دنیای اقتصاد
1401/06/05
16:11
پشت‌صحنه فتنه‌گری در قفقاز 👈 «دنیای‌اقتصاد» مواضع اخیر ضد ایرانی علی اف را تحلیل کرد؛ ✴️ الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان طی چند ماه اخیر در چن...

پشت‌صحنه فتنه‌گری در قفقاز



👈 «دنیای‌اقتصاد» مواضع اخیر ضد ایرانی علی اف را تحلیل کرد؛



✴️ الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان طی چند ماه اخیر در چند مقطع زمانی مختلف و بصورت متناوب از الحاق کریدور زنگزور به خاک کشور خود صحبت کرده است. او به اهمیت اتحاد منطقه زنگزور شرقی آذربایجان با جمهوری خودمختار آذربایجان نخجوان اشاره کرد و مدعی شد که این بخشی از کریدور میانی خواهد بود.



✴️ با توجه به سخنان علی‌‌‌اف به نظر می‌رسد که وی در نظر دارد تمامی نقاط اتصال ارمنستان به اروپا را از آن خود کند و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد. در همین رابطه سالار سیف‌‌‌الدینی، پژوهشگر ارشد قفقاز جنوبی، درباره بخشی از صحبت‌‌‌های علی‌‌‌اف در خصوص ایجاد ترکستان بزرگ به «دنیای‌اقتصاد» گفت:



✴️ «به نظر من بعد از جنگ ۲۰۲۰ از سمت غرب و ناتو به علی‌‌‌اف این نقش را واگذار کردند که به عنوان کارگزار ناتو در منطقه ایفای نقش کند؛ به نوعی وی مکمل ترکیه باشد و از قضا علی‌اف به صورت جدی هم در نقشش فرو رفته است... ناتو به صورت کلان و در قالب یک طرح ژئواستراتژیک می‌‌‌خواهد ایران، چین و روسیه را در آسیا با موضوع پان‌‌‌ترکیسم درگیر کند و کریدوری هم که علی‌‌‌اف اصرار بر برقراری آن دارد با این هدف است که مرز ایران و ارمنستان قطع ‌‌‌شود که در قالب همان پروژه ناتو خواهد بود که لاجرم باید دالان تورانی ناتو نامیده شود. این دالان مرحله اول پروژه ناتو در آسیا خواهد بود و در صورت موفقیت وارد فاز بعدی خواهند شد.»



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




https://b۲n.ir/t۷۰۸۱۳



انتهای خبر

0
0