اقتصاد آنلاین
1400/06/31
09:56
روزهای جذاب زعفران در بورس

با وجود نوسان محدود نرخ تسویه عموم نمادهای فعال بازار آتی بورس کالا، روز گذشته شاهد رشد نرخ برای دو سررسید زعفران نگین این بازار بودیم که نشان می‌دهد وضعیت مثبتی زیر پوست این بازار نهفته است؛ اگرچه برخی شواهد از خروج محدود نقدینگی از این دو سررسید حکایت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، هم‌‌‌اکنون بازار مشتقه بورس کالای ایران، میزبان سه قرارداد آتی برای زعفران نگین و پوشال است که در جریان معاملاتی روز گذشته، هر سه این نمادها با رشد قیمت تسویه قابل‌توجهی همراه شدند.


زعفران نگین که به دلیل حجم بالای معاملات در بازار آتی عنوان جذاب‌ترین محصول این بازار را دارد، روز گذشته با صف خرید در دو سررسید آبان و دی‌ماه، افزایش قیمت تسویه نزدیک به ۵درصدی را تجربه کرد. این رشد قیمت که برای دومین روز معاملاتی ادامه یافت، در کنار نوسان‌‌‌های مثبت نسبتا برجسته در روزهای اخیر دست به دست هم داد تا هر گرم زعفران نگین برای تحویل آبان‌‌‌ماه (SAFAB۰۰) به قیمت ۱۷هزار و ۳۱۰تومان و هر گرم زعفران نگین تحویل دی‌‌‌ماه (SAFDY۰۰) به قیمت تسویه ۲۲هزار و ۴۸۰تومان معامله شود.


اثر خبرهای خوش منتشرشده در مورد بازار زعفران، سیگنالی مثبت برای رشد قیمت زعفران‌‌‌های پوشال بورس کالا شد و حتی در ساعاتی از روز معاملاتی گذشته، صعود ۷۳/ ۳درصدی قیمت تسویه تنها نماد فعال این محصول، یعنی زعفران رشته‌‌‌ای درجه‌یک پوشال معمولی(OSFAB۰۰) رقم خورد.


در حال حاضر وجه تضمین موردنیاز برای گرفتن یک موقعیت تعهدی از نمادهای زعفران نگین به میزان ۳۹۰هزار تومان در نظر گرفته شده که به دلیل رشد قیمت تسویه این نماد، در روزهای آینده به احتمال زیاد شاهد افزایش میزان وجه تضمین برای این محصول در تابلوی آتی بورس کالا خواهیم بود؛ چرا که یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب نوسان مبلغ وجه تضمین قراردادهای آتی می‌شود، تغییر قیمت تسویه است که به صلاح‌دید بورس کالا و شرایط حاکم بر بازار، پتانسیل تغییر وجه تضمین هر قرارداد آتی را دارد.


به این ترتیب، شاهد خبرساز شدن جریان معاملاتی قراردادهای آتی زعفران نگین طی دو روز معاملاتی گذشته بودیم که با رشد نرخ تسویه، آن هم به میزان سقف مجاز نوسان قیمت روزانه حتی بعضا سبب تشکیل صف خرید برای این دو نماد فعال زعفران نگین در بازار قراردادهای آتی شده است. به گزارش خبرگزاری میزان، عضو شورای ملی زعفران از افزایش تقاضای صادراتی برای این محصول به‌رغم کاهش تولید در سال‌جاری سخن گفت.


علی حسینی عنوان کرد: خشکسالی، کاهش رشد پیاز زعفران را به همراه دارد که با کم شدن بنیه گیاه سبب کاهش تولید می‌شود. از این رو ممکن است خشکسالی‌‌ باعث کاهش تولید محصول زعفران شود و این موضوع بر روند قیمت زعفران تاثیرگذار است. وی تاکید کرد: احتمال افزایش قیمت زعفران در پی کاهش تولید وجود دارد و در یک ماه اخیر با رشد ۲۰درصدی روبه‌رو بوده است.


درحال حاضر هر کیلو زعفران در بازار بین ۸ تا ۱۸ میلیون تومان قیمت دارد. عضو شورای ملی زعفران همچنین با اشاره به روند رو به رشد صادرات زعفران گفت: در سال‌جاری صادرات محصول زعفران روند روبه‌رشدی داشته و تعداد کشور‌‌‌های هدف صادرات نیز تا ۶۰ کشور افزایش یافته است.


بر مبنای این خبرها و با توجه به بررسی‌‌‌های اخیر خشکسالی و افزایش جدی هزینه نهاده‌‌‌های تولید، دو عامل اصلی کاهش تولید زعفران در سال‌جاری به شمار می‌‌‌روند. از این رو احتمال انتظار رشد بهای زعفران در ذهن معامله‌‌‌گران، آن هم در شرایطی که با روند صعودی تقاضای داخلی و صادراتی این محصول مواجه هستیم، محتمل ارزیابی می‌شود. همچنین این احتمال وجود دارد که تقاضای محصول زعفران در بازارهای جهانی با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا و واکسیناسیون گسترده در اقصی‌نقاط دنیا به روند افزایشی خود ادامه دهد.


بنابراین ساماندهی بازار زعفران با وجود کاهش تولید این محصول می‌تواند کمک بسزایی به زعفران‌کاران و صادرکنندگان به شمار برود. از این رو، این انتظار وجود دارد که پس از مدت‌‌‌ها بهای هر کیلو زعفران در سال‌جاری به جایگاه اصلی خود بازگردد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محسن زنگنه، رییس کمیته رفع موانع تولید کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس، خرید تضمینی زعفران نگین صادراتی را به قیمت هر گرم ۲۰هزار و ۵۰۰تومان اعلام کرد.


وی همچنین در ادامه خبرهای خوش برای زعفران‌کاران به اعطای تسهیلات با سود ۸درصد برای خریداران و صادرکنندگان، راه‌‌‌اندازی صندوق حمایت از زعفران برای معافیت تعهد ارزی صادرکنندگان، امکان واردات نهاده و محصولات کشاورزی با ارز صادراتی در کنار تدوین سند راهبردی برای زعفران اشاره کرد. همچنین به گزارش خانه ملت، زنگنه پیش از این در نخستین نشست مجمع ملی حامیان زعفران ایران، تصریح کرده بود: متاسفانه نهادی در کشور وجود ندارد که بتواند کشاورز، تولیدکننده پیاز زعفران، فرآوری‌‌‌کننده، توزیع‌‌‌کننده، صنایع جانبی، صادرکننده و صندوق‌های بورس را کنار هم به صورت یک حلقه جمع کرده و مدیریت کند.


به همین دلیل هر سال، به‌ویژه در چند سال اخیر که قیمت نهاده‌‌‌ها و نیروی کار و حتی بهای آب کشاورزی به‌شدت بالا رفته است، زعفران‌کاران دچار ضرر و زیان شده‌‌‌اند. وی ادامه داد: لازم است یک مجموعه از تمام حلقه‌‌‌های زنجیره تولید زعفران گرد هم جمع شوند و دستگاه‌‌‌هایی از جمله جهاد کشاورزی، بنیاد برکت، مجلس شورای اسلامی، تعاونی روستایی و تمام کسانی را که به نحوی می‌توانند به زنجیره تولید و مصرف زعفران کمک کنند، در کنار آن قرار دهیم.


اثر بلاتکلیفی ارز و اونس بر آتی صندوق طلا

واحدهای صندوق طلای بازار آتی روز گذشته در حالی معامله شدند که نوسان چندانی را در نرخ تسویه خود نداشتند. آتی طلا روز گذشته در هر سه نماد فعال خود به میزان محدودی رشد نرخ تسویه را تجربه کرد، اما هنوز هم با بلاتکلیفی‌‌‌های موجود در بازار ارز و افت و خیزهای اونس جهانی طلا که به نظر می‌رسد هر دوی این متغیرهای اثرگذار، تمایلی به رشد قابل‌توجه ندارند، سردرگم است.


از این رو نمی‌توان از روندی مشخص برای معاملات آتی واحدهای صندوق طلا صحبت کرد. روز گذشته، در لحظه تنظیم این گزارش بهای اونس جهانی طلا به ۱۷۶۴ دلار رسید که نوسان مثبت روزانه محدودی داشت. اما برایند تکانه‌‌‌های قیمتی این فلز گرانبها در هفته گذشته، از افت قیمت به میزان ۴۱/ ۲درصد حکایت دارد. سه نماد واحدهای صندوق طلای بازار آتی که در سررسیدهای مهر، آبان و آذرماه فعال هستند، وجه تضمینی به میزان ۲میلیون تومان دارند که روز گذشته در دو سررسید آذر و مهرماه نزدیک به ۱۹درصد، رشد موقعیت تعهدی همزمان خرید و فروش به این بازار داشتند و زمینه‌‌‌ساز ورود نقدینگی به این دو نماد شدند.


نرخ تسویه هر سه نماد آتی صندوق‌های طلایی بورس کالا، با شرایط کونتانگو یا فورواردیشن در روز گذشته معامله شدند، به این معنی که دارایی پایه این نمادها که واحدهای صندوق طلای لوتوس هستند، در لحظه تنظیم این گزارش در کانال قیمتی ۸هزار و ۱۵۴هزار تومانی معامله شد که نرخی کمتر از بهای هر سه نماد آتی این دارایی داشت.


انتهای خبر

0
0