تحلیل برای سود
1400/02/07
13:26
تشدید ریسک رمز ارزها زیر سایه تحریم طی سال های اخیر سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال در دنیا و در ایران فراگیر شده، اما این موضوع در ایران به...

تشدید ریسک رمز ارزها زیر سایه تحریم



طی سال های اخیر سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال در دنیا و در ایران فراگیر شده، اما این موضوع در ایران به دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی و به خصوص همزمان با ریزش قیمت سهام در بازار سرمایه بیش از پیش انتخاب سرمایه گذاران برای کسب بازدهی بوده است.


الهه شهبازی فعال حوزه ارزهای دیجیتال در گفت و گو با همفکران با اشاره به این که در مقوله رمز ارز دو جبهه موافق و مخالف وجود دارد، گفت: جبهه موافقان معتقدند معاملات رمز ارزها جدای نقش کلانی که در مقوله واردات دارد، می تواند یک نوع سرمایه گذاری باشد که افراد را در موقعیت فعلی اقتصادی و کم بازده بازارهای موازی منتفع می کند. جبهه مخالفین در حالت کلی با معاملات رمز ارزها مخالف هستند زیرا موحب خروج سرمایه از کشور می شود.


وی در ادامه افزود: در خصوص حضور دولت در این بازار می توان به رمز ارز ریال در بستر بلاک چین سیمرغ اشاره کرد که به زودی از سوی ایران انجام می شود و این نشان می دهد چشم انداز اینده رمز ارزها در ایران بسیار روشن است و بنظر می رسد دولت چندان هم مخالف این حوزه نیست.


این فعال حوزه ارز دیجیتال با اشاره به اتفاقات اخیری که در ترکیه رخ داده است گفت قطعا این ماجرا در ایران نیز می تواند به وقوع بپیوندد. لذا در چنین شرایطی به فعالان پیشنهاد می شود سرمایه‌گذاران حتما کیف‌های پول سخت افزاری داشته باشند و ارزهایی را که معامله می کنند به هیچ وجه در بروکر ها صرافی‌های خود نگهداری نکنند و آنها را به کیف های پول انتقال دهند، زیرا اگر صرافی در این بین به مشکل بربخورد یا پلتفرمی دچار مشکل شود، در این بین افرادی که سرمایه شان داخل آن صرافی یا پلتفرم مانده است قطعا سرمایه شان از دست می رود. اما چنانچه ارزهای خود را به کیف پول سرمایه‌گذاری منتقل کرده باشند قطعا از دست دادن سرمایه را شاهد نیستند. اما به طور کلی این ریسک در ایران بیشتر است زیرا با توجه به تحریم هایی که علیه ایران وجود دارد سرمایه‌گذاران به خیلی از صرافی‌ها دسترسی ندارند و بسیاری از آنها از ارائه خدمات به سرمایه گذاران ایرانی منع شده اند به همین دلیل خیلی از ایرانی ها مجبور هستند با استفاده از وی پی ان یا وی پی اس وارد صرافی ها شوند و چنانچه صرافی متوجه هویت سرمایه گذار ایرانی شود حساب شخص را بلوکه خواهد کرد. البته بلوکه شدن حساب به این معنی نیست که سرمایه و دارایی شخص به طور کلی از بین برود بلکه به سرمایه گذار اعلام می کند که ظرف مدت یک هفته دارایی خود را به جای دیگری منتقل کند. که این معضل نیز موجب ایجاد یک بازار سیاه شده و افرادی که پول هایشان در این مسیر بلوکه شده مورد سوء استفاده اشخاصی قرار می گیرند که مدعی هستند که کمک می کنند این پول های بلوکه شده را به سرمایه گذار برگردانند. که در این بین شخص مدعی ممکن است نیمی از دارایی سرمایه‌گذار را در این مسیر از او بگیرد. لذا تحریم ها علیه ایران موجب افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال شده است.


شهبازی در پایان گفت: معاملات در بازار رمز ارزها به دو شکل صورت می گیرد، معاملات اسپات و معاملات فیوچرز.


معاملات اسپات به این شکل است که به صورت نقدی یک رمز ارز را خرید می کنیم و آن رمز ارز پس از این که پول را از طریق صرافی پرداخت می کنیم، آن را خریداری می کند و آن رمز ارز متعلق به ماست. اما کسانی که معاملات فیوچرز انجام می دهند معاملات آنها به صورت آتی انجام می شود و با اهرم معامله می کنند. در واقع پول یک واحد بیت کوین را پرداخت کرده و ده واحد بیت کوین خریداری می شود. در این حالت آن رمز ارز بصورت واقعی برای ما نیست و ما فقط روی سود یا زیان آینده آن رمز ارز معامله کرده ایم.

انتهای خبر

0
0