سنا
1401/04/17
10:06
بی‌اعتمادی به بازار سرمایه در پی تصمیمات شبانه

در سال‌های اخیر فعالان بازارسرمایه هر روز با بخشنامه‌ها و دستورات شبانه که نتیجه‌ای جز دست درازی به سود شرکت‌ها ندارد، روبرو هستند که باعث کاهش اعتماد به بازار شده است.

معاون سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: روند بازارسرمایه در کشور از دو نوع مولفه داخلی و خارجی اثر می‌گیرد که مهم‌ترین مولفه خارجی نرخ جهانی کامودیتی‌ها است.


حسام سرفرازیان افزود: حدودا هفتاد درصد شرکت‌های موجود در بازار ما به صورت مستقیم یا غیرمستقیم(شرکت های سرمایه گذاری) مواد اولیه یا اصطلاحا کامودیتی محور هستند؛ بنابراین قیمت کامودیتی نظیر فلزات و مواد پتروشیمی و پالایشگاهی اثر بسیار مهمی بر شکل‌گیری روند صعودی و نزولی بازار دارند.


سرفرازیان با بیان اینکه افزایش یا کاهش قیمت کامودیتی‌ها به عوامل گوناگونی همچون نرخ رشد اقتصادی و سیاست‌های پولی و مالی اقتصادهای بزرگ دنیا وابسته است، در ادامه به مهم‌ترین مولفه‌های داخلی موثر بر روند بازار نیز پرداخت و گفت: نرخ بهره؛ در تمامی بازارهای مالی حساسیت به نرخ بهره بسیار بالاست؛ از آنجا که با تعیین نرخ بهره در واقع دولت‌ها میزان سود بدون ریسک را تعیین می‌کنند.


وی ادامه داد: افزایش نرخ بهره باعث ایجاد دوره‌های رکودی و کاهش نرخ بهره باعث ایجاد دوره‌های رونق در اقتصاد خواهد شد رونق و رکود اقتصاد هم رابطه مستقیمی با ایجاد روندهای صعودی یا نزولی در بازارسرمایه دارد.


معاون سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات عنوان کرد: تورم به معنی رشد عمومی قیمت کالاها و خدمات است. شرکت‌های موجود هم تولید کننده یا ارائه دهنده کالا و خدمات هستند؛ در نتیجه تورم باعث رشد درآمد و در نهایت رشد سودآوری شرکت‌ها خواهد شد که این باعث رشد قیمتی در بازارسرمایه می‌شود؛ از طرفی افزایش تورم باعث رشد قیمت دارایی شرکت‌ها می‌شود که این موضوع نیز در ایجاد روندها اثرگذار است.


به گفته وی؛ شاه بیت عملکرد هر اقتصادی نسبت برابری نرخ ارز به خصوص دلار است؛ در ایران نیز حدودا ۵۰ درصد بازارسرمایه متعلق به شرکت‌های صادرات محور است که تغییرات نرخ دلار باعث افزایش یا کاهش سودآوری این نوع بنگاه ها می‌شود.


این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: تحریم‌ها در سال‌های دهه ۹۰ از دو بعد به اقتصاد ایران ضربه زده است؛ اول این که باعث خروج سرمایه از کشور و از طرفی مانع ورود سرمایه به داخل کشور نیز شده است. همچنین مانع فروش نفت شده و هزینه‌های صادرات را به شدت افزایش داده؛ به طوری که اقتصاد تحریم زده ایران در سال های اخیر به شدت دچار کسری سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف شده است و خالص سرمایه در کشور طی دو سال اخیر منفی شده که نیاز شدید کشور به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را نشان می دهد.


سرفرازیان اظهار داشت: در سال های اخیر به دلیل تورم بالا دولت به شدت در حوزه قیمت گذاری دستوری ورود کرده که نتیجه‌ای جز عدم اعتماد به بازارسرمایه و غیرقابل پیش بینی کردن اقتصاد نداشته است. همچنین در سال‌های اخیر فعالان بازارسرمایه هر روز با بخشنامه‌ها و دستورات شبانه که نتیجه‌ای جز دست درازی به سود شرکت‌ها ندارد، روبرو هستند که باعث کاهش اعتماد به بازار شده است.


وی در ادامه افزود: عدم ثبات در قوانین سبب عدم تحلیل‌پذیری و افزایش میزان عدم اطمینان شده و در نهایت موجب خروج سرمایه گذاران از بازار می‌شود.


خبرنگار: مژده ابراهیمی


انتهای خبر

0
0