اقتصاد آنلاین
1400/04/27
19:08
چرا شستا را الگوی شفافیت می دانند؟

رشد ۶۷ درصدی سود خالص نسبت به سال ۹۹. تعداد شرکت های زیان ده امسال، صفر است.

می توان بین بسیاری از شرکت های نیمه دولتی شستا را یکی از شرکت های شفاف در عرصه اقتصادی شناخت.به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در سال ۶۵ به صورت یک شرکت سهامی خاص تاسیس شد، اما در سال ۹۷ این شرکت به سهامی عام تغییر کرد. ۲۷ فروردین ۹۹، ۱۰ درصد از سهام شرکت شستا به عنوان ۵۳۷ امین شرکت با قیمت ۸۶۰ تومان در بورس عرضه اولیه شد. در زیر مجموعه شستا ۱۶۶ شرکت مدیریتی و ۸۹ شرکت غیر مدیریتی وجود دارد که ۹۱ درصد شرکت‌ها بورسی و ۹ درصد غیر بورسی هستند. امروز حدود ۹۲ درصد پرتفوی شستا بورسی است.


حوزه فعالیت‌های اقتصادی شستا بسیار گسترده است و در بخش‌های بانک و بیمه، اینترنت، تولید برق و نیروگاه، سیمان و ساختمان سازی، کانی‌های فلزی و غیر فلزی، تولید دارو، لوازم خانگی و دامداری، حمل و نقل دریایی و ریلی و نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارد. شرکت‌های اصلی هلدینگ شستا شامل صبا تامین، تاپیکو، تیپیکو، تاصیکو، سیمان تامین (سیتا)، کشتیرانی، صنایع عمومی، رایتل و انرژی می‌شود که هر کدام ده‌ها شرکت در زیر مجموعه خود دارند.


رشد ۶۷ درصدی سود خالص نسبت به سال ۹۹/تعداد شرکت های زیان ده امسال، صفر است

طبق اعلام شرکت شستا سود خالص این شرکت در پایان خرداد ماه امسال ۳۲ میلیارد و ۹۵ میلیون و ۸۶۶ هزار تومان بوده است که رشد ۶۷ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.


شستا

سود خالص دلاری امسال شستا، ۱ میلیارد و ۵۳۳ هزار دلار (به نرخ بازار آزاد) اعلام شده است که نسبت به سه سال قبل رشد ۸ برابری را نشان می‌دهد. طبق اعلام شستا تعداد شرکت‌های زیان ده این هلدینگ در سال ۹۶، ۴۰ شرکت بود که در سال ۹۷ به ۲۸ شرکت، در سال ۹۸ به ۱۴ شرکت، سال ۹۹ به ۸ شرکت و در سال ۱۴۰۰ به صفر کاهش پیدا کرده است.


شستا

سامانه های شستا؛ از حذف رانت چند هزار میلیاردی تا اتصال مستقیم به بانک های اطلاعاتی

محمد رضوانی فر مدیر عامل شستا اظهار کرد: رشد ۲۶ درصدی تناژ تولید، ۶۷ درصدی درآمد‌های تلفیقی و بیش از دو برابر شدن سود خالص تلفیق گروه سیمانی شستا غرور آفرین است؛ اما هیچ چیز به اندازه حذف رانت چند هزار میلیارد تومانی دلال‌ها به واسطه استقرار سامانه سیمان یاب و عرضه سیمان در بورس کالا لذت بخش نیست.


او در نشست رونمایی از سامانه‌های شفافیت شستا از ۱۰ سامانه مدیریتی و شفافیت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با عناوین سامانه هوش تجاری، سامانه مدیریت اسناد (سما)، سامانه تولید و فروش، سامانه یکپارچه نظارت و ارزیابی عملکرد (سینا)، سامانه ثبت و ضبط املاک (سامان)، سامانه سفر و ماموریت‌های خارجی، سامانه صورتجلسات داخلی، سامانه جامع امور حقوقی و قرارداد‌ها (دادرس)، سامانه خرید شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو) و سامانه فروشگاه اینترنتی شرکت توزیع داروپخش رونمایی کرد.


از جمله این سامانه‌ها می‌توان به هوش تجاری اشاره کرد که ارائه گزارشات تجمیعی در سطوح شستا و هلدینگ‌ها در حوزه‌های مالی و منابع انسانی، تهیه گزارشات به‌روز از اطلاعات مالی، منابع انسانی و ... و ارائه گزارش‌های تحلیلی و همچنین تهیه گزارشات در صنایع مختلف و مقایسه شرکت‌های تابعه با رقبا در حوزه صنعت از اهداف این سامانه است.


اتصال مستقیم به بانک‌های اطلاعاتی مالی و منابع انسانی شرکت‌های تابع مدیریتی و نمایش روند ۳ ساله نسبت‌های مالی هلدینگ‌ها و شرکت‌ها و مقایسه آن بودجه از جمله ویژگی‌های این سامانه است.


اولین فروشگاه اینترنتی پخش دارو

از دیگر سامانه ها، سامانه فروشگاه اینترنتی شرکت توزیع داروپخش؛ از جمله اهداف این سامانه می‌توان به شفافیت و اطمینان از دسترس بودن دارو و تجهیزات حیاتی، توسعه خدمات به داروخانه بر بستر تکنولوژی در چهار بازار جدید، افزایش ۴۰۰ درصدی سهم فروش آنلاین دارو به داروخانه و افزایش ۴+۱ درصدی سهم بازار دارو اشاره کرد.


این سامانه اولین و تنها فروشگاه اینترنتی صنعت پخش دارویی کشور است. همچنین کاملترین سبد داروخانه‌ای کشور، ارسال سریع جهت دسترسی در لحظه به کالا و تجهیزات حیاتی و همچنین امکان مشاهده کالا، قیمت، تخفیفات، شرایط فروش و اطمینان از موجودی در هر ساعت از شبانه روز و امکان صدور فاکتور و نحوه انتخاب روش‌های پرداخت از ویژگی‌های این سامانه می‌باشد.


دریافت گزارش مقبول از سازمان حسابرسی

رضوانی‌فر اشاره کرد: با پیگیری، تدبیر، ارتقای شفافیت و اصلاحات فنی و حرفه‌ای صورت‌های مالی گزارش مقبول برای ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ در واپسین روز سال ۹۹ دریافت شد.


شستا

او با بیان اینکه این مجموعه برای اولین‌بار برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ پس از ۲۲ سال گزارش مقبول دریافت کرده بود، تصریح کرد: تکرار گزارش مقبول در گزارش ۶ ماهه با وضعیت مطلوب‌تر نشان‌گر نتیجه‌بخشی مسیر ارتقا شفاف‌سازی است که در گروه آغاز و دنبال شده است.


رضوانی فر با بیان این‌که در حال حاضر حدود ۹۰ درصد گزارش‌های حسابرسی شده شرکت‌های مدیریتی گروه مقبول است، افزود: نسبت به ۶ ماهه مشابه، ۶۰ درصد تعداد گزارش‌های مقبول افزایش یافته است. دستیابی به این مهم برای مجموعه‌ای با گستردگی و تنوع گروه چندرشته‌ای اتفاق بزرگی است و از منظر فنی و نگاه سهام‌داران جهش سودآوری وقتی مقبول‌تر است که با چنین گزراشی همراه شود.


رشد ۲۵.۵ برابری سود طی ۳ سال؛ نتیجه بورسی شدن و شفافیت شستا

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست علنی مجلس که در تاریخ ۹ تیر ماه برای پاسخ به سوال نماینده اصفهان مبنی بر اینکه منابع حاصل از فروش سهام شستا صرف چه اقداماتی شده است، اظهار کرد: براساس مدارک شفاف، سهام شرکت شستا و شرکت‌های زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی در بازار بورس عرضه شده و براساس آمار تا فروردین ۱۳۹۹، ۱۲ هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سهام این شرکت در بازار بورس عرضه شده است و منابع حاصل از آن به حساب سازمان تامین اجتماعی بازگشته تا در چارچوب هیات امنای این سازمان و قانون بودجه به مصرف برسد.


شستا

این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: حاصل تمامی اقدامات در مجموعه وزارت کار منجر به صیانت از دارایی‌های شرکت شستا و سازمان تامین اجتماعی شده است. در زمان ورود من به وزارت کار سود حاصله شناسایی شده در آخرین مجمع عمومی شستا در سال ۹۷ ۱۲۵۶میلیارد تومان بود، اما امروز در آخرین برآورد ۳۲ هزار میلیارد تومان یعنی سود شستا در مدت کمتر از سه سال ۲۵.۵ برابر شده است.


وی افزود: البته برخی این افزایش را ناشی از قیمت دلار می‌دانند، اما در مقایسه روند سود خالص دلاری با ارز نیمایی و دولتی، از حدود ۲۹۹ میلیون دلار سود خالص دلاری در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۷ به سود خالص یک میلیارد و ۵۳۳ میلیون دلار با نرخ دلار نیمایی و دولتی رسیده ایم که این تفاوت یعنی ۵.۱ برابر کردن سود دلاری (نیمایی) شرکت شستا در عرض سه سال که نتیجه بورسی شدن شستا برای ایجاد شفافیت است.


شفافیت در عملکرد و فروش شستا الگوی سایر شرکت ها قرار بگیرد

سلطانی نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران این گونه بیان می کند که عزم جدی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به منظور افزایش شفافیت در عملکرد و فروش شرکت‌های تابعه خود مثال زدنی بوده و می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر شرکت‌های دولتی و عمومی در جهت حرکت در مسیر شفافیت اقتصادی در کشور باشد.


سلطانی نژاد گفت: تفاهمنامه بورس کالا و شستا بر پایه سه محور اصلی امضا شد که محور اول و دوم به عرضه محصولات و عرضه املاک شرکت‌های تابعه شستا با هدف افزایش شفافیت اختصاص داشت و محور سوم نیز تسهیل ضمانت‌های شرکت‌های عرضه کننده شستا در بورس کالای ایران بود که تاکنون اقدامات مناسبی در جهت عملیاتی شدن هر سه محور تفاهمنانه انجام شده و در حال پیاده سازی است.


مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با تقدیر از مجموعه شستا به دلیل عزم جدی و همکاری مناسبی با بورس کالا، گفت: هم اکنون در کنار پذیرش شرکت‌ها و کالا‌های جدید، موضوع عرضه املاک شرکت‌های شستا در حال پیگیری است تا گامی مهم در جهت افزایش شفافیت اقتصادی برداشته شود.


رکوردهای بی سابقه شستا در معاملات بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به اثرگذاری رشد عرضه محصولات شستا در ثبت رکورد‌های جدید معاملاتی بورس کالا در سال جاری اشاره کرد و گفت: ارزش معاملات بورس کالا طی اردیبهشت ماه سال جاری از ۴۰۶ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی فراتر رفت که این رقم در تاریخ معاملات بورس کالا بی سابقه بوده است.


سلطانی نژاد افزود: در این میان ارزش معاملات محصولات زیرگروه‌های شستا تا پایان اردیبهشت به حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی در حجم و ۴۹۰ درصدی در ارزش معاملات این گروه را نشان می‌دهد. نکته حایز اهمیت در این حوزه، افزایش سهم بازار فرعی از سه درصد به هشت درصد ارزش کل معاملات بورس کالا تا پایان اردیبهشت ماه است که عمده این جهش به دلیل پذیرش و عرضه محصولات شرکت‌های شستا در بازار فرعی رقم خورده است.


به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، عزم جدی شستا برای حداکثرسازی شفافیت در شرکت‌های تابعه خود، آغاز یک روند و اقدام مثبت در اقتصاد کشورمان است که امیدوارم سایر شرکت‌های دولتی و عمومی نیز به منظور بهبود فضای کسب و کار و شفافیت، عرضه محصولاتشان در بورس کالا را در دستور کار قرار دهند.


رکورد افزایش سرمایه در بورس توسط شستا شکسته شد

از جمله اقدامات موفقیت آمیز شستا در روزهای اخیر، بحث افزایش سرمایه بی سابقه آن است. در تاریخ ۵ تیر ۱۴۰۰ محمد رضوانی فر مدیر عامل شستا در جلسه‌ای در باشگاه خبرنگاران جوان خبر از افزایش سرمایه ۱۲۰۰ درصدی این شرکت داد. این افزایش سرمایه بزرگترین افزایش سرمایه در تاریخ بورس کشور محسوب می‌شود. در نهایت در تاریخ در ۱۴ تیرماه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا درخواست افزایش سرمایه ۱۱۷۳ درصدی را برای تصویب به مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد داد.


بنابراین گذشت یکسال از ورود این شرکت به بورس نشان می دهد که عملکرد مثبتی در این دوره داشته است. افزایش شفافیت، رشد چند برابری سود خالص، ارائه گزارش های منظم و مستمر و ... نکاتی است که این عملکرد موفق را اثبات می کند.


گفتنی است که شرکت کاغذسازی کاوه (نماد بورسی چکاوه) - تنها شرکت بورسی تولیدکننده کاغذ بسته بندی - از شرکت های وابسته به هلدینگ سلولزی تاپیکو و شستا است.


انتهای خبر

0
0