بورس پرس
1399/12/14
00:00
رشد ۵۲۰ درصدی نقدینگی و ناترازی عملکرد بودجه در ۸ سال اخیر

رئیس کل دیوان محاسبات با اشاره به اینکه ناترازی عملکرد بودجه طی۸ سال،باعث رشد بیش از ۵۲۰ درصدی نقدینگی شده،نهضت کاهش قیمت تمام شده را از طرح های مهم اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مهرداد بذرپاش با اشاره به ناترازی عملکرد بودجه و آثار آن در اقتصاد گفت: طبق تازه ترین گزارش دیوان محاسبات، پایه پولی در پایان سال ۹۱ حدود ۹۸ هزار میلیارد تومان بوده که در پایان نیمه اول سال جاری به بیش از ۳۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد بی‌سابقه ۵۲۸ درصدی داشته است.


وی افزود: از سال ۹۲ تا پایان ۶ ماه نخست سال ۹۹ خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی با رشد مطلق ۳۷۲ درصدی مواجه شده و خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی رشد حدود ۲۷۵ درصدی داشته است. همچنین خالص بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با رشد حدود ۱۶۵ درصدی مواجه بوده که این عملکرد نامطلوب، بیماری هلندی را بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است.


این مقام مسئول ادامه داد: یکی از منابع قابل دسترس برای دولت، منابع بانک مرکزی است که دست اندازی به آن باعث رشد پایه پولی و نقدینگی می‌شود.


بذر پاش گفت: دومین منبع برای جبران کسری بودجه دولت ،انتشار اوراق مالی است که به دلیل عدم تناسب بین نرخ سود اوراق با نرخ واقعی بهره در اقتصاد، عملا استقبال چندانی از آن نمی‌شود. لذا دولت به طرق مختلف از جمله وضع مقررات، اوراق را به سمت بانک‌ها و موسسات اعتباری سوق می‌دهد و منابع بانک‌ها و موسسات اعتباری را برای جبران کسری بودجه استفاده می کند.


وی افزود: سومین روش برای جبران کسری بودجه ،استفاده مستقیم از منابع بانک‌ها و موسسات اعتباری از طریق اخذ تسهیلات تکلیفی است که این ناترازی، بانک مرکزی را ناگزیر به استفاده از خط اعتباری یا اضافه برداشت در حساب جاری می‌‌کند.


بذز پاش ادامه داد: یکی از موضوعات مهم و اصلی در دستگاه‌های نظارتی، قوانینی است که اجرا نمی‌شوند. حسابرسی درست و قوی،اثربخشی بیش از ۵۰ درصدی دارد. لذا موضوع نهضت کاهش قیمت تمام شده از طرح های مهم در دست اقدام دیوان محاسبات است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0