همفکران
1401/02/05
16:45
گزارش بازار/ آتیش بازی "ورنا" و "خگستر"

شاخص کل بورس تهران در پنجمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱، با رشد بیش از ۲۵۰۰ واحدی همراه شد و مجددا تا محدوده ۱ میلیون و ۵۰۷ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی بیشتر روز را در مدار منفی سپری کرد. سپس در یکساعت پایانی به موجب بهبود تقاضا، کامبک زد و و با حرکت در مسیر صعودی توانست سبزپوش روز را به پایان برساند. امروز بازهم کوچک های بازار بودند که خریداران را به سوی خود جذب کردند...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در پنجمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱، با رشد بیش از ۲۵۰۰ واحدی همراه شد و مجددا تا محدوده ۱ میلیون و ۵۰۷ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی بیشتر روز را در مدار منفی سپری کرد. سپس در یکساعت پایانی به موجب بهبود تقاضا، کامبک زد و و با حرکت در مسیر صعودی توانست سبزپوش روز را به پایان برساند.


امروز بازهم کوچک های بازار بودند که خریداران را به سوی خود جذب کردند و باعث شدند شاخص هموزن با رشد بیش از ۳۱۰۰ واحدی، روزی تماما سبز را رقم بزند و جلوتر از شاخص کل گام بردارد.


فارس، تاپیکو و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فارس با رشد بیش از ۳.۵ درصدی روز را به پایان برد. تاپیکو با صف خرید بست و فولاد در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شد. وامید، پارسان و وغدیر بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. وامید در حوالی کف قیمتی با افت حداکثری مواجه شد و دو نماد در محدوده ۱- به کارش پایان داد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای وسپهر، دماوند و سمگا، حدود ۸۲ واحد افزایش یافت و در سطح ۲۰ هزار و ۸۲۷ واحد قرار گرفت. آریا و زاگرس نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت و حدود ۵۰ میلیارد تومان پول جذب بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۴ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


توضیح خطیب‌زاده درباره توافق اولیه به‌منظور آزادسازی مطالبات ایران


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر توافق اولیه درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی گفت: این توافق در تهران انجام شده و در یکی دو هفته گذشته ادامه پیگیری بندهای توافقات بوده است. اگر جزییاتی باشد بانک مرکزی اعلام کند.


مصوبه سران قوا درباره ممنوعیت واردات خودرو پایان اردیبهشت منقضی می‌شود


حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو در کشور وجود ندارد و محدودیت موجود ناشی از مصوبه سران قوا در سال ۱۳۹۷ است.


در واقع به دلیل مدیریت بازار ارز و کمبود این منابع، براساس تصمیم سران قوا واردات برخی کالاها از جمله خودرو به کشور ممنوع شد.


مدت اجرای مصوبه سران قوا درباره ممنوعیت واردات خودرو پایان اردیبهشت ماه به اتمام می‌رسد. با انقضای این مصوبه شرایط واردات خودرو تسهیل می‌شود و دست دولت برای واردات مدیریت شده خودرو به گونه‌ای که به تولید داخل لطمه وارد نشود، باز خواهد شد.


خطیب‌زاده: مذاکرات وین معطل پاسخ‌های آمریکاست


آقای مورا و باقری در گفت‌وگوهای منظم گاه روزانه هستند و پیام‌هایشان رد و بدل می‌شود. این‌که ملاقاتی فرای این انجام شود توافقی بوده که بین امیرعبداللهیان و بورل انجام شده ولی هنوز تاریخی روشن نشده است.


اگر آمریکا پاسخ به موضوعات باقیمانده داده بود الان همه در وین بودند. وین معطل پاسخ‌های آمریکاست. این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و محصولات فلزی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز کانی های فلزی با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و نفتی ها صورت گرفت. دو نماد فزر و فاراک بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فملی و آریا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران امروز را ، در ادامه فشار فروش روز گذشته منفی آغاز کرد. در یکی دو ساعت ابتدایی حجم معاملات چنگی به دل نمیزد و و بی رمقی امری آشکار بود. هرچه به پایان نزدیکتر شدیم عرضه ها کمرنگ تر شد و کفه تقاضا وزن بیشتری گرفت، تا جایی که شاخص کامبک زد و مثبت شد و افت قیمتی در عمده نمادها متوقف شد.


خودرویی ها که این روزها از جمله صنایع مورد توجه بورس بازان هستند، امروز متعادل بودند و هرچه بیشتر گذشت فضای معاملاتشان مثبت تر شد. ورنا امروز هم طوفان به پا کرد و از محدوده ۳- خود را به صف خرید رساند و ۶۲۳ تومان شد. خگستر روزی نوسانی داشت اما از نیمه دوم به بع توانست اوج بگیرد و در قیمت ۴۰۶ تومان با صف خرید به کارش پایان دهد. خودرو در محدوده ۲۴۲ تومان باقی ماند و در مرز صفر معاملاتی بست. خساپا چندروزی است که به نظر می رسد نقش "دست انداز" را در این گروه ایفا می کند و روند معاملاتش مانعی برای رشد دسته جمعی این صنعت شده است. این غول خودروی امروز بالغ بر ۱ درصد افت قیمتی داشت و ۲۱۱ تومان شد.


بانکی ها بیشتر روز را در مدار منفی سپری کردند. وبملت و وبصادر و وتجارت بدون تغییر قیمتی محسوسی در مرز صفر معاملاتی سرخپوش متوقف شدند.


فلزات اساسی ها نیمه دومی خیلی خوب را پشت سر گذاشتند و تقریبا عمده نمادهای این صنعت با رشد قیمتی روز را به پایان بردند. در ذوب ۲۱۵ میلیون برگه سهم جا به جا شد و ۲۹۳ تومان شد و با صف خرید بست. فولاد ۱۲۱۰ تومان شد و فملی به ۷۶۱ تومان رسیدند و با بیش از ۱ درصد رشد قیمتی همراه شدند. فسرب هم پرتقاضا بود و با رشد ۳ درصدی در قیمت ۱۷۵ تومان روز را به پایان برد.


در گروه محصولات شیمیایی تاپیکو رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید به خط پایان رسید. فارس با رنج کشی های مثبت قوی در یکساعت پایانی، بیش از ۳.۵ درصد رشد قیمتی را رقم زد. شگویا ۲.۵ خورد و ۱۲۶۹ تومان شد.


پالایشی ها نیز شروعی منفی و اما پایانی مثبت داشتند. شپنا در واپسین لحظات تا مثبت ۲ درصد بالا آمد و در قیمت ۶۰۴ تومان بست. شتران با نوسانات مثبت در محدوده صفر تابلو در قیمت ۵۷۰ تومان روز را به پایان رساند. شبندر نیز با اقبال خریداران توانست از ۲- تا صفر تابلو بالا بیاید.


صنعت نیروگاه و یوتیلیتی امروز هم در چشم بازار بودند و عمده نمادهای این صنعت صف خرید داشتند و رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. به نظر این گروه تحولات خوبی را می‌تواند بعد از افت اخیر داشته باشد.


در مجموع در بازار امروز خریداران باز هم ایفاگر نقش اصلی در شرکت های کوچک و متوسط بودند و بزرگان طرفداری نداشتند اما رفته رفته ورق برگشت و بزرگان هم توانستند کمی در دل خریداران خود را جا کنند. به نظر می رسد بازی در صنعت خودرو، که چندهفته ایست لقب قلب بازار را گرفته اند، بعد از کمی درجا زدن دوباره آغاز شود و به دنبال آنها، دیگر بزرگان مجددا در مسیر صعودی به راه بیفتند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای داوه، وامید و فزر و در بازه ۳۰ روزه نمادهای داوه، بتک و پردیس بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۸۴ درصد، فسازان با ۴.۵۸ درصد و فمراد با ۴.۱۲ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام بیمه ما با ۲.۲۳ درصد، کفرا با ۲.۰۹ درصد و دابور با ۲.۰۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۱۰۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۹۷ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۹۵۹ هزار تومان رسید.


انس طلا ۱.۲۹ درصد افت ارزش داشت و به محدوده ۱۹۰۵ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0