همفکران
1400/06/18
13:03
گزارش هفتگی / ادامه پیشتازی کوچولوها

شاخص کل بورس تهران هفته منتهی به ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ را با رشد ۰.۳۵ درصدی به پایان رساند و در ارتفاع یک میلیون و ۵۲۶ هزار واحد آرام گرفت. این محدوده برای شاخص اهمیت بالایی دارد، دو بار در آذر و مهر ۹۹ نیز به این محدوده واکنش های قوی نشان داده بود. این چهارمین هفته متوالی است که حجم معاملات کاهش داشته است.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران هفته منتهی به ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ را با رشد ۰.۳۵ درصدی به پایان رساند و در ارتفاع یک میلیون و ۵۲۶ هزار واحد آرام گرفت. این محدوده برای شاخص اهمیت بالایی دارد، دو بار در آذر و مهر ۹۹ نیز به این محدوده واکنش های قوی نشان داده بود. این چهارمین هفته متوالی است که حجم معاملات کاهش داشته است.


شاخص کل هم وزن این هفته عملکرد خوبی داشت و با رشد ۲.۳۶ درصدی بالاتر از شاخص کل بورس و شاخص کل فرابورس ایستاد. به نظر می رسد توجه سرمایه گذاران به سمت نمادهای کوچکتر و جامانده بازار جلب شده است. شاخص هم وزن در دو هفته گذشته تلاش کرد تا از مقاومت ۴۷۰ هزار واحدی عبور کند. در صورت موفقیت مانع بعدی در ارتفاع ۵۰۰ هزار واحد قرار دارد. به نظر می رسد احتمال رسید شاخص هم وزن به قله تاریخی خود در سال ۹۹ بالا باشد.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس با اینکه دو روز منفی داشت اما توانست ۱.۶ درصد رشد کند و بازدهی بیشتر از شاخص کل به دست آورد. این شاخص هنوز در اوج به سر می برد. بعضی تحلیلگران انتظار دارند بتواند تا ۲۳ هزار و ۴۰۰ واحد رشد داشته باشد.


در این هفته دو عرضه اولیه در بازار داشتیم. یکی فجهان و دیگری کیمیاتک. حضور عرضه اولیه ها می تواند نشانه ای از امیدواری مدیران سازمان به ادامه روند صعودی بازار باشد. در گروه تایر سازها اخبار خوبی منتشر شده است. این شرکت ها مجوز افزایش نرخ ۱۵ درصدی دریافت کردند و حال می توانند صادرات هم داشته باشند.


کشور نیز از پیک پنجم کرونا عبور کرد و با واردات واکسن واکسیناسیون شهروندان سرعت پیدا کرده است.


طرف های برجام دوباره شروع به اظهار نظر درباره برجام کرده اند و این می تواند نشانه ای از آمادگی برای شروع مجدد مذاکرات باشد.


صندوق های سرمایه گذاری


بهترین بازدهی بین صندوق های سرمایه گذاری به مشترک نو اندیشان با ۶.۲۵ درصد و امین تدبیر گران فردا با ۵.۴۵ درصد رشد رسید. بدترین عملکرد هم در بین صندوق های کالایی بود. طلای سرخ نوویرا با ۸.۳۴ درصد و زعفران سحر خیز با ۶.۰۱ درصد افت بیش از دیگر صندوق ها ضرر ایجاد کردند.


صندوق سرمایه گذاری مشترک نو اندیشان از نوع صندوق های مختلط است. این صندوق ۸۹ درصد از دارایی های خود را در سهام سرمایه گذاری کرده است و در مورد مابقی سرمایه گذاری های خود اطلاعاتی منتشر نکرده. با اینکه عملکرد هفته قبل نو اندیشان خیلی خوب بوده اما در یک سال اخیر ۱۵.۹۳ درصد ضرر کرده است.



در این هفته هم تمام صندوق های کارگزاری آگاه بازدهی مثبت داشتند. بیشترین بازدهی متعلق به صندوق اختصاصی بازارگردان آگاه بود که سود ۱.۱۴ درصدی ساخت.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی


گروه وسایل ارتباطی توانست با ۱۳.۴۶ درصد رشد صدر نشین جدول بازدهی ها شود. در رتبه دوم زراعت با بازدهی ۱۲.۰۱ قرار دارد و سپس کاشی و سرامیک با ۸.۶۹ درصد رشد در رتبه سوم. در قعر جدول نیز گروه منسوجات با افت ۷.۸۲ درصدی بدترین عملکرد را در این هفته از آن خود کرد. گروه انتشار و چاپ با ۷.۰۱ درصد و سیمان با ۲.۰۱۸ درصد افت دیگر گروه های با بیشترین ضرر بودند.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و بر اساس قیمت پایانی ۴۲۸ نماد بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند و از این میان بهترین عملکرد را ساینا با ۲۹.۳۹ درصد، دلقما با ۲۹.۱ درصد و غمینو با ۲۸.۳۵ درصد به دست آوردند.


در طرف دیگر جدول ۲۱۲ نماد با بازدهی منفی قرار دارند که تپکو با ۴۳.۶۲ درصد، غشکو با ۱۴.۲۵ درصد و وثخوز با ۱۳.۰۱ درصد پر ضررترین نمادها بودند.



تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار هنوز در حال درجا زدن است ولی بسیاری منتظر افت آن و رفتن به کانال ۲۵ هزار تومان هستند. سال قبل همین روزها دلار بعد از چند هفته تلاش از سقف ۲۳ هزار تومان عبور کرد و در کمتر از یک هفته وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. بازدهی یک ساله دلار تا الان ۲۱.۶۷ درصد ثبت شده است. در هفته ای که گذشت دلار ۱.۶۹ درصد رشد کرد و به ۲۷ هزار ۷۴۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید در این هفته ۱.۹۹ درصد بالا رفت. هفته قبل بسیاری انتظار داشتند تا سکه از کانال ۱۲ میلیون تومان خداحافظی کند و به سمت ۱۰ میلیون تومان حرکت کند؛ اما همچنان این کانال در حال حمایت از سکه است. هم اکنون هر سکه با قیمت ۱۲ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان معامله می شود.


انس طلا ۰.۸۴ درصد از ارزش خود را در هفت روز گذشته از دست داده است و به ۱۷۹۳ دلار رسیده. در صورت ادامه کاهش قیمت ها ۱۷۶۰ دلار می تواند حمایت اول در برابر انس باشد و در صورت رشد آن ۱۸۵۰ دلار اولین مقاومت خواهد بود.


بیت کوین در این هفته ۵.۷۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و با اینکه بعد از مدت ها به کانال ۵۰ هزار دلار برگشته بود دوباره این کانال را از دست داد. به نظر می رسد این رمز ارز از روند صعودی خود خارج شده و احتمالا تا ۴۰ هزار دلار اصلاح داشته باشد.




انتهای خبر

0
0