بااقتصاد
1399/12/17
15:11
رشد ۵۸۰۰ واحدی شاخص با کمک نمادهای بزرگ و البته دولتی!/ صف‌های فروش سهم‌های کوچک‌تر پابرجاست

گزارش بازار/ روز یکشنبه ۱۷ اسفندماه شاخص کل بورس امروز با کمک نمادهای بزرگ دولتی، بیش از ۵۸۰۰ واحد رشد در‌حالی‌که شاخص کل هم‌وزن، متاثر از نمادهای کوچک‌تر -که تعدادشان هم بیش‌تر است- ۹۲ واحد سقوط کرد و بسیاری از سهم‌های بازار بدون خریدار در صف فروش قفل بودند. بر همین اساس، برخی از فعالان بازار، این روند معاملات را ناشی از اعمال دامنه نوسان نامتقارن و به‌نوعی دستکاری در بازار می‌دانند و به آن انتقاد دارند.


صعود کم‌رمق شاخص و بی‌اعتمادی برای تداوم روند


به گزارش بااقتصاد، در جریان معاملات امروز، یکشنبه ۱۷ اسفندماه، رشد تقاضا در برخی سهم‌های بزرگ، به‌عنوان محرک مثبت بازار سهام عمل کرد و پس از ثبت روزهای منفی اخیر، به صعود رضایت داد. ۵۸۶۰ واحد مثبت در معاملات امروز، ارتفاع شاخص کل را به رقم یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۸۴ واحد رساند اما افت ۹۲ واحدی شاخص هم‌وزن، صعود نصفه‌ونیمه شاخص را برای فردا و یا روزهای آینده، نامطمئن نشان می‌دهد. هرچند، همین صعود کم‌رمق هم در بازار سراسر منفی، غنیمت است!


سهام جذاب برای حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در بازار امروز


بخش بزرگی از صعود ۵۸۰۰ واحدی شاخص کل امروز با ورود نقدینگی ۸۲۰ میلیارد تومانی و خرید ۱۵۸۰ میلیارد تومان سهام از سوی حقوقی‌ها رقم خورد که ۳۱ درصد از کل معاملات سهام امروز را دربرمی‌گیرد.


سهام جذاب برای حقوقی‌ها در ۳ گروه بورسی و فرابورسی استخراج کانه‌های فلزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و هتل و رستوران با خرید اپال، سمگا و تجارت بود. درحالی‌که حقیقی‌ها تمایل بیش‌تری به خرید سهام در گروه‌های مواد و محصولات دارویی و محصولات شیمیایی از برکت، شبندر و شپدیس نشان دادند.


افزایش سهام حقیقی‌ها در معاملات امروز به ۲۳نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها به ۹۹نماد و بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت سهام از حقیقی به حقوقی ۱۸۰میلیارد تومان بود و حقوقی‌ها نیز مالکیت ۹۷۰میلیارد تومان سهم را به حقیقی‌ها انتقال دادند.


پالایشی‌ها، بانکی‌ها و پتروشیمی‌ها مثبت‌سازان اصلی


در بخش مثبت معاملات امروز بازار سهام، نمادهای پالایشی، بانکی و پتروشیمی‌هایی قرار داشتند که شرکت‌های دولتی محسوب می‌شوند و یا دولت سهامدار حقوقی و بزرگ در این شرکت‌هاست.


در ادامه بی‌اعتمادی سهامداران حقیقی به بازار سرمایه، امروز هم معاملات سهام با افزایش تغییر خالص مالکیت از حقیقی به حقوقی بودیم که حدود۲۱ درصد نسبت به روز گذشته افزایش داشت.


رنج مثبت و منفی نمادهای بورسی و فرابورسی


در معاملات امروز بورس تهران ۳۴۷ معامله شد که قیمت پایانی ۱۶.۴ درصد آنها با رنج مثبت و ۶۴ درصد نمادها روی مدار منفی رقم خورد. همچنین مقابل ۱۲ نماد (۳.۵ درصد) صف خرید به ارزش ۶۴ میلیارد تومان و ۲۴۲ نماد (۷۰ درصد) صف فروش به ارزش ۲۷۱۴ میلیارد تومان تشکیل شد.


در بازار فرابورس نیز ۱۳۷ نماد معامله شد و قیمت پایانی ۱۴.۵ درصد از نمادها مثبت و ۷۹ درصد از نمادها منفی به ثبت رسید. ارزش صف خرید در ۷ نماد (۵ درصد) ۹۰ میلیارد تومان و ارزش صف فروش در ۱۰۷ نماد (۷۸ درصد) ۱۱۶۷ میلیارد تومان بود.


به‌این ترتیب و با محاسبه حجم و ارزش صف‌های فروش در نمادهای بورس و فرابورس، به‌رغم صعود شاخص کل، بیش از ۷۵ درصد بازار سهام امروز در سمت فروش ایستادند درحالی‌که خریداری نداشتند! در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته ۲۵ درصد کاهش یافت و به رقم ۱۵۳ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز ۱۰ درصد کاهش یافت و ۳ هزار و ۸۳۸ میلیارد تومان شد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز یکشنبه ۱۷ اسفندماه ۹۹


مجموع ارزش معاملات امروز بازار سهام به رقم ۲۱ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز ۱۰درصد افزایش یافت. بورس تهران با ۷.۲ هزار میلیارد تومان از ۵.۵ میلیارد سهام، نسبت به روز قبل ارزش معاملات بیش‌تری را کسب کرد. سهم فرابورس هم از کل ارزش معاملات، با محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی به بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با حجم ۱.۲ میلیارد سهم بود. ارزش معاملات خرد نیز ۷۳ درصد افزایش یافت و به رقم ۵ هزار و ۶۹ میلیارد تومان رسید.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۷۵,۵۸۵.۶۷ (۵۸۶۱.۴۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۰.۸۵۲.۱۰ (۹۱.۷۹-)


ارزش معاملات: ۷,۲۸۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فولاد، وغدیر و فخوز


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۶,۹۴۵.۹۹ (۴۰.۹۴ افزایش)


ارزش معاملات: ۱۴,۵۰۸میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: زاگرس، آریا و صبا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0