همفکران
1400/01/24
15:23
گزارش بازار ۲۴ فروردین / بازار امیدوار شد

شاخص کل بعد از یازده روز ریزش امروز تغییر جهت داد و سهامداران را خوشحال کرد. در پایان معاملات شاخص کل بورس تهران با بیش از ۱۸ هزار واحد رشد معادل ۱.۵ درصد خود را به ارتفاع یک میلیون و ۲۴۴ هزار واحدی رساند. روند شاخص از ابتدای روز صعودی بود هرچند در دقایق آخر دو هزار واحد را از دست داد. شاخص هم وزن اما روز پر هیجانی را پشت سر گذاشت. این شاخص ۵۱۰ واحد معادل ۰.۱۲ درصد رشد را تجربه کرد و به ۴۳۵ هزار واحد رسید. ده دقیقه اول بازار شاخص هم وزن با شیب خوبی صعودی بود اما کمی بعد تغییر جهت داد و تا ساعت ۱۰ حدود ۵۰۰ واحد را از دست داد. ساعت ده صبح دوباره تغییر روند داد و خود را به ۴۳۵ هزار و پانصد و سی و شش واحد رساند ولی همراه با کاهش یافتن شاخص کل این شاخص هم دوباره نزولی شد و بیش از ۲۰۰ واحد را از دست داد. علی رغم رشد شاخص، بخش زیادی از بازار صف فروش بودن و ارزش صف فروش ها بیشتر از ۴۷۰۰ میلیارد تومن براورد می­شود.

شاخص کل بعد از یازده روز ریزش امروز تغییر جهت داد و سهامداران را خوشحال کرد. در پایان معاملات شاخص کل بورس تهران با بیش از ۱۸ هزار واحد رشد معادل ۱.۵ درصد خود را به ارتفاع یک میلیون و ۲۴۴ هزار واحدی رساند. روند شاخص از ابتدای روز صعودی بود هرچند در دقایق آخر دو هزار واحد را از دست داد. شاخص هم وزن اما روز پر هیجانی را پشت سر گذاشت. این شاخص ۵۱۰ واحد معادل ۰.۱۲ درصد رشد را تجربه کرد و به ۴۳۵ هزار واحد رسید. ده دقیقه اول بازار شاخص هم وزن با شیب خوبی صعودی بود اما کمی بعد تغییر جهت داد و تا ساعت ۱۰ حدود ۵۰۰ واحد را از دست داد. ساعت ده صبح دوباره تغییر روند داد و خود را به ۴۳۵ هزار و پانصد و سی و شش واحد رساند ولی همراه با کاهش یافتن شاخص کل این شاخص هم دوباره نزولی شد و بیش از ۲۰۰ واحد را از دست داد. علی رغم رشد شاخص، بخش زیادی از بازار صف فروش بودند و ارزش صف فروش ها بیشتر از ۴۷۰۰ میلیارد تومان براورد می­ شود.


امروز شاهد تزریق ۶۸۸ میلیارد ریال پول حقبقی به بازار بودیم که بخش بزرگ آن همان لحظات اول شروع معاملات وارد شد. این می ­تواند نشان از امیدواری دوباره حقیقی­ ها به بازار باشد. بعد از اخبار مثبتی که از ابتدای هفته منتشر شده چنین اتفاقی دور از انتظار نبود. روند شاخص کل و ورود پول حقیقی ها در معاملات روز جاری در نمودار زیر قابل مشاهده است:




فولاد، تاپیکو و شستا با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند و در آن طرف وتجارت بیشترین حمایت حقوقی را داشت.



در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس امروز اکیدا صعودی بود و توانست با ۱۴۳ واحد رشد معادل ۰.۸ درصد خود را به ۱۷ هزار ۹۴۰ واحد برساند.


در بین نمادهای معامله شده قاسم مشکوک­ترین نماد امروز بود. این نماد با ۳۳ میلیون سهم معامله شده که تقریبا ۵۰۰ برابر میانگین سی روز اخیرش می­ شود عنوان مشکوک­ترین حجم معامله را به خود اختصاص داد. هرچند که این حجم از معامله هم نتوانست قاسم را از صف فروش نجات دهد و هم ابتدای بازار هم پایان بازار در صف فروش سنگین قرار داشت. حمایت حقوقی از سهم بسیار چشمگیر بود احتمالا باید منتظر اخباری از این سهم باشیم.


در بین نمادها شستا ، کرازی و تاپیکو بیشترین رشد را در قیمت پایانی تجربه کردند. حجم تقاضا به قدری در این نمادها بالا بود که روز را در صف خرید به پایان رساندند و در طرف مقابل خبازرس ، ثنور و قشیرین بیشترین کاهش را به نام خود ثبت کردند.


در بین صنایع نیز فلزات اساسی با ۳.۱۳ درصد ، چند رشته­ای صنعتی با ۲.۵۶ درصد و فراورده­ های نفتی با ۲.۰۷ درصد رشد بیشترین بازدهی را داشتند و در مقابل فعالیت مهندسی ، تجزیه و تحلیل و آزمایش فنی با ۳.۹۳ درصد ، محصولات کامپیوتری با ۱.۷ درصد و پیمانکاری صنعتی با ۱.۶ درصد کاهش بیشترین کاهش ارزش را تجربه کردند. برخلاف فلزات اساسی، شیمیایی­ ها و فراورده­ های نفتی گروه­ های بانکی، بیمه و خودروی­ ها نسبتا کم فروغ ظاهر شدند.


امروز ارزش معاملات بورس ۵۱ هزار میلیارد ریال و ارزش معاملات فرابورس ۲۲ هزار میلیارد ریال بود و در پایان روز ارزش کل بازار (مجموع بورس و فرابورس) به ۶۱ هزار ۹۰۰ میلیارد ریال معادل ۲۵۵ میلیارد دلار رسید. ارزش معاملات خرد ۴۲۵۰ میلیارد تومان بود که رشد ۸۰ درصدی نسبت به روز قبل دارد.



انتهای خبر

0
0