رمزارز نیوز
1402/03/16
11:57
شکایت کمیسیون بورس آمریکا از صرافی بایننس: حمله به کل صنعت ارزهای دیجیتال؟!

روز گذشته، بازار جهانی ارزهای دیجیتال شاهد فروش گسترده‌ای بود. این فروش گسترده پس از آن صورت گرفت که کمیسیون… مطالعه مطلب ...

روز گذشته، بازار جهانی ارزهای دیجیتال شاهد فروش گسترده‌ای بود. این فروش گسترده پس از آن صورت گرفت که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) اقدامات قانونی را علیه بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در جهان، یعنی بایننس، آغاز کرد.


به گزارش رمزارز نیوز، کمیسیون SEC به دلیل نقض قوانین قوانین اوراق بهادار، از شعبه آمریکایی بایننس و چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل آن شکایت کرده و ۱۳ اتهام جدی را در این رابطه مطرح کرده است. این اقدام کمیسیون SEC علیه صرافی بایننس، روز دوشنبه به سرعت در سرتاسر جهان خبرساز شد.


لازم به ذکر است که بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در جهان بوده و بر اساس داده‌هایی که در اواسط ماه می منتشر شد، سهم آن از بازار اسپات برابر ۴۶٫۸ درصد است.


به گفته کمیسیون SEC، بایننس به اداره صرافی‌ها، کارگزاری‌ها و آژانس‌های تسویه حساب ثبت‌نشده متهم شده است. این کمیسیون ادعا می‌کند که بایننس و ژائو در مورد کنترل‌های معاملاتی در پلتفرم Binance.US دروغ گفته‌اند و به این ترتیب، به مشتریان ایالات متحده اجازه داده‌اند تا در این پلتفرم فعالیت داشته باشند.


علاوه بر این، کمیسیون SEC، ژائو و بایننس را به ترکیب دارایی‌های مشتریان متهم کرده است. SEC ادعا می‌کند که بایننس دارایی‌ها را به یک نهاد متعلق به ژائو به نام سیگما چین (Sigma Chain) فرستاده است. همچنین، گفته می‌شود که سیگما چین درگیر معاملات دستکاری بوده و به طور مصنوعی حجم معاملات را افزایش داده است.


علاوه بر این، ادعا می‌شود که شرکت BAM Trading کاربران را در مورد کنترل‌های معاملاتی در Binance.US گمراه کرده است. همچنین، ژائو و بایننس به کنترل مخفیانه عملیات Binance.US متهم شده‌اند.


در همین راستا، گری جنسلر، رئیس کمیسیون SEC، در بیانیه‌ای طولانی توضیح داد که، از طریق سیزده اتهام، ما ادعا می‌کنیم که ژائو و نهادهای مرتبط با بایننس در شبکه گسترده‌ای از فریب، تضاد منافع، عدم افشای اطلاعات و فرار حساب‌شده از قانون، دست داشته‌اند. همانطور که گفته شد، ژائو و بایننس سرمایه‌گذاران را در مورد کنترل‌های ریسک و حجم معاملات فاسد گمراه کرده‌اند. آن‌ها با اعلام کنترل‌های ساختگی که در پشت صحنه نادیده می‌گرفتند، سعی کردند از قوانین اوراق بهادار ایالات متحده فرار کنند تا بتوانند مشتریان با ارزش ایالات متحده را در پلتفرم‌های خود نگه دارند. مردم باید از سرمایه‌گذاری دارایی‌های خود که به سختی به دست آورده‌اند، بر روی این پلتفرم‌های غیرقانونی بپرهیزند.


پاسخ رسمی بایننس به ادعاهای مطرح‌شده

در پاسخ به این ادعاها، بایننس یک بیانیه رسمی را منتشر کرده است. در این بیانیه، بایننس ناامیدی خود را از تصمیم کمیسیون SEC برای ثبت شکایتی جهت درخواست کمک اضطراری علیه این صرافی ابراز کرد. بایننس تاکید کرد که فعالانه به دنبال همکاری با SEC و دستیابی به توافق در مورد تحقیقات قبلی آژانس در مورد این صرافی ارز دیجیتال بوده است.


تیم بایننس اظهار داشت که شکایت SEC نشان‌دهنده انحراف از روند همکاری است؛ چون این آژانس تصمیم گرفته به طور یکجانبه دعوی قضایی را پیگیری کند. بایننس ادعا کرد که SEC به جای اتخاذ یک رویکرد متفکرانه و ظریف مورد نیاز ماهیت پویا و پیچیده فناوری، اجرای قانون و دعوی قضایی را انتخاب کرده است.


تیم بایننس گفت:


در حالی که ما ادعاهای SEC را جدی می‌گیریم، آنها نباید موضوع دعوای اجرای SEC باشند، چه برسد به موارد اضطراری. ما قصد داریم با قدرت از پلتفرم خود دفاع کنیم.


ژائو نیز در توییتر به این حرکت SEC واکنش نشان داده و گفته که تیمش «ایستاده و از پایداری سیستم‌ها، از جمله برداشت‌ها و سپرده‌ها اطمینان می‌دهد.» وی این اقدام را «حمله‌ای به کل صنعت» توصیف کرده است.


واکنش بازار به این اخبار

تاثیر این اقدام SEC علیه بایننس، در سرتاسر بازار کریپتو بازتاب داشت و ارزهای دیجیتال اصلی افت قیمتی قابل‌توجهی را تجربه کردند. بر اساس داده‌های بازار، ارزش کلی بازار کریپتو در ۲۴ ساعت گذشته ۳٫۷ درصد کاهش یافته و به ۱٫۰۹ تریلیون دلار رسیده است. در این میان، قیمت بیت کوین ۳٫۷ درصد سقوط کرده و ارز دیجیتال برتر بازار در حال حاضر در محدوده ۲۵,۷۹۰ دلار معامله می‌شود. بی‌ان‌بی (BNB)، توکن بومی اکوسیستم بایننس نیز افت قابل‌توجه ۸٫۱۴ درصدی را تجربه کرده و قیمت آن به زیر ۳۰۰ دلار سقوط کرده است.


انتهای خبر

0
0