بااقتصاد
1400/09/07
13:34
سرخوردگی سهامداران حقیقی از رکود بازار سهام و ادامه ریزش شاخص کل هم‌وزن/ رشد ۱۳۰۰ واحدی شاخص کل، دردی از بورس دوا نمی‌کند!

گزارش بازار/‌یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ بیش از ۱۵ ماه رکود طاقت‌فرسا که بر بازارهای سهام تهران حکم‌فرما شده است، سهامداران خرد را از ادامه سرمایه‌گذاری در این بازار پرریسک و شاخص همیشه لرزان، ناامید کرده است. امروز به‌رغم صعود ۱۳۰۰ واحدی شاخص کل که با حمایت برخی نمادهای بزرگ بورس تهران انجام شد، شاخص کل هم‌وزن به مسیر نزولی اخیر ادامه داد و بیش از ۱۸۵۰ واحد سقوط کرد. شاخص کل فرابورس نیز همسو با شاخص هم‌وزن و در واگرایی با شاخص کل، افت ۱۳۲ واحد را رقم زد. باتوجه به ریزش حدود ۲ درصدی شاخص‌های بورس‌های تهران در روز گذشته، سبزی امروز نشانه بازگشت بازار به روند مثبت و چشم‌انداز صعودی تا پایان هفته نیست.

افزایش عرضه سهام حقیقی‌ها در بورس و فرابورس


به گزارش بااقتصاد، معاملات صبح امروز یک‌شنبه ۷ آذر‌ماه، در بازارهای سهام تهران، همچنان با افزایش عرضه مواجه شد و در نیمه دوم کمی کندتر شد اما فشار فروش از سمت حقیقی‌ها تداوم یافت. شاخص کل بورس تهران با معاملات مثبت نمادهای پارس، شستا، وغدیر، شفن و پارسان همراه شد و درنهایت صعود ۱۳۱۶ واحدی را رقم زدند. در بازار فرابورس نیز دادوستدهای منفی در نمادهای بپاس، غصینو، مارون، فجهان و شراز بیش‌ترین تاثیر را بر شاخص این بازار گذاشتند و سمگا و زاگرس، دو نماد مثبت در میان این بزرگان بودند.


شستا بالاترین میزان تراکنش معاملاتی مثبت


بالاترین میزان تراکنش معاملاتی در بورس تهران برای شستا، انرژی۳ و فولاد در مدار مثبت رقم خورد و توسن، فجهان و کزغال نیز پرتراکنش‌های معاملات امروز فرابورس بودند. توسن و کزغال معاملات را مثبت پشت سر گذاشتند.


کاهش ۳ درصدی برای ۲۱۳ نماد


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز روی ۶۰۹ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند و طی آن برای ۶۱ نماد، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۲۱۳ نماد دیگر، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


مردم از حاکمیت انتظار جبران ضرر اقتصادی با تحلیل‌های نادرست را نداشته باشند


درحالی‌که سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه زیر فشار رکود فرسایشی بازار قرار دارند، برخی از مسئولان دولتی، نمک بر زخم زیان‌دیدگان بورس می‌پاشند، به‌ویژه کسانی که با دعوت همگانی دولت قبل وارد این بازار شده‌اند. درهمین‌راستا، معاون دادستان کل کشور، اظهار کرد که دولت نباید هزینه بی‌‌تجربگی مردم را در بورس بدهد. رضا خشنودی، می‌گوید: مردم وقتی فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند باید فهم و درک اقتصادی داشته باشند، این قاعده کلی است و در موضوع بورس نیز دولت نباید هزینه بی‌تجربگی مردم را بدهد. به گفته وی، اسناد بهادار در بورس قابلیت خرید و فروش دارد و مردم در خرید خود مختارند اما اینکه بر اساس تحلیل‌های غلط، این اقدام اقتصادی منجر به ضرر شده است را که حاکمیت نباید پاسخگو باشد!


وی می‌افزاید: افکار عمومی بدانند بنا نیست حاکمیت، صندوق ذخیره ارزی داشته باشد و مردم هرجا به سبب انجام فعالیت‌های اقتصادی ارادی متضرر شدند پول پرداخت شود. این توقع، مبنای عقلی، منطقی و اقتصادی ندارد. دلیل ندارد یک‌درصد از جمعیت ایران در بورس متضرر شوند و زیان آنها از سهم ۹۹‌درصد مردم جبران شود.


استقرار بورس بین‌الملل در مناطق آزاد تجاری برای نجات بورس تهران!


سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، از استقرار بورس بین‌الملل در مناطق آزاد خبر داد و گفت: به دنبال ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد هستیم تا کمکی به بورس شود.


به گفته وی، ساماندهی رمزارزها در مناطق آزاد طراحی شده است و این مناطق محل خوبی برای مدل‌سازی و پایلوت است. وی افزود: ۷۹ مجوز منطقه آزاد در کشور صادر شده که ۳۲ منطقه فعال است ولی تنها ۲ درصد از صادرات غیرنفتی کشور از مناطق آزاد انجام می‌شود و تولید در آنها یک درصد و سرمایه‌گذاری هفت درصد است.


موافقت مجلس با حذف ارز ترجیحی و تخصیص آن به اقشار ضعیف


علی نی کزاد،نایب رییس مجلس، از موافقت نمایندگان با حذف ارز ترجیحی خبر داد و گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با تایید اکثریت مجلس در اختیار اقشار مختلف مردم به ویژه نیازمندان و کارکنان قرار می‌گیرد که به همین منظور در این زمینه اکثریت مجلس موافق حذف ارز هستند.


احیای قرارداد گاز ایران با ترکنستان به درخواست رییسی


ابراهیم رییسی، اعلام کرد که قرارداد گازایران با ترکمنستان حتما احیا خواهد شد. به گفته رییس جمهوری و درپی گفت‌وگوی وی با همتای ترکمنستانی‌اش، با پیگیری‌های انجام شده، دولت ترکمنستان در این زمینه اطمینان داده است و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز برای رفع مشکلات و موانع موجود اراده جدی دارد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰


ارزش کل معاملات امروز بازارهای بورس و فرابورس، در حجم ۵۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ حدود ۳۳۵۰ میلیارد تومان، در حجم حدود ۴۲۰۰ هزار میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد امروز بازارهای سهام، امروز هم روند کاهشی داشت و به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید که بسیار ناچیز بود. طی این دادوستدها، ۳۱۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد و نشان‌دهنده ادامه خروج سهامداران خرد از بازار است. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای پارس، شفن و توسن اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای میدکو، بپاس و شستا متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و نهادهای مالی به ترتیب با ۲۶۹ ، ۲۵۹ و ۱۶۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار بی‌رونق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۶۸.۰۳۰.۲۸ (۱۳۱۶.۵۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۵.۰۴۲.۰۵ (۱۸۵۳.۱۹-)


ارزش معاملات: ۳.۳۶۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: پارس، شستا و غدیر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۴۹۳.۷۷ (۱۳۲.۲۰-)


ارزش معاملات: ۱.۷۱۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، غصینو و مارون


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0