همفکران
1401/08/17
15:03
گزارش بازار/ استراحت بین راهی

شاخص کل بورس تهران در ۱۷امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ حدود ۱۸ هزار واحد دیگر بر ارتفاعش افزود و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۰۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی در نیم ساعت ابتدایی بالغ بر ۲۴ هزار واحد رشد کرد و با گذر از سد ۱.۴ میلیونی، مجددا از این مرز عبور کرد. در نهایت اگرچه کمی از راه رفته را بازگشت اما در نهایت توانست بالای ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بماند مقاومت کند. شاخص هموزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و اگرچه کمی سرعت عقب نشینیش بیشتر بود اما در نهایت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۱۷امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ حدود ۱۸ هزار واحد دیگر بر ارتفاعش افزود و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۰۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی در نیم ساعت ابتدایی بالغ بر ۲۴ هزار واحد رشد کرد و با گذر از سد ۱.۴ میلیونی، مجددا از این مرز عبور کرد. در نهایت اگرچه کمی از راه رفته را بازگشت اما در نهایت توانست بالای ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بماند مقاومت کند.


شاخص هموزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و اگرچه کمی سرعت عقب نشینیش بیشتر بود اما در نهایت سبزپوش با رشد ۳ هزار واحدی روز را به پایان برد.


کچاد، تاپیکو و شتران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. تاپیکو و شتران با برتری خریداران دنبال شدند و در نهایت در سقف قیمتی با صف خرید بستند. کچاد ۴+ خورد و در قیمت ۹۳۸ تومان به خط پایان رسید. کگل، ومعادن و شاراک بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. کگل در مدار منفی ۲ درصدی متوقف شد. ومعادن حدود ۲ درصد افت قیمتی را رقم زد و شاراک بالغ بر ۱ درصد کاهش قیمتی داشت.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای ارفع و فغدیر و صبا، ۱۱۷ واحد رشد کرد و تا سطح ۱۸ هزار و ۳۴۸ واحد پیشروی کرد. تجلی و شجم نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۳۷۸ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۹ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فرآورده های نفتی و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خگستر، خودرو و شتران نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صنعت فرآورده های نفتی بیشترین پول را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در مقابل بانکی ها و محصولات شیمیایی در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نمادهای شتران و خگستر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای حکشتی و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز شروعی متعادل مثبت داشت و حتی برای دقایقی مجددا اوج گرفت و پرشتاب رو به بالا شد. اما همانطور که انتظار می رفت مثبت های بازار از جنس روز گذشته نبود و به دنبال کاسته شدن شتاب رشد بازار و افزایش فشار عرضه پس از یک رالی صعودی، بورس بازان ناچارا به استراحت رو آوردند. به این ترتیب بسیاری از صفوف خرید عرضه و بسیاری از نمادها به ویژه بزرگان تا حوالی صفر تابلو عقب نشینی کردند و سیو سود سهامداران در برخی کوچکتر ها نیز موجب نزول آنها به مدار منفی شد.


ناگفته نماند که در چنین روزی عادی بود که تراز نقدینگی حقیقی ها نیز از مثبت به منفی برود و خروج پول رقم بخورد.


نکته مهم بازار امروز ارزش و حجم معاملات بود که بازهم رکوردشکنی کرد و به مقادیر بالاتر دست یافت و رفتار خریداران موجب شد بازار سهام خیلی خوب دست به دست شود.


صنعت خودرو شروعی مثبت داشت و همگی یکپارچه تا سقف قیمتی پیش رفتند و حتی برخی صف خرید هم تشکیل دادند. اما فشار فروش این صنعت را هم ناچار به عقب نشینی کرد. تنها خگستر و خاور توانستند تا انتهای کار خریدارانشان را در سقف قیمتی نگه دارند. ایران خودرو به رشد ۱ درصدی اکتفا کرد و ۲۱۵ تومان شد. خساپا از صف خرید به ۱- رسید و در قیمت ۱۸۹ تومان بست. خشرق ۳.۵- خورد و ورنا با رشد حدود ۳ درصدی به کارش پایان داد.


بانکی ها نیز تا صفر تابلو و برخی تا محدوده های منفی عقب رفتند. وبملت و وبصادر در مرز صفر معاملاتی سبزپوش متوقف شدند. .تجارت ۱- خورد و ۱۴۸ تومان شد. سامان تک نماد درخشان صنعت بود که در قیمت ۲۹۰ تومان با صف خرید به کارش پایان داد. دی و وپاسار در مدار منفی ۱ درصدی متوقف شدند.


پالایشی ها هم شروع خوبی داشتند و در ادامه تحت تاثیر امواج منفی قرار گرفتند. شپنا و شبندر به رشد ۰.۵ درصدی بسنده کردند و در محدوده صفر تابلو بستند. شتران اما بیشتر روز را در صف خرید سپری کرد و در نهایت هم با رشد حداکثری قیمت به بالای ۳۵۰ تومان رفت.


در صنعت کانی های فلزی، علی رغم افت قیمتی اکثریت نمادها، کچاد، کگهر و کاما با برتری خریداران دنبال شدند و رشد قیمتی را تجربه کردند. کاما ۵+ خورد و از ۵۰۰ تومان عبور کرد.


در صنعت عرضه برق و گاز، مبین و بفجر خوش درخشیدند. هردو ۵+ خوردند و به ترتیب به ۲۷۱۴ تومان و ۱۶۲۸ تومان رسیدند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای معیار، واحصا و بمیلا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای واحصا، فسدید و نطرین بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را دسبحا با ۴.۲۵ درصد، قشهد با ۳.۶۷ درصد و تکنو با ۳.۶۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۴۹ درصد، حپترو با ۴.۱۴ درصد و فلامی با ۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۲۲۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۶ هزار و ۳۸۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۲.۴۵ درصدی، به ۱۶ میلیون و ۵۵ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۱ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۶۷۲ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0