همفکران
1399/06/02
10:18
همفکران مرداد ماه قرمز بورس را بررسی کرد

ثروتمندترین سهامداران روزهای سخت را بشناسید ۴۰۰ نماد منفی و سهامدارانی که متضرر شدند گروه های بزرگ طی مرداد ماه چه عملکردی داشتند؟

دومین ماه از فصل گرم سال با روزهای سخت خود به پایان رسید. البته روند منفی و ریزشی بازار طی مرداد ماه باعث شد تا بازدهی بازار سهام بعد از ماه ها رشد، به مدار منفی وارد شود و به این ترتیب مرداد ماه را با افت نزدیک به ۱۰ درصدی شاخص کل بورس و بازدهی منفی حدود ۶ درصدی صنایع حاضر در بورس و فرابورس به پایان رساندیم.


طی این مدت شاخص کل بورس که در مرز ورود به کانال دو میلیون واحدی تیرماه را به پایان رسانده بود با ریزشی نزدیک به ۱۹۰ هزار واحدی تن به اصلاح و استراحت داد.


این روند در شاخص هم وزن هم رقم خورد تا نشان دهد کلیت بازار طی ماه گذشته تصمیم به افت گرفته بود. به این ترتیب که شاخص هم وزن نیز در مدت مورد بررسی با ریزشی ۳۳ هزار واحدی بیش از ۶ درصد ارزش خود را از دست داد.


اما بررسی عملکرد صنایع و رصد سهام حاضر در تابلوهای بورس و فرابورس هم طی ماه گذشته خالی از لطف نیست.


بهترین و بدترین گروه ها


به گزارش همفکران بررسی صنایع بازار نشان می دهد از میان ۴۳ صنعت حاضر در بازارهای بورس و فرابورس ۲۰ صنعت بازدهی مثبت و ۲۳ صنعت بازدهی منفی داشتند.


به این ترتیب که گروه وسایل ارتباطی با بازدهی مثبت ۴۸ درصدی ، بهترین صنعت مرداد ماه بود. پس از آن مخابرات با رشد ۳۶ درصدی ارزش بازار قرار دارد و رتبه سوم هم متعلق به گروه محصولات چرمی است.


در انتهای این جدول هم گروه استخراج سایر معادن با کاهش ۲۴ درصدی ارزش بازار قرار دارد. پس از آن محصولات کاغدی با بازدهی منفی ۱۹ درصدی و رتبه سوم متعلق به استخراج کانه های فلزی با بازدهی منفی ۱۸ درصدی است.


در این میان آنچه مهم است قرار گرفتن گروه های بزرگ و بنیادی بازار در میان صنایع با بازدهی منفی طی مرداد ماه است. به این ترتیب که گروه فلزات اساسی، فرآورد های نفتی و همچنین خودرویی ها از منفی ترین صنایع بازار طی مرداد ماه بودند.


عملکرد صنایع



رصد ۶۶۰ نماد بورسی


به گزارش همفکران در مرداد ماه از میان بیش از ۶۶۰ نماد حاضر در بازارهای بورس و فرابورس ۲۶۷ نماد بین ۲۰۸ درصد تا ۰.۰۴ درصد بازدهی مثبت داشتند. این در حالی است که سایر نمادهای حاضر در تابلوی معاملات که حدود دو سوم نمادهادهای کل بازار بودند بین ۴۶ درصد تا ۰.۰۱ درصد افت قیمت سهام را تجربه کردند.


اما ا کدام نماد بازار طی مرداد ماه سختی که گذشت توانست با بازدهی ۲۰۸ درصدی کام سهامدارانش را شیرین کند؟


صندوق سرمایه گذاری جسورانه یکم آرمان آتی تادی با نماد آتی ۱ طی مدت مورد بررسی بیش از ۲۰۸ درصد بازدهی داشت.


رتبه دوم نیز متعلق به سرمایه گذاری پویا با بازدهی ۱۸۱ درصدی بود که از نمادهای عرضه اولیه ای فرابورس است.


بیمه سامان با بازدهی ۱۶۶ درصدی ، لاستیک یزد با بازدهی ۱۵۵ درصدی و برق آبادان با بازدهی ۱۰۵ درصدی از دیگر نمادهایی بودند که طی مرداد ماه در صدر جدول نشستند.


بهترین نمادها



بدترین نمادها




اما وزن سنگین بازار متعلق به انتهای جدول بود که ۴۰۰ نماد بورسی و فرابورسی را با قرمز پوشی همراه کرد. به این ترتیب که این نمادها از ۴۶ درصد تا ۰.۰۱ درصد افت قیمت سهام را تجربه کردند.


سهامداران شرکت قطعات اتومبیل ایران با نماد ختوقا متضررترین سهامداران مرداد ماه بودند. این نماد با افت قیمت ۴۶ درصدی در سهام ، بیشترین ریزش ماهانه را در میان نمادهای بورسی از آن خود کرد.


پس از آن الکتریک خودرو شرق با افت ۴۳ درصدی قیمت سهام و خمحرکه با افت ۴۲ درصدی قیمت سهام قرار دارند.


این صندوق ها تلاش کردند منفی نشوند


اما کمترین ریزش قیمت سهام نیز متعلق به سیمان اصفهان بود که با افت قیمت سهام ۰.۰۱ درصدی ، تقریبا طی ماه گذشته درجا زد. ثرود هم همین شرایط را تجربه کرد و پس از آن صندوق های سرمایه گذاری الماس، گنجینه آینده روشن، آسام، معیار، ارمغان ایرانیان و پایدار سپهر هستند که با بازدهی های منفی کمتر از یک درصد ، تلاش کردند از ریزش مرداد ماه مصون بمانند.



انتهای خبر

0
0