فارس نیوز
1402/03/14
12:33
پیش‌بینی افزایش تقاضای بورس در گروه‌های کالاهای اولیه

در هفته‌های گذشته، بازارهای جهانی اغلب شاهد روزهای سختی بودند اما اکنون شاهد رشد نسبتا خوبی در قیمت کامودیتی‌ها (کالای اولیه) هستیم و می‌توان انتظار داشت که بورس در روزهای آینده به خصوص در گروه‌های بزرگ و کامودیتی‌محور، بتواند با تقاضای بهتری همراه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در اولین روز هفته سوم خرداد روندی تقریبا متعادل داشت و توانست بخشی از افت هفته گذشته را جبران کند. اما هنوز هم ابهامات فراوانی در این بازار وجود دارد و کاهش ارزش معاملات خرد در معاملات روز شنبه می‌تواند زنگ خطر برای بورس به صدا در بیاورد.


کارشناسان بازار سرمایه معتقدند اگرچه در هفته گذشته شرایط برای اهالی بازار سرمایه به خوبی انتظارات پیش نرفت و اغلب روزها شاهد کاهش نماگرهای بازار بودیم، اما اکنون به دلیل برخی اتفاقات، مسیر بازار سرمایه در هفته نیمه تعطیل پیش رو می‌تواند بهبود داشته باشد و رنگ سبز را به نقشه بورس تهران برگرداند.


* تکرار حمایت مهم تکنیکالی شاخص بورس؟


نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص بورس نشان می‌دهد که این نماگر مدتی می‌شود که از روند (کانال) صعودی خود خارج شده و مسیری خنثی را طی می‌کند. براساس تحلیل تکنیکال، فعلا نشانی از برگشت به مسیر صعودی دیده نمی‌شود.


با این حال اما حمایت موجود در محدوده ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار واحدی تاکنون بارها مانع از ریزش بیشتر شاخص کل بورس شده و به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط موجود این حمایت دوباره بتواند این شرایط را تکرار کند.


با توجه وضعیت بازار بورس تهران در طول نیمه اول خردادماه ۱۴۰۲ و پس از ریزش‌های سنگین بازار در اردیبهشت‌ماه هنوز بازار سرمایه توان مثبت‌شدن را ندارد و تمامی مفروضات از منظر تکنیکالی را همچنان حفظ کرده است.


مفروضاتی مثل وضعیت اندیکاتور RSI ‌در شاخص کل بورس تهران که در میانه‌های راه قرار دارد و نشان از تعادل در بازار است و یا خط روند صعودی کانال فرضی به همراه سطح ۲۳ درصدی فیبوناچی موج قبلی همگی بدون تغییر خاص در بازار همچنان پابرجا هستند.



این وضعیت تا تغییر میزان ارزش معاملاتی همچنان پابرجاست. بازار در نیمه اول خردادماه با اغماض بدون تغییر خاصی همچنان در محدوده ۲.۳ میلیون واحدی قرار دارد و رشد و افت خود را برای بعد از تعطیلات قرار داده است.


به گفته فعالان بورسی، بازار سهام به دنبال بهانه‌ای برای شروع حرکت است و در این روزها به دنبال توجیه خوبی برای حرکت می‌گردد تا از این وضعیت بلاتکلیفی خارج شود.


* چرا بورس قدرت صعود ندارد؟


علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت ‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس طی هفته های آینده گفت: برخی شرایط و ابهامات در هفته‌های گذشته موجب شده است فروشندگان همچنان رفتن را به ماندن ترجیح دهند.


وی ادامه داد: صعود قدرتمند بورس که از ابتدای اسفند سال گذشته شروع شد، توانست بخش قابل توجهی از جاماندگی بازار سهام نسبت به بازارهای موازی را جبران کند و قیمت بسیاری از نمادها رشد خوبی را تجربه کردند و از آنجا که همواره صعودها با اصلاحات مقطعی همراه هستند، پیش بینی می‌شد که بورس تهران نیز به مرور این روند اصلاحی را طی کند.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طی هفته‌های گذشته، بازارهای جهانی اغلب شاهد روزهای سختی بودند و کامودیتی‌ها (کالای اولیه) اغلب به صورت روزانه با کاهش قیمت‌های خود، کار را برای بورس تهران نیز سخت‌تر می‌کردند.


مومنی با اشاره به دلایل افت قیمت فلزات اساسی، تصریح کرد: این موضوع دلایل مختلفی داشت که عمده آن‌ها به افزایش انتظار برای تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، نگرانی بابت سقف بدهی آمریکا و همچنین آمار ضعیفی بود که از اقتصاد چین منتشر می‌شد.


وی افزود: با این حال به نظر می‌رسد که اکنون شرایط کمی تغییر کرده باشد و در روزهای گذشته شاهد رشد نسبتا خوبی در قیمت کامودیتی‌ها بودیم و می‌توان انتظار داشت که بورس طی روزهای آینده به خصوص در گروه‌های بزرگ و کامودیتی‌محور بتواند با تقاضای بهتری همراه شود.


* رشد یکپارچه شاخص های عملکردی بورس


در پایان معاملات روز شنبه، شاخص بورس ۸ هزار و ۶۳۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته رشد کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۶۸۱ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۳۸ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۵ هزار و ۷۹۵ واحدی در رقم ۷۷۱ هزار و ۳۰۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۷۶ صدم درصد بوده است.


شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱۸۸ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۸۱۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با رشد هزار و ۳۷۰ واحد به سطح ۱۴۰ هزار و ۹۹۸ واحد رسید.


* ورود پول حقیقی به بازار سهام


روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت شد و ۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.


روز گذشته، نماد غگل (گلوکوزان)، عالیس (بهار رز عالیس چناران) و وساپا (سرمایه گذاری سایپا) بیشترین ورود خروج را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شتران (پالایش نفت تهران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) اختصاص داشت.


* رکورد منفی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه


دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۰ هزار و ۸۶۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۳۰۸ میلیارد تومان بود که ۱۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم از ابتدای سال تاکنون است. پیش از این در روز معاملاتی ۲۲ اسفند ارزش معاملات خرد از این سطح پایین‌تر بود.


* عرضه و تقاضا در بورس


در جریان معاملات روز شنبه، ۱۳۸ نماد صف خرید داشتند و ۲۸ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۱۴ درصدی نسبت به روز قبل به هزار و ۱۰ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۳۱ درصدی به ۲۷۰ میلیارد تومان رسید.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0