بورس نیوز
1401/07/09
09:01
روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد

مسکو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت همه پرسی الحاق سرزمین‌های شرق اوکراین به سرزمین‌های فدرال روسیه را وتو کرد.


بورس نیوز : مسکو روز جمعه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت همه پرسی الحاق سرزمین‌های شرق اوکراین به سرزمین‌های فدرال روسیه را وتو کرد.


۱۰ عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و آلبانی برای محکوم کردن جدایی شرق اوکراین رای مثبت دادند و چین، هند، برزیل و گابن نیز رای ممتنع به قطعنامه مذکور صادر کردند.


«لیندا توماس گرینفیلد»، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در این باره گفت: این (قطعنامه) همه پرسی غیرقانونی در شرق اوکراین را محکوم می‌کند. از همه کشور‌ها می‌خواهم که هیچ کشور تغییرات اوکراین را به رسمیت نشناسند، چون این قطعنامه مستلزم آن است که روسیه بلافاصله نیرو‌های خود را از اوکراین خارج کند.


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه اعلام کرد که چهار منطقه اوکراین یعنی دونتسک، لوهانسک، زاپوریژژیا و خرسون را با درخواست اهالی آن مناطقو پس از اعلام نتایج همه پرسی به سرزمین‌های فدرال روسیه الحاق می‌کند.


همه پرسی برگزار شده در شرق اوکراین برای الحاق به روسیه به طور گسترده‌ای توسط جامعه بین المللی محکوم شده و کشور‌های اروپایی و ایالات متحده اعلام کردند که این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند.


همچنین «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه گفت: «هر تصمیمی برای ادامه الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیا از اوکراین به روسیه ارزش قانونی ندارد و مستحق محکومیت است.»


اکنون انتظار می‌رود پیش نویس قطعنامه توسط ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره تغییرات در شرق اوکراین مورد بررسی و رای گیری احتمالی قرار گیرد.


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه الحاق ۴ منطقه از جنوب و شرق اوکراین به این کشور را رسما اعلام کرد. «ولادیمیر پوتین» روز جمعه در سخنرانی خود در کاخ کرملین اعلام کرد: توافقنامه الحاق لوهانسک، دونتسک، زاپروژیا و خرسون به فدراسیون روسیه را امضا خواهیم کرد. لوهانسک، دونتسک، زاپروژیا و خرسون جزو خاک روسیه شدند.


رئیس جمهور روسیه در ادامه الحاق چهار منطقه جدید فدراسیون روسیه را بیانگر اراده مردمی میلیون‌ها نفر دانست و افزود که خواست میلیون‌ها نفر در این مناطق پس از فاجعه تجزیه اتحاد جماهیر شوروی به حقیقت تبدیل شده است.


پوتین با اشاره به اقدامات دولت اوکراین علیه ساکنان منطقه دونباس گفت که اکنون ساکنان لوهانسک و دونتسک پس از سال‌ها محاصره و نفرت برای همیشه شهروند روسیه هستند.


رئیس جمهور روسیه در ادامه یادآور شد که مسکو هر کاری برای دفاع از خاک خود انجام خواهد داد و رژیم کی یف باید به خواست مردم احترام بگذارد. پوتین در بخشی از سخنرانی خود به اقدامات جنگ افروزانه غرب در اوکراین و نیز تلاش آن‌ها برای بسط ناتو اشاره کرد و گفت: غرب نقاب از چهره خود برداشت و قصد داشت ما را مجبور به پذیرش تصمیمات استبدادی خود کند، ما را تضعیف کند و به دوران جنگ سرد بازگرداند.


پوتین ادامه داد که اروپایی‌ها به دنبال حفظ استعمار خود با کمک ابزار‌های جدید بودند و برای رسیدن به منافع خود، هژمونی را بر دیگران تحمیل می‌کنند. غرب می‌خواهد کشور‌ها از حاکمیت خود بگذرند و حتی حاضر است برای این کار به تروریسم متوسل شود. رئیس جمهور روسیه یادآور شد: روسیه کشور بزرگی است و ما نمی‌پذیریم که بر اساس قوانین جعلی بین المللی زندگی کنیم.


به گفته پوتین، غرب در حال نفرت پراکنی علیه روس‌ها است. غرب مدعی شراکت با روسیه بود، اما اقدامات آن نشان می‌دهد که نگاهش به این کشور استعماری بوده است.


رئیس جمهور روسیه با تاکید بر جنگ افروزی‌های غرب یادآور شد که ایالات متحده و انگلیس کشور‌ها و شهر‌ها را به ویرانه تبدیل کرده‌اند و واشنگتن اجساد زیادی را در بسیاری از کشور‌ها از خود به جا گذاشته است.

انتهای خبر

0
0