فارس نیوز
1400/12/22
17:04
خروج پول حقیقی‌ها از بورس در روزهای پایانی سال

بورس در روزهایی که به دلیل نزدیک بودن تعطیلات نوروز، شاهد خروج پول سهامداران حقیقی است، با مازاد عرضه بسته شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وضعیت بازار سرمایه نوسانی شده است. بازگشت روزهای سبز و قرمز به بورس باعث شده بازهم روند خروج پول از بازار سهام شدت بگیرد. پس از یک هفته بازدهی مثبت بازار، دیروز بازار سرمایه قرمزپوش شد؛ اما امروز باز هم روند صعودی به خود گرفت تا تقابل سهم های ریالی و دلاری همچنان پابرجا بماند.


معاملات بازار دیروز پس از ۸ روز کاری پیاپی با مازاد عرضه بسته شد و همین مساله باعث ایجاد تردید، در معاملات امروز شد. البته نوسان‌های شدید در بازار ارز نیز در وضعیت بازار سرمایه بی تاثیر نیست و همین مساله باعث شده است تا بورس و سهم‌های دلاری نیز با نوسان کار را ادامه دهند.


به عبارت دیگر، بازار ارز و مخصوصا قیمت دلار حرکت فواره ‌ای دارد. رفت و برگشت‌های قیمت دلار حول قیمت ۲۶ هزار تومان یکی از دلایل نوسان در بورس است. قیمت نفت و فلزات اساسی هم در بازارهای جهانی روند صعودی به خود گرفته‌اند و همین مساله نیز تاثیر فراوانی بر بازار سهام داشته است. برخی از صاحبنظران بازار سرمایه می‌گویند: رشد نسبی قیمت جهانی نفت، می‌تواند در معاملات بازار سرمایه تاثیر زیادی داشته باشد و همین مساله باعث رشد بورس خواهد شد.


* تعطیلات نوروز بلای جان بورس


کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، نزول دیروز شاخص تعدیل کوتاه مدت بازار بوده است و رشد اندک امروز هم در ادامه همین تعدیل است. البته رسیدن شاخص کل بورس به یک مقاومت جدی در نیمه کانال ۱.۳ میلیون واحدی نیز در وضعیت فعلی بازار سرمایه بی تاثیر نبوده است.


رضا گلستانی خواه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: خروج سنگین پول حقیقی در معاملات دیروز به علت نزدیکی تعطیلات نوروز و میل به نقد کردن سهام توسط سهامداران حقیقی است. بنابراین خروج پول حقیقی می‌تواند در روزهای آتی ادامه یابد و موجب نزول قیمت‌ها در بازار سهام شود.


معاملات در بازار سرمایه امروز با کاهش شاخص آغاز شد؛ اما در ادامه تقابل های موجود میان سهم‌های کوچک و بزرگ و نمادهای ریالی و دلاری باعث رشد اندک شاخص کل بورس شده است، امروز قیمت سهام تمامی نمادهای گروه کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن افزایش یافت و این گروه یکپارچه سبزپوش بود.


* رشد اندک شاخص کل بورس


شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز با رشد دو هزار و ۳۷۹ واحدی به عدد یک میلیون و ۳۳۵ هزار و ۳۱۳ واحدی رسید و بازدهی مثبت ۰.۱۸ درصد را به ثبت رساند.


شاخص کل هموزن بر خلاف شاخص کل با افت ۳۶۸ واحدی روبرو شد و به عدد ۳۳۸ هزار و ۷۲۸ واحدی رسید و بازدهی منفی ۰.۱۱ درصد را برای سهامداران به همراه داشت. شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۲۸ واحدی به عدد ۱۸ هزار و ۱۵۲ واحدی رسید.


* افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد


ارزش کل معاملات بازار سرمایه نسبت به روز گذشته افت ۱۳ درصدی داشته و به عدد شش هزار و ۴۵۹ میلیارد تومان رسیده است.


ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز با افت ۲۴ درصدی به عدد دو هزار ۸۰۸ میلیارد تومان رسید و سهم ۴۳ درصدی از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد.


* نزول ۷۰ درصدی خروج پول از بازا سهام


جریان ورود و خروج پول نیز به نفع خروج پول از بازار سرمایه بود و برای چهارمین روز متوالی مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد، اما میزان خروج پول حقیقی نسبت به روز گذشته با افت ۷۰ درصد به ۲۰۶ میلیارد تومان رسید.


وگردش (بانک گردشگری)، بپاس (بیمه پاسارگاد) و فملی (ملی صنایع مس ایران) در صدر سهم‌هایی قرار گرفتند که در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد خروج پول بودند و نمادهای کگل (معدنی و صنعتی گل گهر)، اتکام (بیمه اتکایی امین) و بالاس (مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن)، شاهد بیشترین ورود پول از سوی سهامداران حقیقی بودند.


* پس از یک روز وقفه بازار سرمایه با مازاد تقاضا بسته شد


در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۲۶۷ نماد رشد قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۴۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند. ۳۹ نماد امروز در صف خرید قرار گرفتند.


در جریان معاملات امروز ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۳۶ درصد رشد کرد و در رقم ۹۸ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای کدما (شرکت معدنی دماوند)، کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران) و دکپسول (شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.


در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۳۶۶ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۵۸ درصد بازار افت قیمت داشتند. ۲۷ سهم امروز در صف فروش قرار گرفتند.


در جریان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه ۴۱ درصد کاهش یافت و ۵۷ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد تقاضای ۴۱ میلیارد تومانی بسته شد.


بیشترین صف فروش نیز به سهم های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0