اقتصاد آنلاین
1399/11/04
08:47
بورس تهران در هفته‌ای که گذشت

بورس تهران برای چهارمین هفته پیاپی با افت نماگر اصلی خود مواجه شد و همزمان شاهد خروج نقدینگی حقیقی از گردونه معاملات سهام بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ معاملات هفته گذشته بازار سهام در دو نیمه کاملا متفاوت سپری شد. در دو روز نخست کاری این بازار، شاخص سهام کاهش ۵/ ۶ درصدی را ثبت کرد و در نیمه دوم با رشد ۹/ ۲ درصدی همراه شد. با این حال در نهایت شاهد عقب‌نشینی ۷/ ۳ درصدی دماسنج تالار شیشه‌ای در ۴ روز کاری هفته گذشته بودیم.


نگاهی به عملکرد بازیگران سهام نیز نشان می‌دهد تنها در روز پایانی هفته بود که سهامداران خرد در سمت خرید سهام حضوری فعال داشتند و در مابقی روزها شاهد ثبت خالص خرید از سوی حقوقی‌ها بودیم. البته نمی‌توان تمامی فعالیت سهامداران عمده را به حمایت از بازار ارتباط داد چرا که قیمت‌ها به محدوده‌های جذابی برای خرید رسیده‌اند و شاهد افت قابل توجه نسبت قیمت به درآمد در بسیاری از سهام و گروه‌ها هستیم. در مجموع طی هفته منتهی به یک بهمن ماه، شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۳ هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم.


بازگشت ورق در آخرین روز هفته

سهامداران خرد که در اکثر روزهای هفته سهام کالایی خود را نقد کرده بودند، روز چهارشنبه همزمان با رشد ۹/ ۲ درصدی شاخص کل، در گروه‌های مذکور خریدار بودند. به این ترتیب در آخرین روز کاری هفته گذشته نه تنها شاهد تغییر مالکیت ۳۱۶ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم بلکه سهام گروه‌های کامودیتی‌محور نیز مورد توجه بورس‌بازان حقیقی واقع شدند. در این میان بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها به ارزش ۵۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی رقم خورد. پس از آن شرکت‌های گروه چندرشته‌ای صنعتی بودند که مورد توجه سهامداران خرد واقع شدند و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۳۷ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها نیز در روندی مشابه به ترتیب خالص خریدی به ارزش ۶/ ۲۸ و ۶/ ۲۰ میلیارد تومانی توسط سهامداران حقیقی را ثبت کردند.


عملکرد بازیگران سهام در صنایع بورسی

هر چند در روز پایانی هفته گذشته این حقیقی‌ها بودند که نبض خرید سهام را در دست گرفتند، اما برآیند هفتگی عملکرد بازیگران سهام حکایت از خروج سرمایه‌های خرد از قریب به اتفاق صنایع بورسی داشت. جایی که تنها صنعت استخراج زغال سنگ با تک‌نماد «کطبس» مورد اقبال حقیقی قرار گرفت و خالص خرید یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان را ثبت کرد و دیگر گروه‌ها با خروج نقدینگی خرد مواجه شدند. در این راستا بیشترین خالص فروش سهامداران خرد به میزان ۶۳۰ میلیارد تومان در زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی رقم خورد. پس از آن خودرویی‌ها بودند که شاهد انتقال سهامی به ارزش ۴۳۸ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار بودند. زیرمجموعه‌های گروه مواد و محصولات دارویی نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۳۴۸ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی مواجه شدند.


پتروپالایشی‌ها نیز در این هفته چندان مورد اقبال سهامداران خرد قرار نگرفتند. این در حالی است که طی هفته گذشته شاهد رشد حدود ۲ درصدی بهای نفت در بازار جهانی بودیم. با وجود این، عدم اطمینان‌ها و تردید سهامداران سبب شد تا در هفته منتهی به یک بهمن ماه، گروه محصولات شیمیایی شاهد خروج ۳۰۵ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی باشد. این روند در زیرمجموعه‌های گروه فرآورده‌های نفتی با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۳۰۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی دنبال شد.


بازیگران فعال بورس در یک هفته

در هفته‌ای که گذشت گروه محصولات دارویی شاهد فعالیت معامله‌گران عمده خود در سمت خرید سهام بود. شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز ۷۵۰ هزار سهم گروه دارویی سبحان، ۳۰۰ هزار سهم داروسازی سبحان انکولوژی، ۲۰۵ هزار سهم شرکت


کی بی سی، ۳۰۰ هزار سهم پخش البرز و ۳۵۰ هزار سهم سبحان دارو را به پرتفوی خود افزود. شرکت سرمایه‌گذاری البرز نیز حضوری فعال داشت و خرید یک میلیون و ۲۰۰ هزار سهمی گروه دارویی سبحان، ۲۰۰ هزار سهم داروسازی سبحان انکولوژی و ۲۰۰ هزار سهم پخش البرز را بر عهده گرفت. در این گروه جمع‌آوری ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم گروه دارویی برکت نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری تدبیرگران فردا انجام شد.


در میان زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی، معاملات شرکت فولاد خوزستان جلب توجه می‌کرد. معاملاتی که در حجم‌های بالا و به‌صورت بلوکی ثبت شد. به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد که روز دوشنبه ۸۰ میلیون سهم فولاد خوزستان را واگذار کرده بود، روز سه‌شنبه اقدام به خرید ۵۶۵ میلیون و ۹۸۹ هزار سهم شرکت مذکور کرد. روز سه‌شنبه ۳۲۷ میلیون و ۳۵۰ هزار سهم «فخوز» نیز به پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران افزوده شد. یک میلیارد دیگر از سهام فولاد خوزستان نیز توسط صندوق بازنشستگی کشوری خریداری شد. گروه توسعه اقتصادی پایندگان نیز اقدام به خرید ۱۳ میلیارد و ۳۴۲ میلیون سهم فولاد خوزستان کرد. شرکت فولاد مبارکه نیز هفته گذشته ۶ میلیارد و ۱۹۱ میلیون سهم «ومعادن» را خریداری کرد که این دادوستدها نیز به‌صورت بلوکی یا توافقی بود.


در میان بانکی‌ها، ۳ میلیون سهم بانک سینا به پرتفوی شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا افزوده شد. ۹ میلیون سهم بانک ملت نیز توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی بانک سینا جمع‌آوری شد. در «وبملت» همچنین شاهد خرید ۹ میلیون سهمی از سوی گروه مالی ملت بودیم. ۴ میلیون سهم دیگر بانک ملت نیز توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد. در مجموع هفته گذشته همچنین ۱۶۴ میلیون سهم بانک تجارت از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران خریداری شد. این روند در بانک پاسارگاد با خرید ۲۵ میلیون سهمی از سوی شرکت بارمان مدیران پارس همراه شد. در بانک پارسیان نیز بیش از ۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم این بانک به پرتفوی گروه مالی پارسیان افزوده شد. صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی پاداش نیز طی هفته گذشته اقدام به جمع‌آوری ۵/ ۱۱ میلیون سهم بانک سامان کرد. در میان زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی، ۳۰۰ هزار سهم پتروشیمی غدیر به پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه نوردنا افزوده شد. ۲۰۰ هزار سهم پتروشیمی غدیر نیز توسط شرکت آسان پرداخت پرشین جمع‌آوری شد. شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار سهم پتروشیمی شیراز را خریداری کرد. در هفته‌ای که گذشت صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تدبیرگران فردا در مجموع ۸۰۰ هزار سهم «شبصیر» را به پرتفوی خود افزود.




انتهای خبر

0
0