بورس پرس
1401/04/03
10:55
مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری و رانت‌های کلان با ورود سیمان به بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه، مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری و رانت‌های کلان در خرید و فروش سیمان با ورود این محصول به بورس کالا طی یک سال اخیر را برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، امین گل‌گیر درخصوص مزایای عرضه محصولات در بورس کالا به ایرنا گفت: معمولا در این مقطع از سال شرکت‌های سیمانی به دلیل کمبود برق با ظرفیت‌های محدودی نسبت به گذشته تولید می‌کنند. بنابراین با کمبود عرضه سیمان، تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد. اما زمانی که شرکت‌ها با تمام ظرفیت فعالیت کنند دوباره بازار این محصول به تعادل رسیده و قیمت‌ها معقول می‌شود.


وی افزود: وزارت صنعت برای شرکت‌های سیمانی کف عرضه هفتگی در نظر گرفت. به عنوان مثال برای سیمان آبیک ۵۵ هزار تن عرضه هفتگی در بورس کالا در نظر گرفته شده اما تولید این شرکت با قرار گرفتن در دوران اوج مصرف برق و محدودیت‌ها، کاهش یافته و عرضه‌ها را به ۳۰ تا ۳۵ هزار تن در هفته رساند.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سال گذشته با ورود سیمان به بورس کالا و افزایش چند برابری متقاضیان برای دریافت کدهای معاملاتی سیمان، بورس در حوزه‌های مختلف سیستم‌های معاملاتی و ارتقای زیرساخت‌ها اقدام کرد و این روال به شیوه‌ای مطلوب اجرایی شد. همچنین برای پاسخگویی مناسب به همه فعالان، اقدام به راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان برای تامین نیاز خریداران خرد کرد و رینگ جداگانه‌ای برای شرکت‌های سیمانی در نظر گرفته شد تا اینکه امروز کل سیمان در بورس کالا معامله می‌شود.


به گفته گل‌گیر، حذف قیمت‌گذاری دستوری و رانت‌های کلان در خرید و فروش سیمان، کنار رفتن دلالان از این بازار، شفاف شدن روندهای معاملاتی، کشف واقعی قیمت‌ها، بهبود شرایط شرکت‌های تولیدکننده و حمایت از مصرف‌کننده خرد و بزرگ سیمان با تسهیل معاملات و کشف بهینه قیمت‌ها از جمله مزایای ورود سیمان به بورس کالا طی یک سال اخیر بود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0