همفکران
1401/01/29
16:25
گزارش بازار/ فتح قله ۱.۵ میلیونی و رفتارهای هیجانی

شاخص کل بورس تهران ۲۹ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۲۶ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۵۰۱ هزار واحد پیشروی کرد. اگرچه قدرتنمایی خریداران شاخص را تا محدوده ۱ میلیون و ۵۰۳ هزار واحد بالا برد اما هیجانات انتهای بازار، شاخص را مجبور به کمی عقب نشینی کرد. در مجموع این شاخص بورسی بالاخره توانست پس از مدت ها مجددا خود را به بالای ابر کانال ۱.۵ میلیونی برساند...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۹ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۲۶ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۵۰۱ هزار واحد پیشروی کرد. اگرچه قدرتنمایی خریداران شاخص را تا محدوده ۱ میلیون و ۵۰۳ هزار واحد بالا برد اما هیجانات انتهای بازار، شاخص را مجبور به کمی عقب نشینی کرد. در مجموع این شاخص بورسی بالاخره توانست پس از مدت ها مجددا خود را به بالای ابر کانال ۱.۵ میلیونی برساند.


در حالی که پس از چندروز رالی صعودی، امروز شاهد افزایش نسبی عرضه ها در برخی از شرکت های کوچک بودیم، اما شاخص هموزن پا به پای بازار در مسیر صعودی گام برداشت و با رشد ۱.۷ درصدی روز را به پایان برد.


شستا، پارسان و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هرسه صف خرید را تجربه کردند اما در نهایت تاپیکو و شستا در مدار مثبت ۳ درصدی متوقف شدند و پارسان رشد بیش از ۴ درصدی قیمت را به ثبت رساند. اپال، پاکشو و وبهمن بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. اپال در مرز صفر معاملاتی متوقف شد و دو نماد دیگر با افت بالغ بر ۲ درصدی به کارشان پایان دادند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای مارون، شگویا و بپاس، ۳۱۱ واحد افزایش یافت و به سطح ۲۰ هزار و ۷۰۴ واحد رسید. دماوند و قچار نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی امروز ۷۶ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۰ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


خطیب‌زاده: درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد


سخنگوی وزارت خارجه: آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به کشور ثالثی ندارد.


اینکه آمریکا تلاش می‌کند درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند، نشان می‌دهد تا چه حد با ادعاهای آمریکا و دولت بایدن فاصله دارد. آنچه ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است.


همچنین خطیب زاده گفت : جو وین منفی نیست و منتظر پاسخ مناسب آمریکا هستیم. واشنگتن سیاست تاخیر را پیش گرفته است.


سفر هیات عراقی به ایران برای پیگیری رفع مشکل واردات گاز


نخست‌‌وزیر عراق دستور داده یک کارگروه از وزارت برق این کشور برای حل مشکلات مرتبط با واردات گاز، به ایران سفر کنند.


سخنگوی وزارت برق عراق گفت: نشست‌های دوره‌ای با طرف ایرانی برای حل موضوع گاز پس از پرداخت هزینه آن انجام می‌شود.


«احمد موسی» همچنین بر لزوم پایبندی عراق و ایران به مفاد قرارداد به‌ویژه پس از تصمیم هیئت وزیران مبنی بر پرداخت کامل بدهی گازی از طریق صندوق اعتباری در بانک تجارت عراق تاکید کرد.


جلسه فوق‌العاده مجلس با وزیر صمت در مورد عوارض صادراتی


شنیده های چیلان از منابع موثق حاکی از این است که امروز بعدازظهر جلسه مشترک کمیسیون های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس شورای اسلامی با وزیر صمت و معاونین وی با حضور نمایندگان تشکل های تخصصی در خصوص پیامدهای وضع عوارض صادراتی بر وضعیت صنایع فولادی، معدنی و پتروشیمی برگزار می شود.


شنیده شده با ورود مجلس به موضوع عوارض صادراتی، احتمال لغو یا حداقل تعلیق این مصوبه قوت گرفته است.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و هلدینگ ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت چند رشته ای، خودرو و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز شیمیایی ها و هلدینگ ها بیشترین پول را از سوی حقیقی های بازار جذب کردند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. دو نماد پارسان و شستا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای حفارس و های وب بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



اگر یکساعت پایانی را فاکتور بگیریم ، امروز برای بازار بورس تهران روزی تماما سبز و بهاری بود که در آن، عمده نمادهای معاملاتی در مسیر رسیدن به سقف های قیمتی به رقابت با یکدیگر پرداختند و روزی طوفانی را رقم زدند. همچنین امروز سوت آغاز افزایش دامنه نوسان زده شد و شاهد ۶+ خوردن بسیاری از نمادها در بازار اول بورس و فرابورس بودیم. سهامداران بازار سرمایه چنان از همان ابتدا با عزمی جزم در مسیر صعودی حرکت کردند که شاخص کل با فراغ بال و بدون هیچ عذر و بهونه ای، پس از مدت ها، مجددا قله ۱.۵ میلیونی را فتح کرد. پس از عبور از این مرز روانی، در یکساعت پایانی کمی هیجانات در جبهه فروش بالا گرفت و علاوه عرضه شدن برخی از صفوف خرید و فاصله گرفتن بعضی از نماد ها از سقف های قیمتی، برخی نیز به مدار منفی رفتند.


خودرویی ها در دقایق ابتدایی یکپارچه تا آستانه های بالا رنج کشیدند اما سپس متعادل شدند و هرچه به پایان نزدیکتر شدیم فروشندگان بیشتری در این صنعت به میدان آمدند. ایران خودرو، خساپا و خبهمن حوالی صفر تابلو از حرکت بازایستادند. خگستر ۱.۷- خورد و به ۳۳۶ تومان رسید. خزامیا با افت ۲ درصدی مواجه شد. ورنا که در واپسین لحظات صف خریدش چندبار عرضه شد، در نهایت توانست در سقف قیمتی روز را به پایان برساند.


بانکی ها همسو با جو مثبت حاکم بر بازار روندی صعودی داشتند اما در انتها محکوم به عقب نشینی شدند. وبملت و وبصادر از مثبت های بالا به صفر تابلو رسیدند. وتجارت در مدار مثبت ۱ درصدی در قیمت ۲۰۹ تومان متوقف شد. وپست در انتهای بازار بیشترین ارزش صف خرید داشت و به ۳۷۸ تومان رسید.


در غیاب فولاد که به جهت برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده روز قبل متوقف شد، فلزات اساسی ها عمدتا رشد قیمتی را تجربه کردند. فاسمین ۲۱۹۰ تومان شد و روزی پرتقاضا را پشت سر گذاشت. ذوب و فملی سبز پوش در محدوده صفر تابلو بستند. کاوه ۱.۶ درصد رشد کرد و ۱۱۹۹ تومان شد.


پتروشیمی ها امروز هم خوب بودند و در راس توجهات قرار داشتند. شگویا که به بالای ۱۳۲۰ تومان رفته بود، در نهایت به رشد ۲ درصدی بسنده کرد. نوری ۳.۵+ خورد و ۱۲ هزار و ۴۱۵ تومان شد. خراسان، شپدیس، شاروم، شیراز و مارون رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


در غیاب شپنا، امروز لیدری پالایشی ها بر دوش شبریز بود. نماد مذکور حدود ۵ درصد رشد داشت و به ۴۶۸۶ تومان رسید. شبندر که به سقف قیمتی هم رسیده بود در آخر در قیمت ۸۶۸ تومان بست. شتران متعادل تر بود و به رشد ۲ درصدی قیمت بسنده کرد.


شستا با صف خرید میلیاردی اش در میانه های بازار، ریشه های تقاضا را در گروهش عمیق تر کرد. به طوری که ونیکی، وصندوق و وبانک رشد حداکثری قیمت را رقم زدند و وغدیر ۲+ خورد و خریداران پر و پا قرصی داشت.


هجوم خریداران به بزرگان بازار، کمی شرکت های کوچکتر را در تنگنا گذاشت و برخی از آنها را با افزایش عرضه مواجه کرد، اما در مجموع روند معاملات در اکثریت کوچک ها مثبت و با رشد قیمتی همراه بود.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای غناب، وبانک و کحافظ و در بازه ۳۰ روزه نمادهای کپرور، کحافظ و غزر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۷۲ درصد، سدشت با ۳.۸۲ درصد و دجابر با ۳.۶۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام نمرینو با ۴.۹۱ درصد، ثمسکن با ۳.۷۹ درصد و وساپا با ۳.۷۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۱۱۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۷۴۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۷۴ درصد کاهش داشت و به ۱۳ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۹۶ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۹۲ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0