همفکران
1401/05/23
17:49
گزارش روز/ رشد لاک پشتی ارزش معاملات خرد

شاخص کل بورس تهران در ۲۳ امین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ با افت ۳۴۰۰ واحدی مواجه شد و در سطح ۱ میلیون و ۴۶۳ هزار واحد به کارش پایان داد. این شاخص بورسی تنها حدود یکساعت توانست در محدوده مثبت مقاومت کند و پس از آن روندی نزولی گرفت. شاخص هموزن نیز...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۳ امین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ با افت ۳۴۰۰ واحدی مواجه شد و در سطح ۱ میلیون و ۴۶۳ هزار واحد به کارش پایان داد. این شاخص بورسی تنها حدود یکساعت توانست در محدوده مثبت مقاومت کند و پس از آن روندی نزولی گرفت.


شاخص هموزن نیز همچون دیگر نماگرها شروعی مثبت داشت اما پس از پایان نیمه اول معاملات، به مدار منفی رفت و در نهایت ۴۳۰ واحد از ارتفاعش کاسته شد.


شاراک، خساپا و وبانک بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. خساپا در نهایت به رشد ۳ درصدی قیمت اکتفا کرد. ولی دو نماد دیگر توانستند رشد حداکثری قیمت را تجربه کنند و با صف خرید به کارشان پایان دادند. فملی، نوری و فولاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. در این میان نوری با عرضه بیشتری مواجه بود و حدود ۳ درصد افت قیمتی را رقم زد. دو نماد دیگر در مدار منفی ۱ درصدی متوقف شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای زاگرس و شراز و خدیزل، با افت ۵۹ واحدی مواجه و در سطح ۱۹ هزار و ۲۰۵ واحد قرار گرفت. بپاس و صبا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۲۳۱ میلیارد تومان پول از سوی حقیقی ها از بازار خارج شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۹ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۱ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، شستا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز فلزات اساسی ها صدرنشین جذب پول های حقیقی بودند. در مقابل بانکی ها و سرمایه‌گذاری ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای ورنا و وبانک بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای تفارس و آریان بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز شروع خوبی داشت و همچون روز قبل با لیدری خودرویی ها در مدار مثبت شروع بکار کرد اما دقایقی از شروع نگذشته بود که با موجی از عرضه ها مواجه شدیم و به دنبال آن تعداد زیادی از نمادهای معاملاتی به محدوده منفی وارد شدند. اگرچه امروز خودرویی ها از تقاضای بهتری به نسبت سایر سهام برخوردار بودند اما قوی بودن دست فروشنده در این صنعت هم امری مشهود بود.


بنابراین در نتیجه معاملات امروز نمادهای منفی بازهم پیشی گرفتند و تعدادشان به بیش از ۴۰۰ رسید و این در حالی است که حدود ۲۰۰ نماد در پایان بازار امروز روندی مثبت داشتند.


معاملات خودروسازان، به ویژه سایپا تاثیر بسزایی در روند بازار امروز داشت. خساپا با عرضه‌شدن صف خریدش تا محدوده ۳+ عقب نشینی کرد و در محدوده ۱۹۲ تومان متوقف شد. ایران‌خودرو توانست محدوده ۲۰۰ تومان را حفظ کند و در نهایت در مرز صفر معاملاتی به کارش پایان داد. فروشندگان در خگستر و خزامیا و خبهمن قویتر بودند و آن ها را به محدوده های منفی بردند.


در میان بانکی ها امروز سامان خوش درخشید و علی رغم فزونی عرضه ها، در نهایت این خریداران بودند که پیروز شدند و در سقف قیمتی به صف نشستند. بانک سامان که این رالی صعودی را از محدوده ۲۹۰ تومان آغاز کرده بود امروز به ۳۴۲ تومان رسید. وتجارت سبز پوش بست اما وبملت و وبصادر در مدار منفی به کارشان پایان دادند.


فلزات اساسی ها یکدست سرخپوش شدند و در این میان تنها ذوب بود که توانست تا انتها خریداران را در صف نگه دارد و با رشد حداکثری قیمت به ۲۶۷ تومان برسد.


بعد از انتشار ابلاغیه دستورالعمل محاسبه قیمت نفت خام، پالایشی ها یکی پس از دیگری وارد مدار مثبت شدند، به طوری که شتران تا یک قدمی سقف قیمتی پیشروی کرد و شپنا و شبندر تا حوالی ۲+ بالا آمدند. اما در واپسین دقایق رنج کشی های منفی در کلیت بازار موجب شد که شتران در مدار مثبت ۲ درصدی در محدوده ۵۱۸ تومان متوقف شود و شپنا و شبندر حوالی صفر تابلو روز را به پایان ببرند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای تفارس، سپرمی و زکشت و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فبستم، سپرمی و ساینا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۵۶ درصد، سهرمز با ۳.۷۸ درصد و قلرست با ۳.۲۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام دفرا با ۳.۶۳ درصد، ولملت با ۳.۵۲ درصد و شغدیر با ۳.۲۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۳۸۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۰ هزار و ۳۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۱.۳ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۱۹۷ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۸۰۴ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0