همفکران
1400/07/17
15:07
گزارش بازار / خداحافظی غیر رسمی شاخص با رئیس

شاخص کل بورس تهران شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۲ هزار واحد معادل ۱.۵۰ درصد عقب نشینی کرد و به یک میلیون و ۴۶۶ هزار واحد رسید. این شاخص روز را با امید آغاز کرد ولی تنها پنج دقیقه بعد تغییر رویه داد و به رنگ قرمز درآمد. شاخص هم وزن نیز ۶۷۰۰ واحد معادل ۱.۵۷ درصد افت را تجربه کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۲ هزار واحد معادل ۱.۵۰ درصد عقب نشینی کرد و به یک میلیون و ۴۶۶ هزار واحد رسید. این شاخص روز را با امید آغاز کرد ولی تنها پنج دقیقه بعد تغییر رویه داد و به رنگ قرمز درآمد. شاخص هم وزن نیز ۶۷۰۰ واحد معادل ۱.۵۷ درصد افت را تجربه کرد. فولاد، تاپیکو و پارسان بیشترین تاثیر منفی را در بازار امروز داشتند ولی فقط پارسان به صف فروش رفت و دو نماد دیگر متعادل بودند. در مقابل شستا، بفجر و شفن بیشترین تاثیر مثبت را داشتند، از این بین تنها بفجر برای دقایقی در صف خرید بود ولی خیلی زود کوتاه آمد.


در فرابورس اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس هم روز را با گارد صعودی شروع کرد اما خیلی زود نزولی شد و ۳۵۱ واحد معادل ۱.۶ درصد را واگذار کرد و با از دست دادن کانال ۲۱ هزار واحدی به ۲۰ هزار ۹۸۰ واحد رسید. بیشترین اثر منفی را آریا، بپاس و زاگرس و بیشترین اثر مثبت را شپاس، پخش و شکام باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه بازار امروز با خروج ۹۳۶ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به پایان رسید و ارزش معاملات خرد نیز ۵۳۷۷ میلیارد تومان شد که حدود ۹ درصد کمتر از روز چهارشنبه است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۰ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۴ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


امروز شایعاتی منتشر شد مبنی بر تغییر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار. گفته می شود حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا برای این پست انتخاب شده است اما تا زمان برگزاری اولین جلسه شورای عالی بورس این تغییر رسمی نیست.


بانک مرکزی میزان نقدینگی در پایان مردادماه سال جاری را بیش از ۳۹۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که حاکی از رشد ۳۹.۱ درصدی نسبت به مردادماه سال گذشته است.


خطیب زاده گفت: به زودی می‌توانیم تاریخ دقیقی برای از سرگیری مذاکرات وین تعیین کنیم. دیروز هم آمریکا تحریم دو شرکت ایرانی را لغو کرد. دولت جو بایدن اعلام کرد تحریم‌های آمریکا علیه گروه صنعتی ماموت (صنایع ماموت) و شرکت تابعه آن، ماموت دیزل لغو شده است. هرچند نماینده وزارت خزانه داری آمریکا گفت: لغو این تحریم‌ها نشان دهنده تغییر سیاست تحریم‌های آمریکا در قبال ایران نیست.


امیرعبداللهیان در نشست خبری بیروت: ما و عربستان در مورد موضوعات خاصی به توافق رسیده‌ایم و از این گفتگو استقبال می‌کنیم. گفتگوی ما با عربستان به نفع منطقه است و یک گفتگوی سازنده است.


محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی: خبر آغاز ثبت‌نام مرحله نخست طرح ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی از هفته آینده را اعلام کرد.


بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی ۲.۱ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرد. این در حالی است که ایران در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی ۱.۷ درصدی را تجربه کرده بود.


قیمت هر تن اوره فوب خلیج فارس در سر رسید ماه نوامبر به ۷۴۵ دلار رسید. این اتفاق می‌تواند یکی از تبعات بحران گاز در اروپا باشد.


صندوق‌های دولتی


دارایکم تما روز به رنگ سرخ بود. هم قیمت پایانی کاهش پدا کرد و هم ارزش ذاتی صندوق. قیمت پایانی ۲.۷۱ درصد پایین آمد به ۱۲۳۰۰۰ ریال رسید و ارزش پایانی نیز ۱۶۴۹۰۷ ریال شد. حقوقی ها حضور چندانی در معاملات نداشتند ولی یک میلیراد تومان پول حقیقی به نماد وارد شد.

پالایشی یکم هم افت قیمت را تجربه کرد. قیمت پایانی با ۳.۳۸ درصد افت به ۷۸۰۳۰ ریال رسید و ارزش ذاتی ۱۰۲۳۹۲ ریال ثبت شد. حقوقی ها حدود ۱۳ درصد از معاملات را خریدند و ۳۱ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند.

پرحجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی‌ها، بانک­ها و سرمایه گذاری­ها میزبان بیشترین حجم معاملات بورس بودند. در بین نمادهای بورسی امروز هم بیش از همه خساپا، کمند و خودرو دست به دست شدند.


خساپا روز را با رنگ سبز شروع کرد ولی خیلی زود دچار افت قیمت شد و به رنگ قرمز در آمد. کمی بعد از ساعت ۱۱ حجم عرضه‌ها موجب تشکیل صف فروش شد این صف چند مرتبه جمع شد اما در نهایت نماد روز را در صف تمام کرد. ۳۹۶ میلیون سهم معامله شده ۲۴ درصد توسط حقوقی‌ها خریداری و ۱۵ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد وارد شد. حقیقی‌ها نیز ۹۸ درصد از عرضه‌ها را بر عهده گرفته بودند.


بیشترین ورود و خروج پول



صندوق‌های قابل معامله با اختلاف بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند، سپس کاشی و سرامیک و حمل و نقل دو صنعت مورد توجه حقیقی‌ها نام گرفتند. گروه فلزات اساسی همچنان بیشترین ورود پول حقوقی را دارد، محصولات شیمیایی و سرمایه گذاری­ها دو صنعت دیگر جذاب برای حقوقی‌ها بود. حقیقی‌ها بیش از همه برای ورازی، شپاس و وخاور پول خرج کردند در عوض آریان، فملی و شپنا بیشترین حمایت حقوقی را دریافت کردند.


ورازی در نزدیکی صفر تابلو کار خود را شروع کرد و حتی چند بار هم به بازه منفی سرک کشید ولی بالاخره صعود خود را آغاز کرد و به صف خرید رسید. این صف چندان پایدار نبود و در طول روز چند بار عرضه شد. از ۱۰۷ میلیون سهم معامله شده ۴۸ درصد توسط یک کد حقوقی فروخته و ۹۸ درصد توسط حقیقی‌ها خریداری شد. در پایان کدهای حقیقی ۱۱ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند. p/e این نماد منفی ۵۵.۹ ثبت شده است و شرکت زیان ده محسوب می‌شود.


آریان در سقف روزانه بازگشایی شد و تمام روز سبز رنگ بود ولی به صف نرفت. از ۱۱۹ میلیون سهم معامله شده ۷۵ درصد توسط حقوقی‌ها خریداری شد و آن‌ها ۱۰۷ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند. حقیقی‌ها نیز ۷۶ درصد از عرضه‌ها را بر عهده داشتند. p/e آریان ۱۸.۸۴ اعلام شده است و در آستانه یک مقاومت مهم قرار دارد.




نمادهای مشکوک


وشمال، سجام و همراه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به ویسا، وشمال و سیستم رسید.


وشمال تمام روز در صف فروش بود و معامله­ مهمی در این نماد انجام نمی شد. در آخرین لحظات بازار ۲۰۰ هزار سهم خریداری شد که تقریبا تمام حجم معاملات امروز را تشکیل می‌دهد. وشمال از دی ماه در صف فروش است حجم معاملات کمی دارد به طوریکه میانگین حجم ماهانه ان تنها ۲ هزار واحد است. این ۲۰۰ هزار سهم معامله توسط ۴ کد حقیقی خریداری و توسط دو کد حقیقی عرضه شد در نتیجه ورود و خروج پول حقیقی به نماد نداشتیم. p/e وشمال منفی ۳۱۷.۶۲ ثبت شده که به معنی زیان ده بودن شرکت است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به نطرین با درصد، و قاسم و شپاس با ۴.۹۸ درصد تاق گرفت. بدترین عملکرد نیز از آن ستران با ۴.۹۴ درصد، دلقما و مفاخر با ۴.۹۱ درصد شد


نطرین شاهد عرضه یک میلیون سهم در اولین لحظات بازار بود البته تا پایان کار یک میلیون ۶۰۰ هزار سهم دیگر هم مخرید و فروش شد اما صف خرید از بین نرفت. حقوقی‌ها مشارکت ک درصدی در سمت عرضه داشتند و حقیقی‌ها تنها خریداران امروز بودند در نتیجه ۲۲ میلیون تومان ورود پول حقیقی به نماد داشتیم.


ستران از ابتدای روز تلاش کرد تا از صف فروش رهایی یابد ولی ناکام ماند و تسلیم شد. از ۳ میلیون سهم معامله شده ۵۰ درصد توسط ۳ کد حقوقی خریداری و ۱۰۰ درصد توسط حقیقی‌ها عرضه شد و شاهد خروج ۳ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد بودیم. p/e ستران ۱۵.۱۸ اعلام شده است که از میانگین گروه سیمانی‌ها و میانگین بازار بالا تر است.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز هم به افت خود در کانال ۲۷ هزار تومان ادامه داد و با کاهش ۰.۵۲ درصدی به ۲۷ هزار ۷۷۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید تلاش کردی بخشی از ضررهای روز چهارشنبه را جبران کند. هر سکه با ۰.۱۹ درصد رشد نسبت به روز قبل با قیمت ۱۱ میلیون ۷۷۳ هزار تومان معامله می‌شود.


انس طلا دیروز برای رسیدن به ۱۷۸۰ دلار اقدام کرد اما ناکام ماند و در همان محدوده قبلی باقی ماند و در نهایت با قیمت ۱۷۵۶ دلار به تعطیلات رفت.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟



انتهای خبر

0
0