اید در سال ۱۳۵۷ ده میلیون تومان سود کنید یا به عبارتی ارزش‌آفرینی کنید. شما این ارزش تولید شده را به شکل ریال ذخیره کرده‌اید، اما ارزش ریال سقوط کرده است.


میزان مصرف انرژی بیت کوین

این به این معنی است که یک میلیون دلاری که در سال ۵۷ داشته‌اید اکنون با دلار ۲۵۰۰۰ تومانی معادل ۴۰۰ دلار شده است؛ یعنی ۹۹.۹۶٪ ارزش کار شما از بین رفته است .


یا به طور غیرمستقیم شما ۹۹۹۶ مگاوات برق را از بین برده‌اید. تنها بازمانده‌ی این تلاش شما اکنون مبلغ ۴۰۰ دلار است.


یک ایراد کوچک در محاسبات ما وجود دارد. ما فرض کرده‌ایم که دلار تورم ندارد، اما اینطور نیست.


نمودار زیر را در محدوده‌ی زمانی ۳۰ ساله ببینید.


میزان مصرف انرژی بیت کوین

۳- خیلی چیز‌ها ارزشش را دارد

در جایی خواندم که نگه‌داری حیوانات خانگی میزان بسیار زیادی کربن وارد جو می‌کند. یک چهارم گاز‌های گلخانه‌ای تولید‌شده در صنایع دامی مربوط به سگ‌ها و گربه‌ها هستند. اما از نظر من، دو گربه‌ای که دارم کاملا ارزشش را دارند. چون ارزش یک مفهوم ذاتی نیست، بلکه از نگاه ما و در میزان اهمیت آن، یک موضوع قابل بحث است.


میزان مصرف انرژی بیت کوین

ما در ازای وجود شبکه‌ی اثبات انجام کار بیت کوین آزادی اقتصادی به‌دست می‌آوریم، و این آزادی خیلی ارزشمند است.


[این مطلب برای کانال تلگرامی زنجیره‌ی فارسی نوشته شده است. کپی مطلب با و یا بدون ذکر منبع آزاد است.]

انتهای خبر

0
0