فارس نیوز
1401/12/08
18:23
آغاز شفاف‌سازی ارزی شرکت‌های صادرات‌محور بورس/ محتمل‌ترین گزینه‌های رشد بازار سرمایه

پس از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا و حذف ارز نیمایی، شرکت‌های صادرات محور در حال شفاف‌سازی در زمینه نرخ ارز آورده خود به این بازار هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه پس از دو روز طوفانی، امروز کمی آرام گرفت، روند صعودی شاخص کل در جریان معاملات امروز ادامه پیدا کرد تا بیشتر از پیش به مقاومت یک میلیون و ۸۴۰ هزار واحدی نزدیک شود.


بازار سهام طی روزهای گذشته دو کانال بالاتر آمده است و همین مساله نیز موجب فعال شدن حمایت ها و مقاومت‌ها از این شاخص شده است.


امروز بازار با چند چالش دست و پنجه نرم کرده است. در نیمه ابتدایی بازار سرمایه با ریزش همراه شد. علت این ریزش نیز کاهش قیمت دلار بوده است، در نیمه دوم با رشد نمادهای خودرویی در بورس، ریزش ۸ هزار واحدی جای خود را به رشد داد.


البته رشد شاخص کل در کنار ریزش شاخص کل هم‌وزن بوده است. یعنی نمادهای بزرگ و شاخص ساز امروز روندی صعودی داشتند. شاخص کل هم‌وزن بورس در روز گذشته با رشد ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحدی به یک قدمی محدوده ۵۴۰ هزار واحدی رسیده است. محدوده ای که آخرین بار در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ دیده شد و پس از آن بازار سرمایه مسیر اصلاحی و نزولی را انتخاب کرد.


* علت خروج نقدینگی از بورس


رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بازار دارایی‌ها با التهاب و هیجان مواجه هستند که می تواند در بازار سهام به صورت خرید یا فروش هیجانی جلوه کند.


وی ادامه داد: با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد و انتظارات تورمی موجود در جامعه، رشد بورس محتمل ترین گزینه پیش روی این بازار است. البته این موضوع فقط در شرایطی محقق می‌شود که قوانینی که وضع یا اجرا می‌شود، حاشیه سود شرکت‌ها را تهدید نکند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در معاملات روز قبل و امروز به ‌جز سهام صادرات محور تا حدودی شاهد ریزش بودیم که این موضوع به همراه افزایش عرضه منجر به کاهش رشد بازار سرمایه شد، برنامه‌های وزارت صمت برای ثبت‌نام خودروهای خارجی و ثبت‌نام بدون قرعه ‌کشی خودروسازان داخلی می‌تواند منجر به جذب نقدینگی شود و بخشی از نقدینگی بازار خارج خواهد شد.


* آغاز شفاف سازی ارزی شرکت های صادرات محور


به دنبال سیاست‌های جدید دولت و بانک مرکزی در خصوص عرضه ارز شرکت‌های پتروشیمی در مرکز مبادله ارز و طلا، شرکت‌های بورسی نیز در خصوص نحوه قیمت‌گذاری ارز حاصل از صادرات شفاف سازی کردند.


اولین شرکت هم شرکت پتروشیمی پردیس بود که اعلام کرد نرخ فروش ارزهای صادراتی شرکت های پتروشیمی در سامانه نیما افزایش یافته و این نرخ ها در سامانه نیما از تاریخ ۲ اسفند اصلاح و با شیوه جدید قیمت‌گذاری خواهد شد.


شرکت پتروشیمی نوری نیز بیان کرد از تاریخ ۳ اسفند، مبادلات ارزی شرکت های پتروشیمی به عنوان عرضه کنندگان ارزهای صادراتی و متقاضیان ارزهای مزبور به جای اعمال نرخ ثابت ۲۸۵۰۰ هزار تومان به ازای هر دلار، بهای ارزها روزانه بر اساس میزان عرضه و تقاضای آن در بازار مذکور تعیین و معامله خواهد شد.


* حرکت برعکس شاخص های عملکردی بورس


در پایان امروز معاملات بورس، شاخص کل پس از افت و خیز چندباره، در پایان با افزایش ۴ هزار و ۸۳۵ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۳۵ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۲۷ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن با افت هزار و ۹۱۰ واحدی در رقم ۵۳۴ هزار و ۴۶۲ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۳۶ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس با ریزش ۴۲ واحدی در سطح ۲۲ هزار و ۷۱۴ واحد قرار گرفت.


* برابری میانگین خرید و فروش حقیقی ها در بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۲۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۰۵ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان بود که ۹۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.


ارزش معاملات خرد نیز همچنان در سطوح مطلوبی قرار دارد و امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش ۲۳ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۲ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان رسید.


سرانه خرید و فروش حقیقی ها امروز با رقابت تنگاتنگی رو به رو بود و در نهایت سرانه خرید ۲۷ میلیون تومان و سرانه فروش ۲۷.۵ میلیون تومانی ثبت شده که سرانه خرید حقیقی ها نسبت به روز های کذشته کاهش چشمگیری داشته است.


* خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز پیاپی منفی بود و ۷۲۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.


در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و فخوز (فولاد خوزستان) اختصاص داشت. در سوی دیگر، خودرو (ایران خودرو)، وثوق (سرمایه گذاری وثوق امین) و خساپا (سایپا) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* کاهش ارزش صف های خرید و فروش بورس


در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۲۳۵ نماد رشد قیمت داشتند و ۴۲۰ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۳۶ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۴ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ۸۱ نماد صف خرید داشتند و ۵۶ نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت ۵۰ درصدی به ۶۸۲ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز ۱۰ درصد کاهش یافت و ۳۲۰ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نمادهای کچاد (شرکت چادرملو) خزامیا (شرکت زامیاد) و فپنتا (شرکت سپنتا) بیشترین صف خرید را داشتند.


در سوی دیگر در پایان معاملات کساپا (سایپا شیشه)، غدانه (پنبه و دانه های روغنی خراسان) و ثعمرا (عمران و توسعه شاهد)، نمادهایی بودند که بیشترین صف فروش را داشتند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0