همفکران
1401/07/10
16:58
گزارش بازار/ خوشبین بود یا نبودن؟

شاخص کل بورس تهران دهمین روز از مهر ماه ۱۴۰۱ را با افت بالغ بر ۸۸۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون ۳۲۲ هزار واحد عقب نشینی کرد. شاخص هموزن نیز تحت تاثیر جو منفی حاکم بر بازار، بازهم روزی نزولی را پشت سر گذاشت و ۴ هزار واحد را از دست داد. کالا، بورس و دانا...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران دهمین روز از مهر ماه ۱۴۰۱ را با افت بالغ بر ۸۸۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون ۳۲۲ هزار واحد عقب نشینی کرد.


شاخص هموزن نیز تحت تاثیر جو منفی حاکم بر بازار، بازهم روزی نزولی را پشت سر گذاشت و ۴ هزار واحد را از دست داد.


کالا، بورس و دانا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. بیمه دانا امروز هم با رشد حداکثری قیمت در صف خرید به کارش پایان داد. کالا ۴+ خورد و بورس با رشد حدود ۵ درصدی قیمت به کارش پایان داد. وپاسار، میدکو و فارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. وپاسار با عرضه بیشتری مواجه بود و پس از افت ۳.۵ درصدی در یک قدمی صف فروش بست. میدکو ۲- خورد و فارس در مدار منفی ۱ درصدی متوقف شد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و زاگرس و وهور، با افت ۳۷ واحدی مواجه و در سطح ۱۸ هزار و ۱۲۳ واحد قرار گرفت. مارون و فرابورس نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها حدود ۴۵۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۳ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۸ میلیارد دلار کاهش یافت.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بیمه به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خمهرح، شستا و دانا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز هیچ یک از صنایع بورسی موفق نشدند با تراز نقدینگی حقیقی مثبت به کارشان پایان دهند و همگی با خروج پول مواجه بودند. در مقابل بیمه ای ها و شیمیایی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای خمهرح و غویتا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نماد بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بود.



برای دومین روز متوالی شاهد روندی نزولی در کلیت بازار بورس تهران بودیم. اگرچه به نسبت دیروز، منفی ها متعادل تر بود و فروشندگان تا حدودی از سرعتشان کاسته بودند اما همچنان فرار حقیقی ها، افت قیمت ها و شاخص ها و رکود معاملاتی نیز ادامه داشت.


بین صنایع پرطرفدار، در بازار امروز تنها خودرویی ها بودند که خریدار داشتند، آن هم نه خریداری قوی!


به این ترتیب حتی رشد نرخ دلار طی روزهای اخیر و اخباری نظیر آزادی زندانیان آمریکایی و شایعه هایی چون آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی نتوانست تکانی به این بازار بدهد. بازاری که دیگر هیچی از آن باقی نمانده و تعطیل موندنش بهتر از وضعیت الانش بود.


بازاری که تشنه جرعه ای نقدینگی و توجه است...


در نهایت اگرچه برخی این اتفاقات را سیگنالی بر شروع اتفاقاتی تازه در حوزه برجام ارزیابی می کنند، چرا که برجام ۲۰۱۵ نیز با آزاد شدن زندانیان سیاسی همراه بود، اما اول باید دید آیا این قدم ها ادامه دارد یا خیر در همین حد بود و بس! و سپس خوشبین شد...


در خودرویی ها ورنا ۳+ خورد و ۵۰۹ تومان شد. خگستر که تا ۴+ هم پیش رفته بود در آخر با رشد ۲ درصدی در یک قدمی ۳۰۰ تومان بست. ایران خودرو ۱+ خورد و ۲۰۱ تومان شد. خساپا و خبهمن در مرز صفر معاملاتی به کارشان پایان دادند، البته با این تفاوت که خبهمن بیشتر روز با نوسانات منفی همراه بود و خساپا با نوسانات مثبت.


فولاد و فملی سبزپوش در محدوده صفر تابلو متوقف شدند. فولاد ۴۹۴ تومان و فملی ۴۸۸ تومان شد. ذوب ۳- خورد و تا ۲۳۲ تومان پایین رفت.


پالایشی ها و بانکی ها به نسبت روز قبل پرعرضه نبودند اما روندی متعادل و منفی داشتند.


بیمه دانا برای سومین روز متوالی پرتقاضا ظاهر شد و در محدوه ۱۶۰ تومان با صف خرید روز را به پایان برد. علاوه بر این نماد، فراکابی ها نیز مورد اقبال خریداران واقع شدند، به طوری که فرابورس و بورس ۵+ خوردند و کالا با رشد ۴ درصدی قیمت همراه شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای کاسپین، ثعتما و خفولا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای بکاب، مارون و سخزر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وپاسار با ۳.۰۵ درصد، سپید با ۲.۸ درصد و فنوال با ۲.۷۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وامید با ۵.۰۹ درصد، دکوثر با ۴.۹۳ درصد و اپال با ۴.۴۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۱۰۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۳ هزار ۱۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید به ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.


انس طلا معامله نشده و در محدوده ۱۶۶۱ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0