سنا
1400/06/30
13:47
وضعیت شرکت‌های بورسی موید رشد بازار است

شرایط اقتصادی و وضعیت شرکت‌ها همگی موید رشد بازار هستند اما موضوعاتی همچون مشخص نبودن رییس بانک مرکزی و برنامه‌های وی، اخبار منتشر شده از تغییرات نرخ بهره و کوتاه‌مدت شدن افق سرمایه‌گذاری سهامداران از جمله مواردی است که بر رفتار سرمایه‌گذاران بازار سرمایه تاثیر مستقیم داشته و به وضعیت بازار در شرایط کنونی انجامیده است.

رئیس هیات‌مدیره شرکت سبدگردان سلامت بازار، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، وضعیت بازار سرمایه طی روزهای اخیر را مدنظر قرار داد و گفت: افق سرمایه‌گذاری در میان سهامداران کوتاه‌مدت شده و این موضوع در بین سهامداران حقیقی که تعداد آنها در بازار سرمایه به شدت افزایش یافته است و اغلب از تجربه و مهارت کافی برخوردار نیستند و همچنین شخصیت‌های حقیقی و نهادهای مالی که حتی پرتفوهای بزرگ را اداره می‌کنند، به شدت مشاهده می‌شود .


بهروز زارع ادامه داد: در شرایط کنونی، به نظر می‌رسد دیدگاه سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت رفته زیرا تغییر و تحولات در فضای اقتصادی و همچنین ابهامات در این فضا زیاد است؛ از این رو، سهامداران می‌خواهند فرصت داشته باشند تا عکس‌العمل به‌موقع از خود نشان دهند و اقدام به خرید و فروش‌های مکرری می‌کنند که نتیجه‌ای جز ضرر و زیان برای آنها ندارد .


وی به صف‌های خرید و فروش طی دو هفته اخیر اشاره کرد و گفت: طی این مدت، سهم‌های زیادی با صف خرید در یک روز مواجه می‌شدند، در حالی‌که در همان سهم در روز بعد، صف فروش شکل می‌گرفت. طبیعی است که در این سهم‌ها طی یک روز اتفاق خاصی رخ نداده است و این موضوع بیانگر واکنش‌های سریع و آنی سهامداران به‌منظور نقد کردن سهم‌ها است .


رئیس هیات‌مدیره شرکت سبدگردان سلامت بازار با بیان اینکه بازار سرمایه در حال حاضر کاملا از پتانسیل رشد برخوردار است، تصریح کرد: شرایط اقتصادی و وضعیت شرکت‌ها به گونه‌ای است که همگی موید رشد بازار هستند. البته ابهاماتی در سیاست‌گذاری‌ها وجود دارد .


وی از بانک مرکزی به صورت مشخص، به‌عنوان یکی از ابهامات اساسی و اثرگذار بر بازار سرمایه یاد کرد و توضیح داد: در ارتباط با بانک مرکزی، اخبار متفاوت و متعددی در فضای اقتصادی جامعه منتشر شده است. افرادی که گرایش‌های فکری متفاوتی دارند نیز برای تصدی‌گری ریاست کل بانک مرکزی پیشنهاد شده‌اند .


زارع اخبار منتشر شده از تغییرات نرخ بهره را از دیگر مولفه‌های موثر بر بازار خواند و تصریح کرد: برنامه اقتصادی دولت برای تامین کسری بودجه در ادامه سال، احتمال افزایش نرخ سود اوراقی که دولت فروشنده آن است را بالا برده و این موضوع، از جمله مباحثی است که بر تصمیم‌گیری بازیگران بازار سرمایه تاثیر مستقیم دارد .


وی با اشاره به تاثیر سخنان و مصاحبه‌های دست‌اندرکاران دولت، مجلس و کارشناسان صاحب نفوذ در فضای اقتصادی، گفت: موضوعاتی همچون قیمت‌گذاری دستوری، مدافعان و مخالفان این رویکرد و رفت‌وبرگشت‌های این مباحث و عدم‌شکل‌گیری انسجام در دیدگاه‌ها، از دیگر دلایل ابهامات است .


رئیس هیات‌مدیره شرکت سبدگردان سلامت بازار با بیان اینکه با کاهش ابهامات، مشخص شدن رئیس کل بانک مرکزی و شفاف شدن برنامه‌های بانک مرکزی، بازار سرمایه مجال قرارگیری در مسیر مناسب و رشد را به‌دست می‌آورد، خاطرنشان کرد: امکان برآورد دقیق‌تر از شرایط اقتصادی، نه تنها بر تصمیم‌گیری فعالان بازار سرمایه که به ثبات آن نیز می‌انجامد .


وی ادامه داد: دولت به تازگی کار خود را آغاز کرده و نباید انتظار داشت طی مدت زمان کوتاهی به تمامی برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود جامه عمل بپوشاند. با گذر زمان، از ابهامات کاسته می‌شود و شرایط اقتصادی مشخص‌تر می‌شود و فعالان اقتصادی بهتر می‌توانند شرایط را ارزیابی کنند. بنابراین، بازار سرمایه نیز به ثبات می‌رسد .


زارع در انتهای گفت‌وگوی خود با «سنا»، به فعالان بازار سرمایه پیشنهاد داد: در شرایط کنونی از رفتارهای کوتاه‌مدت پرهیز شود. سهامدارانی که از تجربه و مهارت کافی برخوردار نیستد از انجام معاملات پی در پی تا زمان ثبات و آرامش در بازار اجتناب کنند. همچنین، سهامداران حرفه ای بادید بلندمدت به تعادل در بازار کمک کنند .


*خبرنگار: محبوبه حاجی‌زاده


انتهای خبر

0
0