همفکران
1401/02/08
11:55
جریان نقدینگی صنایع و شرکتها طی هفته اول اردیبهشت

طی هفته ای که پشت سر گذاشتیم تراز نقدینگی حقیقی بازار منفی شد. سهامداران حقیقی جمعا حدود ۷۸ میلیارد تومان از سهم های خود را نقد کرده و از بازار خارج کردند. این در حالی است که...

جریان نقدینگی صنایع و شرکتها طی هفته اول اردیبهشت؛ معرفی صنایع و شرکتهای صدرنشین ورود و خروج پول خرد


طی هفته ای که پشت سر گذاشتیم تراز نقدینگی حقیقی بازار منفی شد. سهامداران حقیقی جمعا حدود ۷۸ میلیارد تومان از سهم های خود را نقد کرده و از بازار خارج کردند. این در حالی است که هفته قبل شاهد ورود بیش از ۲۹۷ میلیارد تومان سرمایه خرد جدید به بازار بودیم. از ابتدای سال جاری تا کنون ۵ هفته معاملاتی را پشت سر گذاشته ایم که طی سه هفته آن شاهد ورود پول خرد جدید به بازار بودیم اما برای ۲ هفته تراز پول خرد بازار منفی شده است.



صنایع و شرکتهایی که متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند


بخش قابل توجهی از پول خردی که این هفته از بازار خارج شد با نقد شدن سهام فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، بانکها و موسسات اعتباری، فرآورده های نفتی، اوراق تامین مالی، بیمه و صندوق بازنشستگی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، سایر محصولات کانی غیرفلزی و مواد و محصولات دارویی انجام گرفت.



صنعت فلزات اساسی که این هفته صدرنشین بیشترین خروج پول خرد شد، برای هفتمین هفته متوالی است که با تراز منفی پول خرد مواجه می شود. ضمنا این هفته شدت خروج پول خرد از سهام فلزی نسبت به هفته پایانی فروردین ۳۶ درصد بیشتر شد. خاطرنشان می شود که تراز نقدینگی خرد این صنعت طی سال ۱۴۰۰ منفی ۱۰ همت بود.



صنعت شیمیایی در هفته اول اردیبهشت با خروج بیش از ۱۴۸ میلیارد تومان از سرمایه های خرد مواجه شد تا عنوان دومین صنعتی که با بیشترین خروج پول خرد مواجه شده، را کسب کند. این در حالی است که در هفته پایانی فروردین تراز این صنعت مثبت ۳۲۱ میلیارد تومان شده بود. طی کل سال ۱۴۰۰ شاهد خروج بیش از ۵ همت از سرمایه های خرد بازار از سهام شیمیایی بودیم. حال آنکه از ابتدای سال جاری تا کنون تراز این صنعت مثبت ۳۷۱ میلیارد تومان است.



سومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد این هفته صنعت شرکتهای چندرشته ای صنعتی بود. طی هفته اول اردیبهشت در حالی شاهد نقد شدن بیش از ۱۲۵ میلیارد تومان از سهم های این صنعت توسط حقیقیهای بازار بودیم که تراز پول خرد آن در هفته پایانی فروردین مثبت ۵۴ میلیارد تومان بود. از مجموع ۵ هفته کاری سال جاری ظرف ۳ هفته تراز این صنعت منفی بود و در کل سال ۱۴۰۰ بیش از ۱،۷ همت خروج پول خرد از آن اتفاق افتاد.



از بین شرکتها فملی، فولاد، ومعادن، شتران، شبندر، تجلی و آریان و از میان صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله کمند، پالایش و اعتماد متحمل بیشترین فروش های حقیقی و خروج نقدینگی خرد شدند.



کدام صنایع و شرکتها بیشترین ورود پول خرد را رقم زدند؟


اما این هفته صنایع اطلاعات و ارتباطات، خودرو و ساخت قطعات، انبوه سازی، املاک و مستغلات، استخراج کانه های فلزی، ساخت محصولات فلزی، محصولات غذایی و آشامیدنی، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، سرمایه گذاریها، ماشین آلات و دستگاه های برقی و سیمان، گچ و آهک با اقبال خوبی از سوی حقیقی ها همراه شدند و بیشترین نقدینگی را به سمت خود جذب کردند.



توجه حقیقیها به صنعت اطلاعات و ارتباطات موجب شد تا این هفته صدرنشین ورود سرمایه های خرد بازار شود. در هفته ای که گذشت حقیقیها بیش از ۲۰۲ میلیارد تومان سرمایه جدید به پای این صنعت ریختند. حال آنکه طی ۷ هفته متوالی قبل تراز پول خرد این صنعت منفی بود. برآیند ورود و خروج نقدینگی حقیقی این صنعت در سال ۱۴۰۰ مثبت ۱۸۸ میلیارد تومان بود.



صنعت خودرو و ساخت قطعات که در دوره ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ متحمل خروج بیش از ۳ همت از سرمایه های خرد شده بود طی ۵ هفته اول سال جاری موفق به جذب بیش از ۲۵۴ میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقیها شده است. سهامداران حقیقی طی هفته های اخیر به خوبی از این صنعت استقبال کردند. آنها در هفته اول اردیبهشت ۱۲۲ میلیارد تومان به پای این صنعت ریختند تا آن را به دومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد بدل کنند. در حالیکه طی هفته پایانی فروردین شاهد خروج ۸۴۵ میلیارد تومان از آن بودیم. از مجموع ۵ هفته کاری امسال تراز پول خرد سهام خودرویی و قطعه ساز طی ۳ هفته مثبت بود.



صنعت انبوه سازی، املاک و مستغلات این هفته سومین صنعت با بیشترین جذب سرمایه های خرد بود. در واقع حقیقیها برای ششمین هفته متوالی اقدام به خرید سهام این صنعت کرده و پولهای جدیدی را وارد آن کردند. قدرت ورود پول خرد به این صنعت در هفته اول اردیبهشت تقریبا ۴ برابر هفته پایانی فروردین بود. گفتنی است تراز پول خرد صنعت انبوه سازی در کل سال ۱۴۰۰ حدود منفی ۵۳۰ میلیارد تومان بود اما حقیقی ها در همین ۵ هفته کاری ابتدای سال جاری بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان از سرمایه های خود را وارد این صنعت کردند. به بیان دیگر آنها یک سوم پولی که در کل سال قبل از این صنعت خارج کرده بودند را در همین ۵ هفته اول امسال به آن بازگرداندند.



از بین شرکتها وبصادر، وتوصا، آریا، شپنا، وساپا، پارسان، خبهمن و پرسپولیسح و استقلالح و از میان صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله، رشد بیشترین ورود سرمایه های خرد را تجربه کردند.



انتهای خبر

0
0