همفکران
1400/08/23
16:13
گزارش بازار / همه نگاه ها به سمت بهارستان بود

شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ با رشد ۳ هزار واحدی معادل ۰.۲۳ درصدی به پایان رساند و به یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحد رسید. روند بازار در نیمه اول مثبت بود اما قبل از ساعت ۱۱ شروع به افت کرد و حدود چهار هزار واحد را از دست داد. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه داشت و توانست ۰.۲۷ درصد معادل هزار واحد رشد کند.

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ با رشد ۳ هزار واحدی معادل ۰.۲۳ درصدی به پایان رساند و به یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحد رسید. روند بازار در نیمه اول مثبت بود اما قبل از ساعت ۱۱ شروع به افت کرد و حدود چهار هزار واحد را از دست داد. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه داشت و توانست ۰.۲۷ درصد معادل هزار واحد رشد کند. فخوز، نوری و کگل بیش از همه در رشد شاخص نقش داشتند، از این بین فقط فخوز صف خرید را تجربه کرد. شستا، غکوروش و فملی نیز بیش از همه جلوی رشد بازار را گرفتند، با وجود حمایت حقوقی‌ها غکوروش در صف فروش روز را تمام کرد.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس توانست ۶۱ واحد معادل ۰.۳ درصد بالا برود به ۲۰ هزار و ۵۲۹ واحد برسد. آریا، غصینو شجم بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند و هرمز، فرابورس و ذوب بیش از همه اثر منفی داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز هم ۲۷۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم، ارزش معاملات خرد نیز ۴.۳ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۲ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

فوریت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ به تصویب نرسید. لایحه به صورت عادی اعلام وصول شد.


تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال ادامه می‌یابد. محسن زنگنه نماینده مجلس: سقف استفاده از ارز ترجیحی در بودجه امسال ۸ میلیارد دلار است که بر اساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی دولت ۱ میلیارد دلار بیشتر از این سقف بودجه، ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده است؛ بنابراین احتمال تداوم تخصیص‌ها تا پایان سال نیز وجود دارد. رئیس سازمان غذا و دارو نیز با بیان اینکه در زمینه وضعیت ارزی در آینده، سناریوهای مختلف را مورد توجه قرار دادیم، گفت: در حال حاضر بسته‌ای آماده کرده‌ایم و شرایط مختلف و پیش بینی‌های لازم برای آن صورت گرفته و بر اساس تصمیم ارزی دولت آن را اجرا خواهیم کرد، البته بنا داریم تا آخر سال ارز دارو ترجیحی پرداخت شود و برنامه‌ریزی و اجرا بر این اساس است.


صالح آبادی: ارز حاصل از صادرات نفت، میعانات و گاز نیز در بازار عرضه می‌شود. بازار ارز در آینده وضعیت متعادلی را خواهد داشت.


فروش اوراق دولتی از سر گرفته می شود. بانک مرکزی: مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی دولتی روز ۲۵ آبان با عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق اجرا می‌شود.


ترین های معاملات بورس

خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرویی‌ها، سرمایه گذاری‌ها و بانک‌ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خبهمن، خگستر وسکرمان نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خبهمن خیلی زود به صف خرید رفت هرچند صف ناپایدار بود و چند بار عرضه شد. ۸۲۹ میلیون سهم در این نماد معامله شد که خرید و فروش حقوقی‌ها تقریبا برابر بود، آن‌ها ۱۸ درصد در هر دو طرف مشارکت کردند. با این حال باز هم ۷۰۵ میلیون تومان پول حقیقی وارد نماد شد. P/E خبهمن ۲۸.۵۷ است که بیش از دو برابر میانگین بازار است.


ورود و خروج پول حقیقی



حقیقی‌ها بیش از همه در گروه سرمایه گذاری‌ها، خودرویی و مرتبط با اوراق بهادار پول خرج کردند و از فلزات اساسی، صندوق‌های قابل معامله و فراورده‌های نفتی پول خود را بیرون کشیدند. در بین نمادها نیز وصنعت، فخوز و نوری بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و غکورش، شپنا و بپاس بیشترین حمایت حقوقی را به دست آوردند.


وصنعت از صفر تابلو روز را شروع کرد و خود را به صف خرید رساند. این صف چند بار عرضه شد اما قیمت از سقف روزانه پایین نیامد. ۵ کد حقوقی ۵۸ درصد از ۸۴ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و حقیقی‌ها ۹۸ درصد را خریدند تا ۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شود. P/E وصنعت ۶.۲۲ است که از میانگین بازار کمتر است.


غکورش در ابتدای روز تمایل به صعود داشت و خود را به بازه مثبت هم رساند اما خیلی زود حجم عرضه‌ها نماد را به صف فروش کشاند و تا پایان در کف روزانه باقی ماند. حقوقی‌ها ۴۰ درصد از عرضه‌ها را خریدند و حقیقی‌ها ۸۷ درصد از ۱۷ میلیون سهم معامله شده را فروختند تا ۲۲ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شود. P/E غکورش ۱۲.۰۱ است که کمی بالاتر از میانگین بازار و بیست درصد کمتر از میانگین گروه محصولات غذایی است. این نماد دیروز به سقف خود رسید اصلاح امروز طبیعی به نظر می‌رسد. در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ سودآوری شرکت افزایش خواهد یافت و می‌توان به رشد بیشتر آن امید بست.


ورود و خرج پول حقیقی از صنایع
ورود و خروج پول حقیقی به نمادها

نمادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه ثنام، حرهشا و شلرد مشکوک‌ترین نمادها بودند و ثنام، حتاید و شلرد نیز بیشترین حجم مشکوک در بازه ۳۰ روزه را داشتند.


ثنام از بهمن ۹۹ تا کنون حتی یک روز سبز نداشته است. امروز هم در صف فروش کار خود را شروع کرد ولی یک ساعت پایانی بازار خریداران وارد صحنه شدند و صف را جمع کردند. میانگین حجم ماهانه ثنام ۹۲ هزار سهم است اما امروز ۴۰ میلیون سهم معامله شد که ۱۴ درصد را حقوقی‌ها عرضه و ۹۹ درصد را حقیقی‌ها خریدند تا ۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شود. P/E این نماد ۲۳۱ است که بیش از ۲۰ باربر میانگین بازار است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سدبیر و شزنگ با ۵ درصد، کوثر با ۴.۹۹ درصد و سصفها با ۴.۹۸ درصد داشتند. در مقابل غبشهر با ۴.۹ درصد، شفا با ۴.۷۳ درصد و سفاسی با ۴.۶۷ رصد بدترین عملکرد را به نام خود زدند.


سدبیر از صبح در صف خرید بود. این نماد حرکت صعودی خود را از چند روز پیش آغاز کرده است و تا کنون ۵۰ درصد رشد کرده. تمام ۵۸۱ هزار سهم معامله شده را حقیقی‌ها خریدند و عرضه کردند. حقوقی‌ها حتی یک برگ سهم نیز معامله نکردند. P/E سدبیر ۱۶.۵۳ است که بیش از ۳ برابر میانگین گروه است.


غبشهر تلاش زیادی کرد تا اسیر صف فروش نشود ولی نتوانست در برابر حجم عرضه‌ها دوام بیاورد. بیش از سه میلیون سهم در این نماد خرید و فروش شد که بخش بزرگی از آن در دقایق اول بازار مبادله شد. از این حجم ۳۱ درصد را دو کد حقوقی خریداری و حقیقی‌ها ۱۰۰ درصد را عرضه کردند تا ۲.۵ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شود. به نظر این تغییر رویه ناشی از تصمیمات امروز مجلس درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی است.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار بعد از ۷ روز رشد متوالی امروز استراحت کرد و ۰.۴۲ درصد کوتاه آمد و به ۲۸ هزار ۵۲۷ تومان رسید.


سکه طرح جدید نیز کاهش ۰.۸۲ درصدی داشت و هم اکنون با قیمت ۱۲ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان در حال معامله است


انس طلا هنوز کار خود را شروع نکرده است در همان محدوده ۱۸۶۴ دلار باقی مانده است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟



منابع: پردازش اطلاعات کارگزاری آگاه وب‌سایت‌های rahavard۳۶۵ ، tradingview ، tsetmc


انتهای خبر

0
0