کارگزاری سهام بارز
1402/02/18
11:21
#نگاه_بارز بنظر می رسد کار دولت با بازار تمام نشده اما دوست هم ندارد بازار عنان از کف دهد و بدلایل زیر اردیبهشت 1402 را نباید به هیچ وجه با مرداد ...

#نگاه_بارز



بنظر می رسد کار دولت با بازار تمام نشده اما دوست هم ندارد بازار عنان از کف دهد و بدلایل زیر اردیبهشت ۱۴۰۲ را نباید به هیچ وجه با مرداد ۹۹ مقایسه کرد چرا که:



📍 در مرداد ۹۹ به جرات تبدیل سهام به ملک، خودرو، طلا و ارز برتری نسبی ایجاد میکرد چرا که بازار سهام در آن بحبوحه با دلار بالای ۳۲ هزار تومان پرایس شده بود در حالی که دلار در محدوده ۲۴-۲۵ هزار تومان بود. اما با یک مقایسه بخوبی می توان دید که در حالت فعلی خودرو، سکه و مسکن با دلار ۷۰-۸۰ هزار تومان پرایس شده و جابجایی سهام به ملک خودرو و ... اصلا اقتصادی نیست.



📍در مرداد ۹۹ انتخابات آمریکا در پیش بود و در مرداد ۹۹ بازار بر این باور بود که ترامپ برای یک دوره ۴ ساله دیگر رئیس جمهور آمریکا خواهد ماند و تحریم های خود را با فشار بیشتری تحمیل خواهد کرد، همین امر اگرچه به رشد دلار منتج می شد اما ریسک سهام را مضاعف میکرد و طبیعتا به افت پی به ای بازار منجر می شد .



📍 بازار سرمایه معاف از مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود و در مقابل مالیات برعایدی سرمایه بر بازارهای موازی سکه خودرو و ملک وضع شده است. از این حیث نیز بازار سهام برتری دارد.



📍در مرداد ۹۹ نسبت پی به ای بسیاری از سهم های بنیادی بالای ۱۰-۱۲ گرفته بود اما در شرایط کنونی بسیاری از شرکت های مهم هنوز درصد تقسیم خوبی در مجامع پیش رو دارند و پی به ای های منطقی دارند. برای مثال شستای ۱۴۰ تومانی که ۱۸ تومان سود تقسیمی خواهد داشت معادل ۱۳٪ از قیمت سهم در دل خود نهفته دارد و پس از مجمع سهمی با ۲۶ تومان سود (پی به ای بعد از مجمع ۴.۷) روبرو خواهیم بود. فولاد ۶۴۰ تومانی اگر امسال ۳۵ تومان تقسیم سود داشته باشد با مفروضات محتاطانه نیز برای سال آتی ۱۴۰ تومان سود خواهد داشت یعنی پی به ای بعد از مجمع ۴.۳. وبملت فخوز و ... نیز شرایط مشابهی دارند.



📍در سال ۹۹ دولت با تمام قوا تامین مالی خود را انجام داده بود. عرضه اولیه های درشت در کنار صندوق های دارا و پالایش را در کجای بازار این رالی صعودی مشاهده شد؟ بعید بنظر می رسد که دولت و صندوق های بازنشستگی نخواهد در شرایط فعلی از این آپشن جذاب استفاده کافی و وافی را نبرد.



📍به هیچ وجه دولت دوست ندارد خاطره تلخ سال ۹۹ تکرار شود و تمام توان خود را بر این موضوع معطوف خواهد کرد. علاوه بر این در رالی اخیر ۱۶ همت پول از خارج بازار به سهام اضافه شده است که رقم خاصی نیست.

انتهای خبر

0
0