همفکران
1401/07/23
10:17
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته سوم مهر; بازاری متعادلتر

در هفته سوم مهر ماه بازار شرایط متعادل تری را نسبت به هفته قبل تجربه کرد. البته ارزش معاملات بازار همچنان پایین است. اما این هفته شاخص ها وضعیت بهتری را در مقایسه با هفته گذشته داشتند. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته جاری تقریبا ۲،۱ همت بود که نسبت به هفته دوم مهر ۶ درصد بیشتر شد. شاخص کل


وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته سوم مهر؛ تقریبا نیمی از بازار مثبت بود، بازار وضعیت متعادلتری را نسبت به هفته قبل داشت



در هفته سوم مهر ماه بازار شرایط متعادل تری را نسبت به هفته قبل تجربه کرد. البته ارزش معاملات بازار همچنان پایین است. اما این هفته شاخص ها وضعیت بهتری را در مقایسه با هفته گذشته داشتند. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته جاری تقریبا ۲،۱ همت بود که نسبت به هفته دوم مهر ۶ درصد بیشتر شد. شاخص کل که هفته قبل ۲،۴ درصد ریخته بود این هفته نیم درصد رو به بالا حرکت کرد. شاخص هموزن نیز که در هفته گذشته ۳,۱ درصد اصلاح شده بود در هفته جاری بدون تغییر خاصی به کار خود خاتمه داد.



این هفته ۵۵ درصد از صنایع بازده منفی داشتند و ۴۵ درصد آن ها بدون بازدهی یا با بازده مثبت همراه بودند. همچنین ۵۴ درصد از نمادها با افت قیمت همراه شدند اما حدود نیمی از نمادها نیز بازده مثبت داشتند.




از بین صنایع بیشترین افت ارزش بازار مربوط به صنعت فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی با ۱۰،۶ درصد بود. پس از آن صنایع فعالیتهای هنری، سرگرمی و خلاقانه با ۴،۸ درصد و سایر حمل و نقل با ۴،۵ درصد افت بیشترین بازدهی منفی را متحمل شدند. از میان نمادها کطبس، حپترو، اپرداز، فمراد، تکنار و بمیلا عمده ترین بازده منفی را به ثبت رساندند.



اما صنایع فرآورده های نفتی با ۶،۱ درصد، لاستیک و پلاستیک با ۵،۷ درصد و غذایی بجز قند و شکر با ۳،۱ درصد صدرنشین بازدهی مثبت بودند. از بین شرکتها گدنا، سصفها، تپسی، ولشرق، غگل و تلیسه در کسب بیشترین بازده مثبت به ترتیب رتبه های یک تا شش را به دست آوردند.




شنبه؛ رشد نسبی ارزش معاملات خرد



بازار با برتری تقاضا شروع شد. در ساعت ابتدایی بیش از ۶۵ درصد از بازار مثبت بود اما رفته رفته بر شدت عرضه ها افزوده شد و تعداد نمادهای منفی از مثبت ها پیشی گرفت. در انتها، شاخص کل ۲،۸۶۸ واحد و شاخص هموزن ۱،۲۹۸ واحد رشد کردند. ارزش معاملات خرد به بالای ۱،۹ همت رسید. تراز پول خرد منفی ۹۵ میلیارد تومان شد.



صبح امروز جلسه ای با حضور خاندوزی وزیر اقتصاد با سازمان بورس و هلدینگهای بزرگ بورسی با موضوع چالش‌های بازار سرمایه و دریافت راهکارهای پیشنهادی شرکت‌ها برگزار شد که اکثر حاضران بر ضرورت تمرکز دولت بر رشد حاشیه سودآوری شرکت‌ها تاکید کردند. فاطمی امین وزیر صمت گفت آیین نامه واردات خودرو در دولت مصوب شده و شرایطی برای واردات خودرو پیش بینی شده، برخی از واحد‌ها شرایط واردات خودرو را ندارند و تا چند هفته آینده شرکت‌های واجد شرایط مشخص می‌شود. با حمایت‌های دولت سیزدهم، تولید صنعت فولاد کشور به ثبات رسیده و نیاز همه واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه برطرف شده است. جلسه معاونت اقتصادی ریاست جمهوری با نمایندگان دستگاه‌های اقتصادی با موضوع بررسی مشکلات پتروشیمی‌های متانولی برگزار شد.



بلومبرگ اعلام کرد شرکت نفت دولتی آرامکو عربستان قیمت نفت برای تحویل به مشتریان آمریکایی در ماه نوامبر را ۲۰ سنت در هر بشکه افزایش داد. آمریکا اعلام کرد اجرای سرسختانه تحریم‌ها علیه ایران را ادامه می‌دهیم.



نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی کاهش اندکی داشت و به ۲۰،۸۸ درصد رسید. قیمت جهانی اوره به ۵۹۳،۶ دلار و نرخ اوره ایران به ۵۷۰،۵ دلار رسید.



دلار آزاد که در روزهای اخیر به بالای ۳۳ هزار تومان رسیده بود امروز در محدوده ۳۲،۸۰۰ تومان شروع به معامله شد و در ادامه به ۳۲،۵۰۰ تومان رسید.



یکشنبه؛ حقیقیها همچنان از بورس می روند



امروز از مثبت های دیروز خبری نبود. ضمن اینکه فشار فروش نسبت به روز گذشته مضاعف شده بود. بیش از ۸۰ درصد از نمادها منفی بودند. پالایشی ها که دیروز توسط حقیقی ها خوب استقبال شده بودند هم امروز پرعرضه بودند. بجز تعداد معدودی از سهم ها که در بهترین حالت بازار تعداد آن ها به ۱۰۰ نماد هم نمی رسید، مابقی قرمز پوشیدند. در انتها، ارزش معاملات خرد به ۲،۲ همت و تراز پول خرد به منفی ۶۲۰ میلیارد تومان رسید. شاخص کل ۱۱،۶۰۰ واحد و شاخص هموزن هم نزدیک به ۵ هزار واحد کاهش یافتند.



وزیر صمت تاکید کرد واردات خودرو به طور قطع انجام می‌شود. کاهش نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه در مجلس مصوب شد. با مصوبه هیات عامل بانک مرکزی و در راستای تسهیل معاملات در بازار سهام، سقف تراکنش درگاه‌های پرداخت اینترنتی و کارتخوان کارگزاری‌های بورس از ۵۰۰ میلیون ریال به ۵۰۰۰ میلیون ریال (۱۰ برابر) افزایش خواهد یافت. رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران اعلام کرد مرغداران در ضرر و زیان هستند و قیمت تخم مرغ باید اصلاح شود. کرک اسپرد سوخت دیزل به بالاترین مقدار خود از ماه ژوئن رسید. نمایندگان مجلس تصویب کردند که در سال ۱۴۰۱ نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا، قطعات، ماشین‌آلات و تجهیزات که با احتساب سود بازرگانی، حقوق ورودی آنها حداکثر ده درصد (۱۰٪) است به یک درصد (۱٪) تقلیل یابد.



وزیر خزانه داری امریکا گفت کاهش تولید نفت اوپک پلاس غیرمفید و غیرعاقلانه است. کارتل نفت اوایل این هفته تصمیم گرفت تولید خود را دو میلیون بشکه در روز کاهش دهد. بنا به اعلام وزارت خارجه آلمان، اتحادیه اروپا در راستای مداخله در امور داخلی ایران، گفته در واکنش به آنچه که وجود خشونت و سرکوب در ایران خوانده شده، قصد دارد علیه ایران تحریم اعمال کند.



دلار نیما به محدوده ۲۷،۲۰۷ تومان رسید. بهای دلار در بازار آزاد همچنان در میانه کانال ۳۲ هزار تومان قرار دارد.



دوشنبه؛ پذیرش تایر در بورس کالا برای نخستین بار



بازار شرایط بهتری را نسبت به دیروز تجربه کرد. تعداد نمادهای مثبت افزایش یافت و تا پایان به بیش از ۳۰۰ نماد رسید. در دقایق پایانی شاهد رنج کشی مثبت در نمادهای پالایشی بودیم. برخی دیگر از نمادها نیز رو به بالا حرکت کردند. شاخص کل که تا ساعت یازده و نیم بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ واحد افت کرده بود در یک ساعت پایانی ۱,۲۰۰ واحد به سمت بالا حرکت کرد. در انتها، شاخص کل با افت حدود ۱،۱۵۰ واحدی و شاخص هموزن با کاهش ۳۲۰ واحدی به کار خود خاتمه دادند. ارزش معاملات خرد حدود ۱،۹۵۰ میلیارد تومان و تراز پول خرد منفی میلیارد تومان بود.



تایر در بورس کالا پذیرش شد. کلیات لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصویب شد. ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرد رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی سرعت می‌یابد. طبق اعلام بانک مرکزی، اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ممنوع شد. صدور ویزای شنگن در ایران تعلیق شد. سازمان برنامه و بودجه هرگونه افزایش در نرخ و سقف گاز در بودجه ۱۴۰۲ را تکذیب کرد. کاخ سفید از ادامه حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف در مقابل روسیه خبر داد ولی از اظهار نظر درباره انفجار پل بین روسیه و شبه جزیره کریمه خودداری کرد. رئیس مجلس ایرادات سه گانه مصوبه دولت درخصوص واردات خودرو را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد. کنعانی اعلام کرد رویکرد ایران همچنان پابندی به مسیر مذاکرات است. اجازه دخالت در امور داخلی‌مان را نمی‌دهیم.



قیمت نفت برنت با افت اندکی به ۹۷ دلار رسید. شاخص دلار با کمی رشد به ۱۱۳،۱ رسید. قیمت طلا با افت ۱۳ دلاری به ۱,۶۸۱ دلار رسید. بهای مس با ۵۰ دلار افزایش تا ۷،۵۱۰ دلار بالا رفت. اما قیمت سایر فلزات پایه با افت اندکی مواجه شد.



معاملات توافقی دلار در محدوده ۳۱ هزار و ۶۲۰ تومان کار خود را آغاز کرد. داد و ستدهای دلار آزاد از محدوده ۳۲,۲۵۰ تومان آغاز شد و در ادامه نوسانات چندانی نداشت. دلار هرات به زیر ۳۲ هزار تومان افت کرد.



سه شنبه؛ سبزپوشی همه شاخص ها



از همان ابتدا بازار مثبت شروع شد. عمده نمادهای بزرگ و کوچک بازار سبزپوش بودند. حدود ۷۰ درصد از نمادها در محدوده های مثبت داد و ستد شدند. در انتها، ارزش معاملات خرد ۲،۱ همت و تراز پول خرد منفی ۱۳۵ میلیارد تومان شد. شاخص کل بیش از ۹،۶۰۰ واحد و شاخص هموزن ۳،۲۰۰ واحد رشد کردند.



پذیره‌نویسی اولین صندوق املاک و مستغلات آغاز شد. دیوان عدالت اداری اعلام کرد سود سپرده بانکی صندوق های سرمایه گذاری مشمول مالیات نیست.



وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد وظیفه دستگاه‌های مختلف برای متناسب سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری تامین مالی با واگذاری اموال و دارایی‌های بلوکه شده، است. در شورای عالی بورس اوراق بهادار کاهش ۸۰ درصدی مالیات بر نقل و انتقال سهام در صورت تصویب سران قوا به تصویب رسید. سخنگوی دولت گفت با توجه به اینکه هنوز زیرساخت های لازم برای پرداخت یارانه بصورت کالابرگ الکترونیکی فراهم نشده است در حال حاضر همین رویه پرداخت یارانه ها بصورت نقدی ادامه خواهد داشت. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تخصیص اعتبار ۵۰ هزار میلیاردی به افزایش حقوق کارکنان دولت خبر داد. مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت برنامه ریزی کاهش زمان افزایش سرمایه از آورده نقدی انجام شده است. مدیرعامل ایران‌خودرو گفت به‌زودی تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا عرضه می‌شود.



کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود صحبت کرد تا آنچه که حملات بی‌معنی روسیه به اهداف غیرنظامی می‌خواند را محکوم کند. نخست‌وزیر موقت اسرائیل با اعلام موافقت تل آویو با پیش‌نویس پیشنهادی ترسیم مرز دریایی بین فلسطین اشغالی و لبنان تصریح کرد که این پیش نویس در نشست فردا چهارشنبه در کابینه امنیتی این رژیم بررسی می شود. کاخ سفید اعلام کرد بایدن روابط با عربستان را مورد بازنگری قرار می‌دهد. وال استریت ژورنال نوشت ایالات متحده به ریاض هشدار داد که کاهش تولید اوپک پلاس در جهت منافع روسیه است.



دلار آزاد تا محدوده ۳۲،۸۵۰ تومان رشد کرد.



چهارشنبه؛ در نظر گرفتن مشوق‌ها در حوزه بورس در لایحه بودجه ۱۴۰۲



امروز بازار مثبت و البته متعادل تر از دیروز بود. بیش از نیمی از نمادها در محدوده های مثبت داد و ستد شدند. ارزش صفوف خرید بیش از دو برابر صف های فروش و بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان بود. در انتها، شاخص کل بیش از ۶،۲۰۰ واحد و شاخص هموزن حدود ۱،۴۰۰ واحد رشد داشتند. ارزش معاملات خرد ۲ هزار میلیارد تومان و تراز پول خرد منفی ۲۰۶ میلیارد تومان شد.



برزوزاده دمدیرکل خزانه کشور اعلام کرد حساب واحد خزانه تا پایان مهر ماه ۱۰۰ درصد پیاده‌سازی خواهد شد. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران‌خودرو گفت به دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانه، فروش خودرو برای ما با زیان است. با عرضه هایما در بورس از ضرر خارج شدیم. به‌زودی تارا و ۲۰۷ از قرعه‌کشی خارج شده و در بورس کالا عرضه می‌شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت در نشست امروز کمیته‌ای مشترک و تخصصی از کمیسیون اقتصادی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد تا ظرف ۱۰ روز پیشنهادات مربوط به آنچه باید به عنوان مشوق‌ها در حوزه بورس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شود، مشخص شود.



وزیر امور خارجه ایران گفت به مداخله اروپا در امور داخلی ایران اعتراض کردم. اگر اروپا اقدام محدود کننده بکند، اقدام متقابل می‌کنیم. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که ایرانی‌ها سال آینده هم زیر بار تورم ۴۰ درصدی خواهند بود. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اجلاس سالیانه سفرای اروپایی اعلام کرد ایران در بین گزینه های اروپا برای واردات گاز جایی ندارد.



خبرگزاری تسنیم اعلام کرد درآمد دولت از محل صادرات نفت و فرآورده های نفتی در سال گذشته ۱۱ برابر و ۵ ماهه امسال ۸ برابر شده است. نمایندگان مجلس با کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در راستای ارائه لایحه بودجه در دو مرحله به مجلس شورای اسلامی در قالب لوایح جداگانه احکام و جداول موافقت کردند. فاطمی‌امین وزیر صمت گفت قیمت گذاری شرکت های خودروساز برای واگذاری انجام شده است. واگذاری شرکت های خودروی باید به نحوی انجام گیرد تا صنعت خودرو اصلاح شود.



دلار آزاد در میانه کانال ۳۲ هزار تومان معاملات خود را دنبال کرد.

انتهای خبر

0
0